کد خبر: ۱۹۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
بیش از نیمی از انرژی‌های موردنیاز بدن از طریق کربوهیدرات‌ها(نان‌های سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌جات و حتی لبنیات) تأمین می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: قندهای ساده، کالری بالا و ارزش غذایی پایینی دارند و زیاده‌روی در مصرف آنها سبب بروز چاقی، دیابت، بیماری‎های قلبی و عروقی و حتی سرطان‌ها می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر عزت‌الله فاضلی‌مقدم، اظهار کرد: بیش از نیمی از انرژی‌های موردنیاز بدن از طریق کربوهیدرات‌ها(نان‌های سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌جات و حتی لبنیات) تأمین می‌شود.

وی با تاکید براینکه باید مصرف(Consumption) قندهای ساده(پنهان) را به حداقل ممکن برسانیم، ادامه داد: قندهای ساده تنها قند و شکر نیستند بلکه بسیاری از آنها به عنوان قندهای پنهان در انواع شیرینی‌جات، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، شکلات، آبنبات، کیک و کلوچه وجود دارند.

فاضلی‌مقدم اضافه کرد: قندهای ساده را به عنوان سم سفید می‌شناسیم و باید در الگوی غذایی خود حداقل استفاده را داشته باشیم.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: قندهای ساده کالری بالا و ارزش غذایی پایینی دارند و زیاده‌روی در مصرف آنها سبب بروز چاقی، بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی و حتی سرطان‌ها می‌شود.

وی گفت: زیاده‌روی در مصرف قندهای ساده علاوه بر چاقی(Obesity) فرد منجر به افزایش چربی‌های بد خون و تری‌گلیسیرید می‌شود و می‌توان ارتباط آن را با سندروم متابولیک هم مشاهده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: با توجه به مشکلات و عوارض قندهای ساده ضروری است از همان کودکی فرزندانمان را به مصرف غذاهای طبیعی و سالم عادت دهیم و ذائقه آنان را به سمت غذاهای شیرین نبریم، چون شکل گرفتن ذائقه کودکان به سمت غذاهای شیرین و حاوی قندهای ساده(پنهان) منجر به این عادت آنها در زمان بزرگسالی می‌شود.

فاضلی مقدم بیان کرد: با توجه به اینکه در کشور قند و شکر مشمول یارانه بوده و قیمت پایینی دارد این امر سبب شده خیلی از خانواده‌ها از آن دسته مواد غذایی که شیرین هستند بیشتر استفاده کنند و این عادت غذایی در خانواده‌های ایرانی بیشتر دیده شود.

وی تأکید کرد: عموم جامعه باید مصرف قندهای ساده را تا جایی که امکان دارد به حداقل برسانند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: