کد خبر: ۱۹۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
طبق فرهنگ ایرانی اسلامی، عیادت مریض تاثیرات مثبت روانی و جسمانی را به همراه دارد اما در کنار آن عیادت در زمان کوتاه و دعا برای بهبودی بیمار مکررا سفارش شده است
شفآآنلاین>سلامت> عیادت از بیمار با آداب و رسوم خاصی برخوردار است که اگر این قوانین رعایت نشود این فرهنگ پسندیده نتیجه معکوس و در روند بهبودی بیمار تاثیرات منفی خواهد داشت.

به گزارش شفاآنلاین،  طبق فرهنگ ایرانی اسلامی، عیادت مریض تاثیرات مثبت روانی و جسمانی را به همراه دارد اما در کنار آن عیادت در زمان کوتاه و دعا برای بهبودی بیمار مکررا سفارش شده است.

عیادت از بیمار با آداب و رسوم خاصی همراه است که اگر این قوانین از سوی ملاقات کننده رعایت نشود حق و حقوق بیمار ضایع و شاید نتیجه معکوس داشته و در روند بهبودی بیمار تاثیرات منفی بگذارد.

 از آنجا که در هر بیمارستان زمانی را برای عیادت از بیماران اختصاص یافته است و شاید در این زمان بیمار داروها و مراقبت خاص خود را دریافت کند انجام ملاقات‌های غیرضروری موجب اختلال در فرایند درمان، مراقبت و استراحت بیمار شده و آرامش محیط بیمارستانی را مختل و سلب آسایش سایر بیماران را به دنبال دارد لذا فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی برای کاهش این مشکل و تغییر رویه ضرورت دارد.

ملاقات‌های غیرضرور آرامش روحی و روانی بیمار را مخدوش می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در خصوص این مطلب اظهار داشت: اهمیت عیادت در حفظ و ارتقای سلامت بیماران خیلی مهم است، آن‌قدر مهم که امروزه محققان دریافته‌اند دیدار از بیماران، در سلامت آنها نقش موثری دارد ولی از آنجایی که دیدار با بیماران و عیادت از آنها هم اصول و ضوابط مختص به خود را دارد عدم رعایت این اصول موجب مشکلات مختلفی چون ایجاد عفونت‌های بیمارستانی، به خطرافتادن بهداشت عمومی بخش‌های بیمارستانی و هدررفتن منابع مراکز درمانی را در پی دارد.

 سیامک واحدی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شیوع عفونت‌های بیمارستانی در کشورهای توسعه‌یافته 6 تا 11 درصد و در کشورهای درحال توسعه بیش از 25 درصد است و علیرغم امکانات خوب درمانی، پزشکی و جراحی‌های بسیار موفق دراستان، اما همچنان آلودگی محیط‌های بیمارستانی یکی ازمشکلات جدی است.

وی با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی سبب افزایش مدت بستری بیماران و هزینه‌های درمان می‌شود، افزود: بیماران برای درمان به دریافت آنتی‌بیوتیک‌های بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و این در حالی است که مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک هم موجب به وجود آمدن عوارض بسیاری برای بیماران می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، طبق تحقیقات به طور کلی با ازدحام جمعیت ملاقات کنندگان بیمار در محیط‌های بیمارستانی، برای انسان‌های سالم نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود که در مقابل، به بیماران و تجمع بستگان بیماران مقیم بیمارستان، این مشکلات و انتقال بیماری چند برابر خواهد شد.

واحدی تاکید کرد: تجمع غیرضروری در محیط بیمارستانی ناشی از ضعف فرهنگی است که باید ازطریق آموزش‌های گسترده و مداوم رسانه‌ای برطرف شود.

وی تصریح کرد: ملاقات‌های غیرضرور آرامش روحی و روانی بیمار و اطرافیان و کارکنان را مخدوش می‌کند چرا که اکثرا بدون ملاحظه صورت می‌گیرد و گاها در اتاقی که گنجایش کمی دارد بیش از 20 نفر همراه حضور پیدا می‌کنند.

بیمارستان‌ها جزو مستعدترین فضاهای فیزیکی برای انتقال بیماری هستند

 مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان هم ضمن تاکید بر لزوم عدم ملاقات بیماران در اماکن درمانی، گفت: بیمارستان‌ها به دلیل وجود عوامل بیماری‌زا، جزو مستعدترین فضاهای فیزیکی برای انتقال بیماری هستند.

هوشنگ فولادی در خصوص مشکلاتی که ملاقات‌کنندگان مریض‌های بستری در بیمارستان به وجود می‌آورند، اظهار کرد: بیمارستان به دلیل وجود عوامل بیماری‌زا، جزو مستعدترین فضاهای فیزیکی برای انتقال بیماری است که افراد سالم بدون توجه به این مهم وارد فضای بیمارستان شده و خود را در معرض آلودگی‌های متعدد قرار می‌دهند.

فولادی در ادامه سخنان خود افزود: برای کاهش ملاقات در بیمارستان‌ها نیازمند ارتقاء فرهنگ سلامت میان جامعه هستیم.

به گفته این مقام مسوول، مصرف منطقی دارو، مراجعه اصولی و منطقی به پزشک متخصص، تمکین و اجرای دستورات پزشکی به طور کامل، فرهنگ تغذیه و توجه به ورزش در زندگی نیازمند ایجاد بسترهای فرهنگی و جزء لاینفک مهارت‌های زندگی است.

فولادی با بیان اینکه ما نیازمند تغییرات فرهنگی هستیم، گفت: برای ساختن جامعه و مملکت باید تغییر نگرش منجر به تغییر رفتار شود.

وی با اشاره به اینکه در نحوه زیست و مهارت‌های زندگی مردم باید تغییرات اساسی صورت گیرد، اذعان کرد: این امر باید از سطوح پایین و از مقطع پیش‌دبستانی  شروع و تا مقاطع بالاتر و دانشگاهی باید فرهنگ‌سازی شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان خطاب به شهروندان خواستار شد: در بحث سلامت درمان بازنگری جدید از رفتارهای اجتماعی ضرورت دارد که انجام شود.

فولادی تاکید کرد: مصرف سرانه دارو، درخواست بیمار(Patient) از پزشک برای انجام آزمایش‌های مکرر، عکس برداری، سونوگرافی، ام‌آرآی در کشور ما نسبت به سرانه جهانی خیلی بالاتر است.

وی با بیان اینکه مردم باید توجه داشته باشند که هزینه این موارد غیرضروری از منابع و ثروت‌های ملی تامین می‌شود، تصریح کرد: باید جامعه با نگرشی دیگر و رویکردی مبتنی بر نیاز واقعی به مقوله سلامت و درمان بنگرند تا نسل‌های آینده از ثروت‌های خدادادی و منابع ملی این آب و خاک بهره‌مند شوند.

فرهنگ‌سازی ملاقات‌های غیرضروری از پایه شروع شود

یکی از شهروندان سنندجی مبنی بر تغییر نگرش و رویکرد جامعه و در این میان  نسبت به ملاقات‌های غیر ضروری در بیمارستان‌ها، اظهار کرد: برای حل این معضل و رفاه حال بیماران و از سوی دیگر با توجه به مشکلات شهرنشینی و محدودیت‌های زمانی که در عصر حاضر همه ما به نوعی با آن روبه رو هستیم و از سوی دیگر عیادت از بیماران در دین مبین اسلام به کرار سفارش شده است، لذا راه‌اندازی سامانه اینترنتی در بیمارستان‌ها و ملاقات غیرحضوری از طریق این سامانه که در تمامی اتاق‌ها و برای هر تخت راه‌اندازی شود می‌تواند در روند این امر و حفظ فرهنگ ایرانی عیادت از بیمار تاثیرات مثبتی را داشته باشد.

امجد هدایت در ادامه اظهار کرد: با راه‌اندازی این سامانه از ازدحام مردم در بخش‌ها و تاخیر در کار پرسنل بیمارستانی و جلوگیری از انتقال عفونت‌های بیمارستای نقش مثبتی دارد.

وی با بیان اینکه بدون جایگزین کردن روشی فرهنگی، این امر با معضلات فراوانی همراه خواهد شد، افزود: فرهنگ‌سازی این مهم چون زمان زیادی را می‌طلبد، بزرگ‌نمایی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، مراکز آموزشی و انتظامات بیمارستان‌ها در این راستا ضرورت دارد.

به گفته این شهروند سنندجی، فرهنگ‌سازی از طریق مدارس ابتدایی برای جلوگیری از ورود کودکان به محیط بیمارستان برای عیادت توسط خود آنها نقش چشمگیری در کاهش(Decrease) جامعه هدف دارد

رفتارهای مناسب هنگام ملاقات در بیمارستان ضرورت دارد

یکی از بیماران بستری در بیمارستان کوثر سنندج، تخفیف هزینه دریافتی به بیمارانی که کمترین عیادت‌کننده را در خصوص همکاری با پرسنل بیمارستان داشته‌اند را پیشنهاد داد و گفت: اگر این امر توسط دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان‌ها به صورت منشور حقوق بیمار و کادر بیمارستانی منتشر شود می‌تواند تاثیرگذار باشد.

گلاله جعفری عدم رعایت آداب و رسوم عیادت از مریض و عدم رعایت  رفتار‌های مناسب در این امر را یکی دیگر از موارد مهم و قابل بحث عنوان کرد و گفت: سرو صدای عیادت‌کنندگان موجب عدم تمرکز پزشکان و پرستاران و سلب آرامش از مریض خواهد شد.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: