کد خبر: ۱۹۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 28
یک مطالعه جدید در آمریکا روی ۳۳ نوع سرطان در بیش از ۱۰ هزار بیمار نشان می‌دهد که می‌توان این سرطان‌ ها را به ۲۸ دسته که مولکول‌های مشابهی دارند، تقسیم بندی کرد
شفا آنلاین>سلامت>متخصصان علوم پزشکی می‌گویند که در طبقه بندی جدیدِ سرطان‌ها، به جای در نظر گرفتن اولین جایی که سرطان در بدن شکل می‌گیرد باید تشابهات در انواع تومور در نظر گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، یک مطالعه جدید در آمریکا روی ۳۳ نوع سرطان در بیش از ۱۰ هزار بیمار نشان می‌دهد که می‌توان این سرطان‌ها را به ۲۸ دسته که مولکول‌های مشابهی دارند، تقسیم بندی کرد.

به اعتقاد محققان بر خلاف طبقه بندی قدیمیِ سرطان‌(Cancer) ها که با توجه به بخشی از بدن که سرطان از آن آغاز می‌شود انجام شده، طبقه بندی جدید در نهایت به درمان بهتر و هدفمندتر منجر می‌شود.

در این مطالعه با عنوان "Pan-Cancer Atlas"، دانشمندان ۲۳ نوع از شایع‌ترین انواع تومورها و ۱۰ نوع نادرتر را برای مشاهده شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها در هر دو سطح ژنتیکی و سلولی مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که تقریبا دو سوم از دسته‌های سرطانی که دارای شباهت‌های مولکولی کلیدی هستند در بیش از یک منطقه از بدن یافت می‌شوند.

به عنوان مثال یکی از انواع این تومورها در ۲۵ قسمت از بدن یافت شد که این در تناقض با طبقه بندی تومورها به روش سنتی است که بر اساس منطقه‌ای که تومور در آن یافت می‌شود، صورت می‌گیرد.

همچنین متخصصان دریافتند که سرطان‌های رایج از جمله سرطان ریه(Lung cancer) و سینه می‌توانند به بیش از یک نوع سرطان تقسیم شوند.

پروفسور "کریستوفر بِنز" از انستیتو تحقیقات سالمندی "بوک" در کالیفرنیا در این باره می‌گوید: این نتایج بسیار تکان دهنده است چرا که نشان می‌دهد بر اساس تقسیم بندی قبلی بیماران همیشه نمی‌توانند موثرترین درمان را دریافت کرده و در برخی موارد داروهایی که برای درمان یک نوع سرطان مانند مثانه استفاده می‌شود در واقع باید برای درمان نوع دیگری مانند سرطان ریه استفاده شود.

به گفته محققان ایمونوتراپی، روشی که در آن از خود سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک گرفته می‌شود، نوعی از درمان است که بطور بالقوه می‌تواند گسترش یابد.

همچنین داروهای مورد استفاده برای بیماری‌های دیگر از جمله روماتیسم(Rheumatism) مفصلی نیز می‌تواند برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار بگیرد. در موارد دیگر از سرطان‌هایی که درمان سخت‌تری دارند ممکن است به داروهای ترکیبی نیاز شود.

سرطان ریه و روده بزرگ دو نوع از سرطان‌هایی هستند که اغلب از درمان‌های هدفمندتری بهره‌مندند.

پروفسور بنز بر اساس این یافته تاکید دارد: اکنون زمان آن رسیده که کتب نگاشته شده درباره بیماری سرطان بازنویسی شوند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که برای در دسترس قرار گرفتن درمان‌های جدید تا یک دهه زمان نیاز است چرا که تایید مصرف داروها دشوار است.

چالش اصلی دانشمندان در حال حاضر این است که نتایج این مطالعه را به آزمایش بگذارند تا میزان کارایی این شیوه درمانی در نجات جان بیماران مشخص کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: