کد خبر: ۱۹۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 28
برخی ازگره های تیروئیدی می توانند نشانه سرطان تیروئید باشند بنابراین لازم است علائم بالینی این بیماری همچون بروز برجستگی در ناحیه گردن، تحت بررسی های پزشکی قرار گیرد
شفاآنلاین>سلامت> یک فوق تخصص غدد و بیماریهای متابولیسم از افزایش 2 تا سه برابری بروز سرطان تیروئید در 2 دهه اخیر خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر 'سید محمد محمدی، مهمترین علت این افزایش را تشخیص زودهنگام با مراجعه به متخصص، انجام سونوگرافی و وقوع بیشتر آن دانست.

وی افزود: برخی ازگره های تیروئیدی می توانند نشانه سرطان تیروئید باشند بنابراین لازم است علائم بالینی این بیماری همچون بروز برجستگی در ناحیه گردن، تحت بررسی های پزشکی قرار گیرد.

وی عوامل ژنتیکی(genetically) و محیطی را از دلایل ابتلا به این بیماری دانست و گفت: افرادی که در معرض اشعه ایکس و رادیو اکتیو باشند بیشتر شانس ابتلا به این نوع سرطان را دارند.

این فوق تخصص غدد اظهار داشت: بیماری‌های تیروئید ازجمله گره های (ندول های) تیروئید شایع هستند، این گره ها بطور معمول، علامت ندارند و ‌درصد کمی از آنها سرطان است.

به گفته وی با توجه به اهمیت آن لازم است افرادی که سابقه فامیلی بیماری تیروئید دارند، در معرض اشعه هستند و یا با مشاهده کوچکترین برجستگی در ناحیه گردن، برای انجام بررسی های لازم به پزشکان مربوطه مراجعه کنند.

این فوق تخصص خاطرنشان کرد: بیماریهای تیروئید به راحتی قابل تشخیص و درمان کامل آن هم امکان پذیر است .

وی اضافه کرد: در مورد گره های تیروئید می توان با انجام معاینه و در صورت لزوم با کمک سونوگرافی و نمونه برداری، نوع بیماری و خوش خیم یا بدخیم بودن آن را تشخیص داد.

دکتر محمدی یادآور شد: بیش از 85 درصد سرطانهای تیروئید با عمل جراحی و در صورت لزوم با ید درمانی بهبودی کامل یافته و درمان میشوند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه شیوع بیماری تیروئید در یزد بالاست افزود: البته آمار دقیقی از این بیماری (Sickness)نداریم اما به نظر می رسد نزدیک به 10 درصد جمعیت بالغ، به یکی از اختلالات تیروئید (گواتر، کم کاری، پرکاری، ندول و سرطان) مبتلا هستند.

وی نبود مرکز یددرمانی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان تیرویید در استان یزد را از جمله مشکلات بیماران یاد شده در استان نام برد و گفت: علی رغم وجود تمام امکانات تشخیصی و حضور متخصصان حاذق و جراحان مجرب در استان، متاسفانه بیماران برای تکمیل درمان با ید رادیو اکتیو مجبورند به استان‌های همجوار یا تهران مراجعه نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد با پیگیریهای که از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی درحال انجام است هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی مرکز ید درمانی در بیمارستان افشار باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: