کد خبر: ۱۹۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 27
درمان اصلی معمولا تقویت خون و تعدیل عمل طحال و معده و تغذیه کبد و کلیه در موارد کمبود خون می باشد .

شفا آنلاین.سلامت جنسی>عادت ماهانه معمولا در دختران سالم با شرایط طبیعی در سن 14 سال شروع می شود . زمانی که خانمی تا سن 18 سالگی پریود نشده باشد یا زنی که عادت ماهانه داشته ولی به مدت سه ماه سیکل او قطع شده ، دچار آمنوره <
Amenorrhea >است . پریود نشدن در زمان حاملگی ، شیردهی و یائسگی کاملا طبیعی است ولی در غیر این صورت باید به آن توجه شود . علل آمنوره به کمبودی یا زیادی تقسیم می شود . نوع کمبودی معمولا به دلیل کم خونی است و در نوع زیادی به طور معمول فاکتورهای انسدادی در راه جریان خروج خون مطرح می گردد .

به گزارش شفا آنلاین:درمان اصلی معمولا تقویت خون و تعدیل عمل طحال و معده و تغذیه کبد و کلیه در موارد کمبود خون می باشد . در نوع زیادی به طور رایج موضوع فاکتورهای پاتولوژیک که خروج خون را مسدود می کنند مطرح می شود .پس درمان در مواردی که کمبود خون وجود دارد به تقویت خون و تعدیل عمل طحال و معده و تغذیه کبد و کلیه ها محدود می شود . در شرایطی که آمنوره با دلیل فزونی ایجاد شده باشد نیز درمان بر پایه برطرف کردن استاز خون و ترکیب یا تنظیم حرکت چی صورت می پذیرد .

علت شناسی و پاتوژنز
1- نوع کمبودی ؛ وجود ضعف مادرزادی چی کلیه یا در موارد چند فرزندی که مواد مغذی کلیه مصرف می شود این کمبود ایجاد می شود .تغذیه نادرست و قرار گرفتن در شرایط پرفشار که طحال و معده متاثر می شود ، به دلیل عدم کارکرد صحیح طحال و معده خون کمی تولید می شود و این امر کم خونی و کمبود چی را ایجاد می کند . بیماری های شدید و مزمن نیز موجب مصرف زیاد خون یا از دست دادن آن می شود که هر دو سبب کم خونی می گردند همه این موارد مضاف بر تغذیه نادرست مدار Chong و Ren فرد را به آمنوره مبتلا می کند .
2- نوع فزونی ؛ در کندی حرکت چی و خون ، انسداد کبد نقش دارد . گاهی هم در اثر حمله سرما به رحم خروج خون پریود به سختی انجام می شود . در برخی از موارد نیز عدم توانایی طحال و معده در ترانسپورتاسیون و ترانسفورماسیون باعث احتباس نم در بدن می گردد . تمام این موارد انسداد مدار Chong و Ren را به دنبال خواهد داشت و منجر به آمنوره می شود .

تشخیص افتراقی
1- آمنوره به علت ضعیف بودن خون
علائم اصلی : عدم شروع سیکل ماهانه بعد از 18 سالگی ، تعویق در عادت ماهانه و کم شدن تدریجی میزان خونریزی
علائم همراه : سرگیجه ، وزوز گوش ، ضعف و درد کمر و زانوها ، خشکی دهان و حلق ، احساس گرما در کف دستها ، تب بعداز ظهر و تعریق شبانه
تشخیص نبض و زبان ؛ زبان قرمز رنگ و نبض سیمی شکل و نبض نخی در موارد کمبود چی کبد و کلیه ایجاد می شود ، اگر فرد تپش شدید داشته باشد ، با تنگی نفس و عدم تمایل به صحبت کردن ، سستی و ضعف اندامها ، کم اشتهایی و اسهال همراه است و این موارد همراه با زبان بی رنگ و نبض نخی و ضعیف می باشد که نشان دهنده کمبود چی طحال و معده است . حال اگر این علائم همراه با صورت رنگ پریده ، خشکی پوست و کاهش وزن تدریجی ، زبان رنگ پریده و نبض نخی باشد همگی نشان دهنده کمبود خون است .
2- آمنوره در اثر استاز و انسداد خون
علائم اصلی : نداشتن عادت ماهانه برای مدت طولانی
علائم همراه : روح افسرده ، تحریک پذیری ، اتساع و احساس پری در قفسه سینه و ناحیه هیپوکندرها ، درد و کشیدگی در پایین شکم که در اثر فشار بیشتر می شود .
تشخیص نبض و زبان ؛ زبان تیره همراه با نقاط قرمز در ناحیه در کناره ها و نبض سیمی شکل از علائم استاز خون به علت انسداد چی می باشد .اگر زبان با بار سفید باشد و نبض نیز کند باشد از علائم استاز خون به علت سرما می باشد . احساس پری و اتساع در قفسه سینه و ناحیه هیپوکندرها ، سستی ، ترشح سفید فراوان ، زبان با بار چرب و نبض متلاطم به علت انسداد در اثر بلغم و نم می باشد .

درمان
1- آمنوره به علت ضعیف شدن خون
درمان اصلی : تقویت چی و خون
انتخاب نقطه :
BL15/BL20/BL17/BL23/RN4/ST36/SP6
2- آمنوره در اثر استاز خون
درمان اصلی : تقویت چی کبد و تنظیم و تحریک حرکت چی ، تقویت طحال جهت خروج بلغم ، گرم کردن مدارها جهت مبارزه با سرما
انتخاب نقطه :RN3/SP8/LI4/SP6/LR3/ST40
توضیح : RN3 نقطه ایی از مدار Ren می باشد که مدار Chong و Ren را تحریک و انسدادی در آن باشد برطرف می کند تا عادت ماهانه بدون انسداد خارج شود .
نقطه SP8 است و جهت خارج کردن خون از استاز و انسداد به کار می رود . LI4 جهت تقویت چی می باشد . SP6 نقطه تقاطع سه مدار یین است که کبد ، کلیه و طحال همراه باLI4 نه فقط چی را تقویت کرده و خون را تنظیم می کند بلکه چی طحال را نیز جهت خروج نم تحریک می کند و در نتیجه جریان چی جهت خروج بلغم تقویت می شود . LR3 چی کبد را کنترل و تنظیم می کند . ST40 تقویت طحال و خروج بلغم را باز بیشتر می کند . بعد از نتظیم چی و خون مدار Chong و Ren را تحریک می کند تا خونریزی ماهانه بیشتری صورت گیرد .

پزشک آنلاین
دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: