کد خبر: ۱۹۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 26
با گرم شدن کره زمین‌ میزان بارندگی در کشورهای واقع در مناطق مرطوب بیشتر و در کشورهای واقع در مناطق گرم مانند کشورما کمتر شده است،.

شفا آنلاین>اجتماعی>این روزها یکی از جدی‌ترین چالش‌های کشور مساله کمبود آب <کمبود آب>است به نحوی که چندی پیش مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیر علنی به بررسی این موضوع پرداخت، حقیقت آن است که با گرم شدن کره زمین‌ میزان بارندگی در کشورهای واقع در مناطق مرطوب بیشتر و در کشورهای واقع در مناطق گرم مانند کشورما کمتر شده است،. کاهش باران در ایران از یک سو و افزایش دما از سوی دیگر که ممکن است به تبخیر همین اندک آب منجر شود می‌تواند زندگی مردم را باچالش مواجه کند به دلیل اهمیت این موضوع در مطلب پیش‌رو بر تاثیر کمبود آب بر سلامت پرداخته‌ایم.  


 به گزارش شفا آنلاین:چنانکه می‌دانیم دو سوم کره زمین دارای آب و هوای مرطوب  بوده و بارندگی آن زیاد است اما یک سوم این کره خاکی  خشک است که کشورما نیز در همین منطقه قرار دارد، از سوی دیگر شمال کشور ما با وجود دریای خزر و قرار گرفتن آن در منطقه‌ای که هوای پرفشار منطقه سیبری از آن عبور می‌کند تبدیل به مرطوب‌ترین نقطه جهان شده است به نحوی که به گفته کارشناسان میزان بارندگی در استان گیلان ۳ برابر اروپا است اما کاهش بارندگی در فصل تابستان از یک سو و کاشت برنج در این منطقه از سوی دیگر باعث شده که این منطقه نیز در حال حاضر با مشکل کم‌آبی مواجه شود.

پروفسور کردوانی دراین‌باره می‌گوید:  بحران آب به دو صورت بروز می‌کند یکی به صورت کمبود آب و دیگری به صورت آلودگی آب،  با کاهش میزان آب، سطح آلودگی‌های آن افزایش پیدا می‌کند، مشکلی که از یک سو تامین آب بدن با نوشیدن این ماده حیاتی را با مشکل مواجه می‌کند و از سوی دیگر با کاهش امکان کشاورزی و آّ‌ب‌رسانی به دام و طیور امکان تولید غذا را هم کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب آب آشامیدنی در کشور می‌گوید: این موضوع به تدریج باعث می‌شود که قیمت این ماده حیاتی گران شده و همه مردم نتوانند به میزان کافی از آن استفاده کنند همچنین با کاهش آب،  نظافت و مسائل بهداشتی مردم نیز با چالش مواجه می‌شود.

پدر علم کویرشناسی ایران ادامه می‌دهد: ‌با توجه به افزایش دمای هوای کره زمین شاهد کاهش بارندگی در کشور و کاهش آب سدها و آب‌های سطحی و زیرزمینی هستیم، این موضوع باعث شده شرایط کمبود آب در کشور ما روزبه روز بدتر ‌شود از طرفی کمبود آب تصفیه  آن را نیز با مشکل مواجه می‌کند. از سوی دیگر آب به کار گرفته شده در صنعت، کشاورزی و… تبدیل به فاضلاب می‌شود و نفوذ بخشی ازاین فاضلاب‌ها به زمین، آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند،‌ ریختن فاضلاب به دریا و دریاچه‌ها نیز منجر به آلودگی آب‌های سطحی می‌شود،‌ لذا امروز بسیاری از رودخانه‌های ما به‌ویژه آنهایی که در مسیر فاضلاب کارخانه‌ها،‌ منازل و رستوران‌ها قرار دارند یا به وسیله گردشگران آغشته به زباله می‌شوند،‌ آلوده هستند.

وی با اشاره به سم‌پاشی محصولات کشاورزی می‌گوید: این اقدام علاوه بر آلودگی موادغذایی باعث می‌شود بن‌آب (فاضلاب کشاورزی) آب را آلوده کرده و هر دو این موارد نیز سلامت افراد را به خطر  می‌اندازد.

شوری آب در مناطق گرمسیر کشور

به گزارش طبنا، خوزستان نیز شرایط آبی مطلوبی ندارد و این آلودگی آب را باید اضافه کرد بر آلودگی هوا که تاثیری بسیار نامطلوب بر سلامت شهروندان دارد.همچنین درحال حاضر ۷ هزار روستا به دلیل نبود آب با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، این آّ‌ب‌رسانی گاهی ماهی یک‌بار و گاهی هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود و مردم باید از آب تانکر برای نوشیدن و مصارف بهداشتی خود استفاده کنند، این درحالی است که ماندن آب در مدت یک‌هفته تا یک‌ماه در تانکرهای آب می‌تواند باعث آلودگی آب و به خطر افتادن سلامت و بهداشت مردم شود.

کردوانی درادامه با بیان اینکه آلودگی آب ۴ نوع آلودگی فیزیکی، شیمیایی، فیزیولوژیکی و بیولوژیکی است، خاطرنشان می‌کند: شهرها آلودگی بیولوژیک دارند مانند فاضلاب بیمارستانی که وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی در شهر شده و به بیماری‌هایی مانند حصبه، سیروز کبدی و اسهال خونی می‌انجامد،‌ صنایع آلودگی شیمیایی ایجاد می‌کنند، همچنین دادن کود ازت به چمن‌ها باعث می‌شود که نیترات حاصل از این کود به آب‌های زیرزمینی وارد شده و آب را آلوده کند، نیترات می تواند باعث ایجاد سرطان شود. نفوذ مواد رادیواکتیو به آب و گل آلود بودن آب نیز می‌توانند آلودگی فیزیکی آب‌ها را رقم بزنند.

وی می‌افزاید: هر قدر به مناطق گرمسیری کشور نزدیک می‌شویم آلودگی آب‌ها بیشتر است، از سوی دیگر در مناطق کویری  ومناطق نزدیک به نمک‌زار آب شور است، همچنین در شهر ساری سطح آب چاه از سطح آب دریا پایین‌تر رفته و آب آن شور شده است این درحالی است که استان مازندران می‌توانست دارای سدهای زیادی باشد اما نسبت به این امر اقدام نشد و بیشتر آب این استان از ّب‌های زیرزمینی که فضولات حیوانی نیز به داخل آن نفوذ می‌کند تامین می‌شود که این مساله نیز می‌تواند سلامت شهروندان این استان را با خطر مواجه کند.

از مصرف محصولات آبیاری شده با فاضلاب بپرهیزید

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درهمه موارد آلودگی آب  نمی‌توان آن را تصفیه کرد، تصریح می‌کند: برخی شوینده‌ها مانند کف صابون قابل تصفیه نیستند و متاسفانه کارواش‌ها و قالیشویی‌ها آب را به نحوی آلوده می‌کنند که قابل تصفیه نیست، از سوی دیگر در جنوب تهران محصولات کشاورزی غالبا با آب فاضلاب کشت می‌شوند که می‌تواند به ایجاد کرم آسکاریس در آب منجر شود، این نوع محصولات به ‌هیچ عنوان قابل ضد عفونی کردن نیستند بنابراین با استفاده از روش‌های مرسوم سشت و شوی محصولات کشاورزی شاید بتوان کرم آسکاریس را از بین برد اما باکتری‌هایی که از آّب فاضلاب به این محصولات منتقل شده است را نمی‌توان با مواد ضدعفونی کننده از بین برد و لذا نباید از این محصولات استفاده کرد.

وی عنوان می‌کند: تهران دارای ۷ تصفیه خانه است که با توجه جمعیت این شهر کافی نیست و لذا آب این شهر به خوبی تصفیه نمی‌شود، آّب اسلام آباد و ورامین هم دارای آلودگی است، پایین‌ رفتن سطح آب باعث نفوذ فاضلاب و نیترات به داخل آن می‌شود که این موضوع نیز آلودگی آب هرچه بیشتر آب را رقم می‌زند.

کاهش میزان آب در کشور از یک سو و افزایش میزان فاضلاب از سوی دیگر ما را با بحران آلودگی آّب نیز مواجه کرده است موضوعی که می‌تواند سلامت شهروندان را به مخاطره اندازد، بنابراین شاید ضروری باشد که سازمان‌های متولی آب در کشور نگاهی دوباره به سیاست‌های خود در زمینه مقابله با کمبود آب و حفاظت از این ماده حیاتی داشته باشند و شهروندان نیز درباره نوع و شیوه مصرف آب در زندگی خود تجدید نظر کنند زیرا کمبود آب موضوعی است که می‌تواند عواقب بسیار نامطلوبی را بر زندگی، بهداشت و تغذیه انسان بر جای بگذارد.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: