کد خبر: ۱۹۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 23
نگاه مکتب طب ایرانی به‌عنوان مکتبی غنی، اصیل و ارزشمند به سلامتی، نگاهی است که باید اساس و پایۀ آن را بر «حفظ تندرستی» افراد قرار داد تا «درمان» آن
شفاآنلاین>سلامت> يک متخصص طب سنتی گفت: شش اصل ضروری وجود دارد که موجب حفظ سلامت افراد می‌شود، اصولی که رعایت نکردن آن فرد را دچار مشکل و بیماری می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، ابراهیم خادم متخصص طب سنتی در خصوص راه‌های درست حفظ تندرستی، اظهار کرد: نگاه مکتب طب ایرانی به‌عنوان مکتبی غنی، اصیل و ارزشمند به سلامتی، نگاهی است که باید اساس و پایۀ آن را بر «حفظ تندرستی» افراد قرار داد تا «درمان» آن.

پیشگیری (prevention)از ابتلا افراد به بیماری مهمترین وظیفه پزشک است
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی پزشک جلوگیری از گسترش بیماری است، خاطر نشان کرد: از نگاه طب سنتی وظیفۀ اصلی حکیم و طبیب این است که مانع بیماری افراد جامعه شود و وظیفۀ درمانی او به‌عنوان مهم‌ترین وظیفۀ بعدی پزشک مطرح است.

 خادم با بیان اینکه پزشکان طب سنتی در گذشته، بیشتر از همه حفظ تندرستی را به افراد آموزش می‌دادند، عنوان کرد: حکمای دانشمند و فرزانۀ طب ایرانی همواره سعی و تلاش اصلی خود را بر حفظ سلامتی فرد و جامعه متمرکز می‌کردند و با وضع قوانین و دستورات آسان و ترویج آنها بصورت دستورالعمل‌های ساده و قابل اجرا، موجبات سلامتی افراد جامعه را فراهم می‌آوردند.

وی افزود: در تعالیم و آموزه‌های حکمای بزرگ طبی ایران از قبیل شیخ الرئیس ابوعلی سینا، حکیم محمد بن ذکریای رازی، حکیم جرجانی و ... در تعریف طب، حفظ تندرستی و سلامت افراد از ابتدا مورد توجه پزشکان بوده است و این مورد جزء وظایف اصلی طبیب و حکیم به حساب می‌آمد.

ابزار اصلی اطبای اصیل ایرانی در حفظ  تندرستی
این متخصص طب سنتی در پاسخ به این سوال که ابزار اصلی حکما و اطبای اصیل ایرانی در حفظ و نگهداشت تندرستی افراد چه بوده است، عنوان کرد:  "ستّه ضروریه" یا شش اصل ضروری برای حفظ سلامتی انسان از مباحث بسیار ارزشمند طب ایرانی است؛ به اعتقاد حکما برای حفظ سلامتی، شش اصل ضروری وجود دارد که چنانچه در حالت اعتدال قرار داشته باشد، موجب حفظ سلامت(Health) افراد می‌شود و در غیر اینصورت معمولا در دراز مدت و گاهی نیز بصورت حاد، فرد دچار مشکل و بیماری می‌شود.

خادم با بیان اینکه به 6 اصل ضروری در حفظ تندرستی، اصول حفظ الصّحه می‌گویند، گفت: این اصول شامل تدابیر فصل و آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد از بدن، مسائل روحی و روانی می‌شوند؛ در این میان نقش تغذیه اصولی در حفظ تندرستی افراد بسیار حائز اهمیت است، چرا که برخورداری از سلامتی، اساسا بدون داشتن تغذیۀ صحیح و اصولی میسّر نیست.

وی با تاکید اینکه تغذیۀ درست با مصرف غذا به مقدار کافی و متناسب با نیاز بدن است، افزود: چنین غذایی در صورتی سودمند و رضایت بخش خواهد بود که سالم و به دور از آلودگی‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف درست غذا چیست؟

این متخصص طب سنتی در خصوص تعریف غذا، گفت: معمولا وقتی ماده‌ای وارد بدن شود تا آنجا که آن ماده برای احتیاجات طبیعی بدن باشد غذا نامگذاری می‌شود؛  اما اگر آن ماده وارد بدن شود و برای برطرف کردن یک بی نظمی و اختلال ایجاد شده در بدن به‌کار رود نامش دارو خواهد بود.

خادم با اشاره به اینکه اگر ماده‌ای در بدن ایجاد اختلال و دشواری و بی نظمی کند سم نامیده می‌شود، افزود: یک مثال بسیار ساده برای این مطلب نمک طعام است؛ افراد هر روز به مقداری نمک برای تأمین نیاز بدن احتیاج دارند؛ آن میزان که نمک خورده شده در بدن ایجاد مشکلی نکند به عنوان یک ماده غذایی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است کسانی در گرما تمرین و فعالیت کنند و مقداری نمک از راه عرق کردن از دست داده باشند؛ چنانکه فورا این مقدار نمک به آنها بازگردانده نشود دچار ناراحتی‌هایی از جمله دردهای عضلانی خواهند شد، در چنین حالتی به عنوان درمان یا پیشگیری از عوارض، از دست دادن نمک از راه تعریق، به آنها نمک داده‌ می‌شود که در واقع نمک در این حالت نقش دارو را ایفا نموده است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه نمک اضافی اختلالاتی را برای بدن فرد به وجود می‌آورد، گفت: در حالت سوم فرض کنید فردی دچار افزایش فشار خون شده یا در کار کلیه او اختلالی رخ داده است، دادن نمک اضافه در این حالت، به منزلۀ تجویز سم به این بیمار است.

تغذیه مهم‌ترین اصل در حفظ سلامتی است

خادم با اشاره به اینکه نقش تغذیه در حفظ سلامت و درمان انسان حائز اهمیت است، یاد آور شد: در قرآن کریم از تعدادی از خوراکی‌ها از جمله برخی میوه‌ها مانند انار، انجیر، انگور، خرما، زیتون، موز، و برخی سبزیجات مانند پیاز، سیر، خیار و برخی غلات مانند عدس و نوشیدنی‌هایی مثل آب و خوردنی‌های دیگر همچون عسل، شیر مادر، زنجبیل و گوشت حیوانات و پرندگان مختلف به دفعات نام برده شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: