کد خبر: ۱۹۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 19
در حقیقت نتایج بررسی‌ها و تست‌های آزمایشگاهی پزشک را در انتخاب شیوه درمان مناسب و تجویز مقدار درستی از دارو کمک می‌کند. اما گاهی مشاهده می‌شود که پزشک استفاده از خدمات آزمایشگاهی خاص را به بیمار توصیه می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> امروزه استفاده از خدمات آزمایشگاهی به جزء جدایی‌ناپذیر روند درمان بیماران تبدیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین، در حقیقت نتایج بررسی‌ها و تست‌های آزمایشگاهی پزشک را در انتخاب شیوه درمان مناسب و تجویز مقدار درستی از دارو کمک می‌کند. اما گاهی مشاهده می‌شود که پزشک استفاده از خدمات آزمایشگاهی خاص را به بیمار توصیه می‌کند، این رفتار باعث می‌شود این سؤال مطرح شود که آیا کیفیت خدمات(Services) آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌ها متفاوت است؟ اگر پاسخ به این پرسش صحیح است این تفاوت ناشی از چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش در حاشیه یازدهمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، رئیس کنگره مطالبی را عنوان نمودند.

 دکتر سید مهدی بوترابی دکترای علوم آزمایشگاهی می‌گوید: بیش از 10 سال است که کلیه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در ایران از سیستم مدیریت کیفیت استفاده می‌کنند و ادامه فعالیت آنها منوط به‌ رعایت استانداردهای موجود در این سیستم(System) است. آزمایشگاه مرجع سلامت در راستای نزدیک‌تر شدن به استانداردهای جهانی، آخرین نسخه این استاندارد که مشابه استانداردهای سایر کشورهای پیشرفته است را ابلاغ کرده و کلیه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی نیز ملزم به‌ رعایت آن هستند.

از این‌رو می‌توان گفت نتایج تست‌های کلیه آزمایشگاه‌هایی که پروانه کاری آنها تمدید شده قابل اعتماد است. وی ادامه می‌دهد: اما تفاوتی که در نتیجه یک تست در دو آزمایشگاه وجود دارد ممکن است ناشی از «ناهمگونی زیستی» باشد. در پزشکی و در طب آزمایشگاهی بحثی به نام ناهمگونی زیستی وجود دارد به این معنا که ممکن است نتیجه یک تست برای یک فرد در آزمایشگاهی واحد اما در ساعات مختلف روز متفاوت باشد.

این تفاوت ناشی از تغییرات هورمونی، استرس و حتی ساعات خواب و استراحت بیمار خواهد بود. بنابراین در بهترین آزمایشگاه‌ها هم اگر یک فرد امروز تست بدهد ممکن است نتیجه‌اش با نتیجه همان تست در چند ساعت بعد یا روز بعد متفاوت باشد. به گفته دکتر بوترابی، این ناهمگونی و اختلافات در نتیجه تست های یکسان تا محدوده ای که تصمیم گیری پزشک را با مشکل روبرو نکند قابل قبول است.

وی در خاتمه تاکید می کند: اگر برخی از پزشکان آزمایشگاه خاصی را پیشنهاد می کنند ممکن است به این دلیل باشد که نتایج برخی از آزمایشگاه ها را براساس دیدگاه خودشان بیشتر قبول دارند. همانطور که برخی از بیماران هم به یک پزشک خاص بیشتر اطمینان دارند و همواره به او مراجعه کنند، حتی اگر رشته تخصصی پزشک مطابق بیماری آنها نباشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: