کد خبر: ۱۹۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 18
یک بررسی جدید حاکی از آن است آسیب قلبی می‌تواند در افراد چاق بدون بروز علائم و وجود سایر عوامل خطرساز قلبی نظیر دیابت، فشار خون و کلسترول بالا رخ دهد.
  شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن حتی بدون داشتن هیچ نشانه‌ای موجب آسیب زدن به دستگاه قلبی-عروقی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:یک بررسی جدید حاکی از آن است آسیب قلبی<Heart damage> می‌تواند در افراد چاق بدون بروز علائم و وجود سایر عوامل خطرساز قلبی نظیر دیابت، فشار خون و کلسترول بالا رخ دهد.


پژوهشگران می‌گویند، یافته‌های آنها درباره این آسیب خاموش قلبی، باورهای معمول را که معتقدند خطر بیماری قلبی در افراد چاق عمدتاً به علت دیابت و فشار خون بالا است را به چالش می‌کشد.
دکتر چیادی ندومله، استادیار مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی جان هاپکینز، پژوهشگر ارشد در این بررسی می‌گوید: «چاقی یک عامل شناخته شده در پیشرفت بیماری‌های قلبی است، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که چاقی ممکن است به صورت یک عامل منفرد و به‌طور مستقل از سایر عواملی که اغلب همرا ه با اضافه وزن هستند، موجب بروز نارسایی قلبی شود.
مطالعه انجام شده شامل بیش از ۹۵۰۰ فرد ۵۳ تا ۷۵ ساله و فاقد بیماری قلبی را در ایالت‌های مریلند، مینه‌‌سوتا، می‌سی‌سی‌پی و کالیفرنیای شمالی بود که برای بیش از ۱۲ سال تحت‌نظر قرار گرفته بودند. در طی این زمان ۸۶۹ نفر از این افراد دچار نارسایی قلبی شدند.
پژوهشگران دریافتند که در افراد دارای چاقی شدید نسبت به افراد دارای وزن طبیعی احتمال بروز نارسایی قلبی نسبت به افراد دارای وزن طبیعی، بیش از 2 برابر بیشتر است هر چه فرد چاق‌تر بود، خطر بیشتری برای ابتلا به نارسایی قلبی وجود داشت.
براساس این بررسی که نتایج آن در ژورنال کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شده، وضعیت حالا این گونه است: چاقی به‌طور مستقل خطر آسیب به عضله قلب و بروز نارسایی قلبی را افزایش داده است.
نارسایی قلب به ناتوانی قلب در پمپاژ صحیح خون برمی‌گردد.
ندومله در این باره گفت: «رابطه مستقیمی که ما بین چاقی و آسیب قلبی پیدا کردیم، کاملاً قوی بود و این رابطه در واقع از دیدگاه سلامت عمومی با توجه تعداد رو‌به‌رشد افراد چاق در آمریکا و سراسر دنیا نگران‌کننده است.»
کار‌شناس دیگری نیز با این نظر موافق است. دکتر راجر بلومنتال، رئیس «مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی سیکارونه» هاپکینز می‌گوید: «این نتایج زنگ خطری است مبنی بر اینکه چاقی ممکن است موجب افزایش میزان نارسایی‌های قلبی شود. پزشکانی که مراقبت از افراد چاق را به عهده دارند، نباید معضل چاقی را به علت یک احساس امنیت کاذب ناشی از عدم حضور عوامل خطرآفرین سنتی نظیر کلسترول بالا، دیابت و فشار خون بالا نادیده بگیرند.»
او توصیه می‌کند که افراد چاق حتی اگر هیچ شکایت قلبی- عروقی ندارند، باید از لحاظ اولین نشانه‌های نارسایی قلبی تحت بررسی قرار گیرند و مشورت‌های لازم در مورد راه‌های مناسب برای ارتقای عادت‌های مرتبط با سبک زندگی‌شان به آنها‌ داده شود.سپید
HealthDay

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: