کد خبر: ۱۹۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 15
نوع جدیدی از واکسن شخصی سازی شده سرطان در آزمایش های کلینیکی نتایج نویدبخشی داشته است
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از محققان واکسن شخصی سازی شده ای برای درمان سرطان ساخته اند که سیستم ایمنی گسترده ضد توموری ایجاد می کند.

به گزارش شفا آنلاین، نوع جدیدی از واکسن شخصی سازی شده سرطان در آزمایش های کلینیکی نتایج نویدبخشی داشته است.

 این واکسن با همکاری محققان دانشگاه پنسیلوانیا و انستیتو تحقیقات سرطان لودویگ در سوئیس ساخته شده است.

این واکسن از سلول های سیستم ایمنی(Safety system) بدن بیمار گرفته می شود و در آزمایشگاه با محتویات سلول های تومور بیمار ترکیب و سپس به بدن وی تزریق می شود تا عکس العمل وسیع تری را در سیستم ایمنی فرد ایجاد کند.

این آزمایش روی بیمارانی با سرطان پیشرفته تخمدان انجام شد. هدف از انجام آن نیز بررسی ایمنی و قابلیت انجام این درمانی بود. به هرحال نشانه هایی واضح از موثربودن این واکسن نیز به چشم می خورد. در حدود نیمی از بیماران واکسن شده نشانه هایی از عکس العمل های آنتی تومور T-cell آشکار شد. افرادی با چنین عکس العمل هایی مدت زمان طولانی تری بدون رشد تومور زنده ماندند.

حتی یک بیمار دوسال پس از تزریق واکسن(vaccine) از بیماری پاک شده بود و ۵ سال بی نیاز از درمان بود.

جانوس تانی محقق ارشد این پروژه می گوید: به نظر می رسد این واکسن برای بیماران خطری ندارد و یک سیستم ایمنی گسترده ضد توموری ایجاد می کند.

در این اواخر تلاش های زیادی برای تولید واکسن های ضدسرطان انجام شده که بیشتر آنها روی تولید واکسنی متمرکز هستند که بتواند هدف اصلی تومور را شناسایی کند. این روش، تضمین می‌کند که واکسن، توانایی حمله به بیشتر تومورها را داشته باشد اما به تومور خاصی اختصاص ندارد و برای هر تومور متفاوت خواهد بود.

هر واکسن برای هر بیمار شخصی سازی می شود و برای این منظور از تومور سرطانی در بدن بیمار استفاده می کند که جهش های مخصوص خود را دارد و به همین دلیل عکس العمل خاصی در سیستم ایمنی ایجاد می کند. همچنین این  واکسن می تواند عکس العمل سیستم ایمنی  در مقابل صدها یا هزاران تومور را تغییر دهد.

درهر حال این پژوهش روی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان(ovarian cancer) تمرکز کرد که درمان آن بسیار سخت است. درمان این بیماران، شامل جراحی پس از شیمی‌درمانی بود. هرچند به طور معمول نتیجه درمان در آغاز خوب به نظر می رسد، بیماری این افراد عود کرد و در مقابل درمان، مقاومت نشان می شود.

به هرحال با این که قرار بود این پژوهش، تنها نوع درمان شخصی‌سازی‌شده را تشخیص دهد، نتایج مثبت بودند و پژوهشگران باور دارند که این روش درمانی، ظرفیت بسیار بالایی دارد.

هر تومور، جهش‌های خودش را دارد که آن را منحصربه‌فرد می‌سازد. این واکسن به‌خصوص، "واکسن کل تومور"(whole-tumor vaccine) نام دارد زیرا به جای اینکه تنها ناحیه‌ای از تومور را هدف قرار دهد، صدها یا شاید هزاران بار به نواحی گوناگون آن، حمله می‌کند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: