کد خبر: ۱۹۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
دولت به اين موضوع كه دارو و ملزومات پزشكى كالاى استراتژيك محسوب مى شوند توجه ويژه اى دارد
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوى سازمان غذا و دارو گفت: با بودجه‌ مابه‌التفاوت نرخ ارز از افزايش قيمت داروها جلوگيرى می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، كيانوش جهانپور سخنگوى سازمان غذا و دارو در خصوص تاثير نوسانات دلار بر قيمت دارو و ملزومات پزشكى بيماران گفت: دولت به اين موضوع كه دارو و ملزومات پزشكى كالاى استراتژيك محسوب مى شوند توجه ويژه اى دارد.

وى با تاكيد بر اينكه با وجود افزايش(Increase) نرخ ارز در تامين و عرضه دارو با قيمت مناسب نگرانى نخواهيم داشت، عنوان كرد: پيش از اين که  ۲ نرخ ارز داشتيم ، دارو با نرخ ارز مرجع تامين مى شد اما اكنون هم كه ارز تك نرخى شده است مردم نگران نباشند زيرا سازمان غذاو دارو با بودجه اى كه از مابه التفاوت نرخ ارز دريافت مى كرده است از افزايش قيمت داروها جلوگيرى خواهد كرد.

به دنبال بودجه مابه التفاوت نرخ ارز براى دارو هستیم

سخنگوى سازمان غذا و دارو در پاسخ به اينكه تا چند ماه مى توانيد قيمت داروهاى وارداتى را با نرخ ارز گذشته ثابت نگه داريد و از افزايش قيمت جلوگيرى كنيد، عنوان كرد: به دنبال آن هستيم بودجه ما به التفاوت نرخ ارز را براى دارو و ملزومات پزشكى از دولت بگيريم و به احتمال زياد اين بودجه تخصیص خواهد يافت زیرا دولت به دلیل استراتژیک بودن دارو به این موضوع توجه دارد و در صورت تخصیص این بودجه،  افزايش نرخ ارز هيچ تاثيرى بر قيمت دارو نخواهد گذاشت.

جهانپور با اشاره به ذخیره دارویی مورد نیاز بیماران (patients)اظهار كرد: اکنون در خصوص تامين داروى مورد نياز بيماران در بازار مشكلى نداريم زيرا داروى مورد نياز حال حاضر بيماران پيش از اين تامين شده و در انبار شركت هاى پخش موجود است، همچنين موجودی داروهاى حياتى تا ٦ ماه تامين شده است، افزون بر اين توليد دارو به روز و مطابق مصرف ادامه دارد و تا چند ماه آينده مشكلى در تامين نداريم.

داروهای خارجی گران نمی شوند

سخنگوى سازمان غذا و دارو در پاسخ به اين سوال كه احتمال آن وجود دارد شركت هاى واردكننده دارو به دليل افزايش نرخ ارز از توزيع دارو در بازار سر باز زنند؟، گفت: هرچند كه اين موضوع بعيد به نظر مى رسد اما اگر واردكننده هاى دارو به دنبال سودجويى از عرضه دارو به بازار امتناع كنند، اين قبيل اقدامات تخلف محسوب مى شود و در صورت ادامه همین روند، براى تامين داروى مورد نياز بيماران سازمان غذا و دارو فراخوان خواهد داد تا شركت هاى دارويى ديگر دارو را وارد و عرضه كنند.

وى با تاكيد بر اينكه بيماران نگران تامين داروهاى مورد نياز خود نباشند، اظهار كرد: موجودى داروهاى بيماران در مانيتورينگ سازمان غذا و دارو رصد مى شود و قبل از اينكه موجودى داروها به حداقل برسد تمهيدات توليد يا واردات انديشيده مى شود و خوشبختانه در خصوص تامين دارو و قیمت آن دولت و مجلس همكارى لازم را با سازمان غذا و دارو دارند.

190، سامانه تلفنی برای اعلام تخلف گران فروشی دارو در داروخانه

جهانپور با اشاره به فروش دارو در داروخانه ها بيش از نرخ مصوب عنوان كرد: داروهاى موجود در داروخانه ها پيش از نوسانات ارز توليد يا وارد كشور شده اند و اگر داروخانه اى براى سود بيشتر از فروش دارو به بيماران امتناع كند يا دارو را بالاتر از نرخ مصوب سازمان غذا و دارو در اختيار بيماران قرار دهد، تخلف كرده است و  سازمان با داروخانه هاى مختلف بدون اغماض و قاطعانه برخورد خواهد کرد.

سخنگوى سازمان غذا و دارو يادآور شد: مردم در صورت مشاهده تخلفات داروخانه ها مبنى بر گران فروشى دارو يا امتناع از فروش با سامانه تلفنى ١٩٠ تماس بگيرند و سازمان غذا و دارو را در جريان تخلف ها قرار دهند تا با متخلفان برخورد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: