کد خبر: ۱۹۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
در طب سوزنی کمبود چی کلیه ها ، حمله سرما ، باد و نم و یا به علت تروما (ضربه) این مشکل به وجود می آید .

شفا آنلاین>سلامت>با لومبواسپینال نیز مشخص می شود . این عارضه دردی است که گاه در یک طرف ستون فقرات و گاهی نیز در هر دوطرف آن احساس می شود و جزو مراجعات معمول کلینیک های پزشکی می باشد . ناحیه کمر در محل استقرار کلیه ها قرار دارد ، بنابراین درد ناحیه کمر در طب سوزنی به کلیه ها ارتباط پیدا می کند . کمر درد به دو نوع تقسیم می شود ، یکی کمر دردهای حاد <Waist Acute pain>و دیگری مزمن . کمردرد در نتیجه اختلال جریان چی و خون در ناحیه کمر می باشد و می تواند تحت تاثیر کار زیاد ، سن بالا ، و بدن ضعیف ایجاد شود .

به گزارش شفا آنلاین: در طب سوزنی کمبود چی کلیه ها ، حمله سرما ، باد و نم و یا به علت تروما (ضربه) این مشکل به وجود می آید . نوع حاد کمردردی که به علت تروما (ضربه) ایجاد می شود نوع زیادی (Excess) آن در طب سوزنی می باشد و درمان این نوع از کمر درد ، تقویت حرکت (جریان) چی و خون ، تخلیه مدار و برطرف کردن فاکتور پاتولوژیک می باشد . درد کمر مزمن در اکثر موارد به دلیل کمبود چی کلیه می باشد و درمان آن تقویت کلیه ها ، کبد و ورزیده کردن عضلات و استخوانهای ناحیه کمر است . درد کمر معمولا در اثر مجروح شدن بافت نرم ، روماتیسم عضلات ، فتق دیسک بین مهره و بیماری ارگانهای زانگ و فو ، یعنی ارگانهای تو خالی و پر بدن می باشد .

اتیولوژی و پاتوژنز
در ناحیه کمر کلیه ها وجود دارد . کلیه ها و کیسه مثانه بطور داخلی و خارجی با هم ارتباط داند . مدار مثانه در دو طرف ستون مهره ها قرار گرفته و با کلیه ها که در پایین کمر است ارتباط دارد . مدارهای Du .Ren , Dai , Chong هم در ناحیه کمر انشعاب دارند . کمر درد در اغلب موارد در اثر کمبود چی کلیه ها می باشد . کمر درد نوع (Excess) به علت حمله باد ، سرما و نم یا ضربه (تروما) به کمر است که همگی باعث اختلال حرکت چی و خون در ناحیه کمر می شوند .
1- سرما و نم پاتولوژیک ؛ فاکتورهایی مثل قرار گرفتن در معرض باد زمانی که فرد دراثر فعالیت فیزیکی عرق کرده و سرما خوردگی یا ماندن در محیط نمناک برای مدت طولانی باعث حمله سرما و نم پاتولوژیک می شود . سرما با اسپاسم و انقباض در محل کمر بروز می نماید . نم نیز با انسداد حرکت چی و خون در مدارهای کمری که در نهایت انسداد چی و خون را به همراه دارد و به کمر درد می انجامد مشخص می شود .
2- مصرف مواد مغذی کلیه توسط بدن در طب سوزنی ؛ فعالیت و کار زیاد ، بدن ضعیف یا خسته ، ضعف مادرزادی و فعالیت جنسی زیاد باعث کمبود مواد مغذی کلیه ها می شود و در نتیجه کلیه ها نمی توانند مدارهای کمری را محافظت کنند و در نهایتا کمر درد به وجود می آید .
3- انسداد و استاز خون در اثر ضربه به کمر ؛ جراحات خارجی گاهی به علت حمل بارهای سنگین ، ایجاد اختلال در مدارهای کمری می کند و این امر باعث انسداد چی و خون می شود و کمردرد را به همراه دارد .

تشخیص افتراقی
1- سرما و نم پاتولوژیک
علائم اصل : احساس سنگینی ، احساس سرما و درد در ناحیه کمر که در هوای ابری و بارانی و نمناک بدتر می شود .
علائم همراه : احساس درد و سوزش و بی حسی در ناحیه کمر ، محدودیت حرکت ،کم و زیاد شدن درد با گذشت زمان ، معمولا بعد از دراز کشیدن در تختخواب این درد بدتر می شود و با گرم کردن نیز بهبود می یابد .
تشخیص نبض و زبان : بار چسبنده و سفید ، نبض عمیق کند و کشیده(Tense)
2- مصرف مواد مغذی کلیه در طب سوزنی
علائم اصلی : ضعف ، سوزش و درد در ناحیه کمر، سستی و ضعف در ناحیه کمر و زانوها که با استراحت بهتر شده و بافعالیت بدتر می شود .
علائم همراه : درد نامشخص و گنگ که با ماساژ و فشار بهتر می شود .
در موارد کمبود (یانگ) کلیه ، خستگی ایجاد شده فرد احساس سرما در ناحیه کمر می کند و در مردان ممکن است خروج بی اختیار نطفه را به همراه داشته باشد و دفعات ادار نیز زیاد می شود . در موارد کمبود (یین) کلیه ، تحریک پذیری ، بی خوابی ، خشکی دهان و حلق همراه با احساس تب و گرما در ناحیه قفسه سینه و کف پاها و دستها و ادرار زرد رنگ ایجاد می شود .
تشخیص نبض و زبان ؛ درموارد کمبود یانگ(yang) کلیه زبان رنگ پریده با بار سفید رنگ و نبض نخی شکل و ضعیف ، در موارد کمبود یین کلیه زبان قرمز با بار بسیار کم ، نبض نخی یا سیمی شکل ، سرعت نبض بالا و گاهی نیز نخی و ضعیف است .
3- استاز یا انسداد حرکت خون به علت ضربدیدگی
علائم اصلی : درد فرورونده معمولابه علت کشیدگی که در محل مشخص است و با فشار بدتر می شود .
علائم همراه : درد کمر در محل به وجود می آید و در موارد شدید حرکت محدود را نشان می دهد .گاهی هماتوما در محل قابل رویت است .
تشخیص نبض و زبان ؛ زبان تیره و گاهی ارغوانی است و گاهی نقاط خونریزی و کبودی روی زبان دیده می شود .نبض عمیق و متلاطم است .

درمان
درمان اصلی : برطرف کردن سرما و خروج نم از بدن ، گرم کردن امتداد مدارها
انتخاب نقطه :

BZ3/BL40/DV3
GB30/6B34/BL60/EXB7
و زدن سوزن در نقاط درد Ashi pts Yaoyan/BL32/BL25/EXBZ Jiaji
2- مصرف مواد مغذی کلیه
درمان اصلی : تقویت این مواد و برطرف کردن انسداد در مدارها
انتخاب نقطه :
نقاط اصلی :
B23/BL40/Ciliao bl32
جهت درد کمر به علت کمبود یین BL52/KI3
در موارد کمبود یانگ DU4/EXB7 Yaoyan/DV3/BL58/BL7
3- استاز خون در اثر ضرب دیدگی
درمان اصلی : تحریک خون همراه با برطرف کردن انسداد مدار
انتخاب نقطه :
BL23/BL40/Ashi ponts/dv26 به عنوان نقاط اصلی
SJ6/DV3/GB34/BL32/Jiaji Ex-B2/EX-VE7/BL17 به عنوان نقاط کمکی

پزشک آنلاین
دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]

.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: