کد خبر: ۱۹۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 10
از مهم ترین عواملی که با ایجاد ملاسما مرتبط است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دریافته اند که استفاده از عصاره شیرین بیان برای بهبود بیماری پوستی ملاسما، منجر به کاهش شدت موارد عود، کاهش نواحی درگیر، بهبود مواردی که بر روی زیبایی تاثیر می گذارند و کاستن زمان مورد نیاز برای پاک شدن ضایعات می شود.

به گزارش شفا آنلاین:ملاسما، نوعی بیماری شایع و اکتسابی است که با پچ های قرینه هیپرپیگمانته (ضایعات پوستی هم سطح پوست که باعث تیره تر شدن و زبرتر شدن پوست می شوند) با حاشیه های نامنظم مشخص شده بر روی پوست و در بیشتر موارد در صورت رخ می دهد. ملانین رنگدانه اصلی پوست و مو می باشد که تعداد، میزان و محل سلول های ملانیزه شده، به همراه عوامل دیگری چون میزان هموگلوبین، رنگ پوست را تعیین می نمایند. ملانین بعد از مواجهه با آفتاب، حالت برنزه ایجاد می کند که به آن ملانیزه شدن می گویند. برنزه شدن واکنش دفاعی بدن در برابر نور خورشید است.

از مهم ترین عواملی که با ایجاد ملاسما مرتبط است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد. از جمله سایر عوامل مرتبط با ایجاد ملاسما می توان به قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش، هورمون های دوره بارداری، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، اختلالات غدد نظیر اختلال عملکرد غده تیروئید، سابقه خانوادگی ملاسما، مصرف محصولات آرایشی و مصرف داروهای ضد صرع اشاره کرد.

    ملاسما، نوعی بیماری شایع و اکتسابی است که با پچ های قرینه هیپرپیگمانته (ضایعات پوستی هم سطح پوست که باعث تیره تر شدن و زبرتر شدن پوست می شوند) با حاشیه های نامنظم مشخص شده بر روی پوست و در بیشتر موارد در صورت رخ می دهد.

در یک پژوهش که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت، 44 زن مبتلا به بیماری ملاسما که در زمان 6 ماه قبل از شروع تحقیق هیچ گونه اقدام درمانی در زمینه این بیماری انجام نداده بودند انتخاب گردیدند. به این بیماران کرمی حاوی شیرین بیان به صورت 4% ، ساخته شده در مرکز تحقیقات فارماسیوتیکس دانشکده ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، داده شد و بیماران به مدت 12 هفته ار کرم فوق استفاده نمودند.

نتایج بدست آمده در هفته دوازدهم (پایان مطالعه) بر روی بیماران نشان داد که وضعیت بهبودی بیماران روند مناسبی داشته است. در مطالعات مشابه در زمینه تاثیر عصاره شیرین بیان بر روی رفع تیرگی های پوستی حاصل از ملاسما نتایجی مشابه ای حاکی بر تاثیر قابل توجه در بهبود بیماری گزارش شده است .

براساس یافته های این مطالعه روش درمانی با عصاره شیرین بیان ممکن است با روش درمانی هیدروکینون که به عنوان روش استاندارد برای رفع انواع مختلف تیرگی های پوستی در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به کار می رود، قابل قیاس باشد. علاوه بر آن روش درمانی این مطالعه فاقد عوارض گزارش شده به دنبال مصرف هیدروکینون می باشد.

به طور کلی و با توجه به یافته­ های این پژوهش که در فصلنامه پوست و زیبایی وابسته به مركز آموزش و پژوهش بيماريهاي پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشكي تهران منتشر گردیده می­توان گفت که عصاره شیرین بیان این پتانسیل را دارد که به عنوان یک عامل روشن کننده پوست با حداقل اثرات ناخواسته در درمان بیماری ملاسما مورد استفاده قرار گیرد.

قابل ذکر است گیاه دارویی شیرین بیان، گیاهی است چند ساله و انبوه و به ارتفاع يک تا دو متر که عصاره آن یکی از مفیدترین و پرکاربرد‌ترین عصاره‌های گیاهی در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی است. بسیاری از محصولات برطرف‌کننده لک‌های پوستی از عصاره یا اسانس شیرین بیان در ترکیب خود استفاده می‌کنند زیرا این ترکیب یکی از مناسب‌ترین ترکیب‌های شفاف‌کننده و یک مرطوب‌‌کننده مناسب برای پوست است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: