کد خبر: ۱۹۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 06
باید توجه کرد که بعد از طرح تحول نظام سلامت و در دولت یازدهم ارزش تولید داخلی دارو به ۷۰ درصد و در دولت دوازدهم به ۷۱ درصد رسیده است، این درحالیست که ارزش تولید داخلی داروها در زمان دولت دهم ۶۷ درصد بوده است
شفاآنلاین>سلامت> رییس سازمان غذا و دارو مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، غذا، فرآورده‌های طبیعی و... را تشریح کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم در این حوزه این است که بتوانیم ارزش ریالی تولید داخلی دارو را در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ درصد برسانیم.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر غلامرضا اصغری  با اشاره مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو در سال گذشته، گفت: باید توجه کرد که بعد از طرح تحول نظام سلامت و در دولت یازدهم ارزش تولید داخلی دارو به ۷۰ درصد و در دولت دوازدهم به ۷۱ درصد رسیده است، این درحالیست که ارزش تولید داخلی داروها در زمان دولت دهم ۶۷ درصد بوده است. از طرفی در طی سال گذشته در راستای تولید تحت لیسانس داروهای های‌تک ایرانی با یکی از برترین ژنریک‌سازان کشور ترکیه عقد قرارداد کردیم.

وی افزود: از طرفی راه‌اندازی تولید مواد اولیه تحت لیسانس شرکت‌های مواد اولیه‌ساز ایرانی در روسیه، ورود ۹ قلم داروی های‌تک به بازار ایران، الحاق ایران به PIC/S و تولید هشت قلم مواد موثره ضد سرطان جدید در داخل کشور از دیگر اقدامات مهم در حوزه دارویی کشور در سال گذشته بوده است.

اصغری با اشاره به برنامه‌های آتی حوزه دارو در کشور، ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم در این حوزه این است که بتوانیم ارزش ریالی تولید داخلی دارو را در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ درصد برسانیم. در عین حال توسعه صادرات (Export)سالیانه به میزان ۱۰ درصد سال پایه، ارتقاء انطباق GMP خطوط تولید داروهای داخلی به میزان ۱۵ درصد سال پایه و پیش‌بینی و پیشگیری از بروز کمبودهای دارویی از دیگر اهداف سازمان غذا و دارو در سال‌های آینده است که امیدواریم محقق  شوند.

اصلاح بسته حمایتی داروهای تحت پوشش بیمه و یارانه دارویی
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: بر این اساس در جهت کاهش سهم داروهای وارداتی و افزایش سهم داروهای تولید داخل، بازار دارو را تنظیم کردیم. از طرفی بسته حمایتی داروهای تحت پوشش بیمه و یارانه دارویی در این مدت اصلاح شد و کنترل کیفیت ۳۰ فرآورده دارویی در سطح عرضه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین سیستم گزارش عوارض ناخواسته در زمینه‌های دارویی در مراکز منتخب ارائه خدمات درمانی دولتی کل کشور مستقر شد و روند تجویز و مصرف دارو در کشور مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

آغاز کنترل تجویز داروهای تک‌نسخه‌ای از سال گذشته
وی افزود: بررسی و پایش روند ارائه خدمات دارویی در کشور، آموزش مردم در زمینه تجویز و مصرف فراورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، آموزش گروه پزشکی در زمینه تجویز و مصرف فراورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، تهیه، تدوین و پیاده‌سازی پروتکل‌های دارویی تدوین شده در بیمارستان‌ها، آموزش داروسازان شاغل در بیمارستان در زمینه پروتکل‌های دارویی و کنترل تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور (تک نسخه‌ای) از دیگر اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو بوده است.

اصغری با بیان اینکه ارتقای سیستم مراکز منتخب اطلاع‌رسانی دارو و سموم در کشور از جمله اقدامات سازمان غذا و داو در راستای اطلاع‌رسانی در این حوزه بوده است، افزود: همچنین در سال گذشته پیگیری‌هایی برای تکمیل استقرار سامانه رهگیری و کنترل اصالت در فراورده‌های تولیدی و وارداتی دارو و تجهیزات(Equipment) پزشکی انجام شد و در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و گروه‌های پزشکی در خصوص سامانه رهگیری و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت گام برداشتیم. از سوی دیگر بازرسی و برخورد با مراکز عرضه غیرمجاز فراورده‌های سلامت، تشدید برنامه بازرسی و برخورد با متخلفین عرضه فراورده‌های سلامت، اتصال مراکز عرضه داروی خصوصی و دولتی و بیمارستان‌های غیردانشگاهی به سامانه مدیریت داروخانه‌ها در بستر HIX، اتصال نرم افزار نسخه پرداز الکترونیک به سامانه مدیریت مخازن اسناد الکترونیک در بستر سامانه HIX و اتصال سامانه‌های HIS بیمارستان‌های دانشگاهی به سامانه مدیریت داروخانه در بستر HIX نیز در این مدت انجام شد.

وی با اشاره به اولویت‌بندی خدمات مشاوره مورد نیاز بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بسته‌های آموزشی خدمات مشاوره‌ای و آموزش برای بیماری‌های غیرواگیر نیز تهیه و تدوین شده‌اند. در عین حال باید توجه کرد که تدوین و به روز رسانی فهرست داروهای ضروری و افزایش دسترسی به داروهای موجود در فهرست نیز در سال گذشته انجام شد. از طرفی برگزاری دوره‌های آموزشی داروسازی بیمارستانی، تفویض فرایندهای جاری ادارات کل به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، واگذاری برخی فعالیت‌های قابل برون‌سپاری به انجمن‌ها و اصناف مرتبط و... نیز انجام شده است.
رسیدگی به گزارش‌های حوادث ناگوار در زمینه تجهیزات پزشکی

اصغری ادامه داد: در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز فهرست ملزومات پزشکی مورد نیاز برای مراکز درمانی دولتی تهیه و ساماندهی شد و تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی دولتی مبتنی بر استانداردهای برنامه‌ریزی و طراحی بیمارستان‌های ایمن بررسی و تعیین شد. در عین حال آموزش کارشناسان تجهیزات پزشکی مراکز درمانی با استانداردهای برنامه‌ریزی و طراحی بیمارستان‌های ایمن، ارتقای سطح نگهداری و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش کارشناسان تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو در راستای نگهداشت و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی، تهیه و استقرار استانداردهای GSP و GDP دارو و ملزومات مصرفی پزشکی در بیمارستان‌ها، بررسی و رسیدگی به گزارشات حوادث ناگوار در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی در مراکز درمانی، آموزش کارشناسان تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو در خصوص حوادث ناگوار و ناخواسته در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی در مراکز درمانی و انجام مطالعات PMS برای تعداد ۵۰ فراورده ملزومات مصرفی پزشکی موجود در بازار کشور از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در سالی که گذشت، بود.

افزایش تعداد داروهای طبیعی در فهرست رسمی داروهای کشور
وی از ساماندهی و بازدید از عطاری‌ها و عرضه‌کنندگان فراورده‌های مکمل‌ تغذیه‌ای، ورزشی و رژیمی در سال گذشته خبر داد و گفت: تبلیغات این محصولات نیز ساماندهی شد و با مراکز غیرمجاز عرضه این فراورده‌ها با همکاری اداره کل نظارت و بازرسی سازمان، مقابله به عمل آمد. همچنین افزایش تعداد داروهای طبیعی موجود در فهرست رسمی داروهای کشور، افزایش تعداد گیاهان به کار رفته در فراورده‌های دارویی طبیعی، تسهیل در دسترسی به فراورده‌های طبیعی و سنتی، ارتقای سطح آگاهی تخصصی و عمومی مردم در خصوص مصرف فراورده‌های دارویی گیاهی و طبیعی، انجام مطالعات برای حداقل ۱۰ فراورده طبیعی، مکمل تغذیه‌ای، رژیمی و ورزشی موجود در بازار کشور، تهیه و تصویب نقشه راه فراورده‌های طبیعی و داروهای طب سنتی ایران، تدوین، بازنگری، اصلاح، ساده‌سازی و روزآمد کردن قوانین، مقررات و آئین‌نامه و آئین‌کارهای مربوطه در حوزه تولید، واردات، توزیع، عرضه و صادرات فراورده‌های طبیعی، مکمل‌های تغذیه‌ای، رژیمی و ورزشی، ساماندهی و بازدید از عطاری‌ها و عرضه کنندگان فراورده‌ها و مکمل‌های تغذیه‌ای در راستای جلوگیری از فروش فراورده‌های غیرمجاز و قاچاق و ایجاد سامانه حامی برای برنامه‌ریزی تامین تا تحویل فراورده‌های ویژه متابولیک و شیرخشک‌های رژیمی از کارهای انجام شده در این حوزه بوده است.

اصغری با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی تحقیقاتی محصول‌محور در آزمایشگاه‌های منتخب کنترل غذا و داروی کشور، گفت: از طرفی اعتباربخشی روش‌های آزمون فراورده‌های سلامت و تضمین کیفیت نتایج آزمون در آزمایشگاه‌های غذا و داروی کشور صورت گرفت و در همین راستا اقداماتی در جهت توانمندسازی بخش غیردولتی انجام و فعالیت‌های آزمون به آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده واگذار شد. از طرفی گسترش سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی کشور، توسعه سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی، ارتقای آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و راه‌اندازی سیستم‌های سریع و غربالگری در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو نی در طی یکسال گذشته انجام شده است.

کنترل ۸۰ فرآورده غذایی با خطر بالا در سطح عرضه
رییس سازمان غذا و دارو همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه غذا اشاره کرد و گفت: در شش ماهه دولت دوازدهم اقدامات خوبی در حوزه غذای مردم نیز انجام شد؛ تداوم اجرای طرح پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تداوم اجرای طرح ملی باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی، تداوم اجرای برچسب‌گذاری نشانگر رنگی برای فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، پایش فرآورده‌های منتخب از نظر آلاینده‌ها و مواد غذایی تعیین شده، اجرای عملیات پایش عوامل خطر تغذیه‌ای در مواد غذایی پرمصرف، اجرای برنامه کنترل در سطح عرضه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های با ارزیابی خطر بالا برای حداقل ۸۰ فراورده غذایی و آشامیدنی از جمله این اقدامات بوده است.

اصغری با بیان اینکه ارتقای سامانه TTAC جهت ردیابی اصالت کلیه محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از مبدأ تا مقصد یکی از اقدامات مهم سازمان غذا و دارو در این مدت بوده است، گفت: در عین حال طی شش ماهه دولت دوازدهم اجرای برنامه رتبه‌بندی واحدهای تولیدی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی تداوم یافت. از دیگر کارهایمان بررسی و تعیین سموم مجاز جهت استفاده در حشره‌کش‌های خانگی، تفویض اختیار امور اجرایی به معاونت‌های غذا و دارو و مناطق آزاد و تفویض امور غیرحاکمیتی به مراکز و موسسات تایید صلاحیت شده، بازرسی کارخانه‌های تولید کننده محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی خارج از کشور توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده، صدور و تمدید گواهی نشان ایمنی و سلامت، اجازه استفاده از لوگوی ایزو ۲۲۰۰۰ بر روی برچسب، گواهی تایید صلاحیت برای موسسات بازرسی کننده و مراکز آموزشی و اطلاع‌رسانی عمومی جهت جمع‌آوری محصولات فاقد مجوز از سطح عرضه بوده است.
کیفیت ۳۰ فرآورده آرایشی و بهداشتی در سال گذشته کنترل شد

وی از ارزیابی کنترل کیفیت ۳۰ فرآورده آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه در سال گذشته خبر داد و افزود: در این حوزه اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص عوارض جانبی محصولات آرایشی و بهداشتی، اطلاع رسانی عمومی و فرهنگ‌سازی در خصوص فراورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق و پیگیری ایجاد مراکز بررسی عوارض جانبی محصولات آرایشی و بهداشتی نیز انجام شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: