کد خبر: ۱۹۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 04
اوتیسم عبارت است از تخریب کیفیت تعاملات اجتماعی، ارتباطات و الگو‌های محدود، تکراری و قالبی رفتار‌ها یا علایق؛ برای بررسی علائم این اختلال و اینکه مصرف چه مواد غذایی برای مبتلایان به اوتیسم مفید است
شفاآنلاین>سلامت>یک محقق طب سنتی درباره مهم‌ترین علائم اختلال اوتیسم و مواد غذایی مفید برای مبتلایان به این عارضه توضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین، اوتیسم عبارت است از تخریب کیفیت تعاملات اجتماعی، ارتباطات و الگو‌های محدود، تکراری و قالبی رفتار‌ها یا علایق؛ برای بررسی علائم این اختلال و اینکه مصرف چه مواد غذایی برای مبتلایان به اوتیسم مفید است با حیدر عظمایی دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

اوتیسم از چه سنی آغاز می‌شود؟

علائم اوتیسم از چه سنی بروز پیدا می‌کند؟

علائم اختلال اوتیسم (درخودماندگی) قبل از سه سالگی ظاهر می‌شود، اما ممکن است در برخی موارد این اختلال تا سنین بالاتر هم تشخیص داده نشود.

میزان شیوع جهانی اوتیسم چقدر است؟

میزان شیوع جهانی اوتیسم هشت در ۱۰ هزار نفر بوده البته در مطالعات مختلف ۲ تا ۳۰ نفر در هر ۱۰ هزار نفر هم ذکر شده است.

اوتیسم بیشتر در چه جنسیتی مشاهده می‌شود؟

اختلال اوتیسم در پسران چهار تا پنج برابر دختران دیده می‌شود؛ این اختلال در تمام دنیا و در همه نژاد‌ها و اقوام وجود دارد.
مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم

مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم چیست؟

تخریب کیفیت تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباطات و زبان، بی‌ثباتی خُلق و عاطفه، واکنش شدید یا خفیف‌تر از معمول به محرک‌های حسی و رفتار‌های قالبی مانند پیچش انگشتان دست یا پا‌ها از مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم هستند.

عملکرد هوشی مبتلایان به اوتیسم در چه حدی است؟

عملکرد هوشی در ۷۰ تا ۷۵ درصد کودکان مبتلا به اوتیسم در حد افراد کم‌توان ذهنی است.
مهمترین نشانه‌های رفتاری و جسمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

مهمترین نشانه‌های رفتاری و جسمانی کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

از مهم‌ترین نشانه‌های رفتاری و جسمانی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌توان به اصرار بر انجام کار‌های یکنواخت و مقاومت در برابر تغییرات، انجام بازی‌های غیرعادی، علاقه به اشیاء در حال چرخش، دلبستگی غیرعادی به برخی از اشیاء، پر تحرکی و گاهی اوقات کم تحرکی، پرخاشگری، حملاتی که با داد و بیداد کردن همراه است، رفتار‌هایی مانند مجروح کردن خود، مشکلات تغذیه‌ای، بی‌خوابی و شب ادراری اشاره کرد.

روند تکاملی گفتار در کودکان مبتلا به اوتیسم چطور است؟

یک کودک عادی در ۱۵ تا ۱۶ ماهگی قادر به بیان کردن تک واژه‌ها و جملات کوتاه بدون فعل است و در سن سه تا چهار سالگی شبیه بزرگسالان صحبت می‌کند، ولی کودکان اوتیسم این روند تکاملی گفتار را طی نمی‌کنند و در چهار سالگی کلمات را تنها در حد چند واژه به کار می‌برند؛ کودکان مبتلا به اوتیسم حتی در صورت داشتن ذخیره واژگان وسیع قادر به کنار هم چیدن معنادار واژگان نیستند؛ این افراد ضمایر را هم به شکل برعکس به کار می‌برند مثلاً هنگام درخواست اسباب‌بازی می‌گویند اسباب‌بازی می‌خواهی.

اوتیسم در دوران نوباوگی با چه نشانه‌هایی همراه است؟

کودکان مبتلا به اوتیسم قبل از اینکه قادر به صحبت کردن باشند حتی نمی‌توانند به مادرشان نگاه و وی را با حرکات چشم و لبخند زدن تعیقب کنند؛ این کودکان فاقد احساس علاقه و قدرت پاسخ‌دهی به دیگران هستند و نمی‌توانند دلبستگی عادی داشته باشند؛ از ویژگی‌های کودکان مبتلا به اوتیسم در دوران نوباوگی می‌توان به نداشتن تماس چشمی و بیزاری کامل از تماس بدنی و محبت کردن اشاره کرد؛ کودکان مبتلا به اوتیسم با تاخیر صحبت می‌کنند.
علل ابتلا به اوتیسم

علل ابتلا به اوتیسم چیست؟

هنوز علت قطعی برای بروز اختلال اوتیسم شناسایی نشده، ولی مسلم است که عملکرد غیرعادی مغز باعث ایجاد اوتیسم می‌شود؛ اسکن‌های مغزی هم نشان می‌دهند که مغز کودکان مبتلا به اوتیسم از نظر اندازه و ساختار نسبت به کودکان سالم متفاوت است؛ عوامل ژنتیکی و شیمیایی مغز هم در ایجاد اختلال اوتیسم موثر هستند؛ برخی از افراد معتقد هستند که تعدادی از ژن‌های ناپایدار باعث اختلال در عملکرد مغز و ابتلا به اوتیسم می‌شوند، اما عد‌ه‌ای باور دارند که ویروس‌های ناشناخته، اختلالات متابولیسمی و آلودگی به مواد شیمیایی محیطی در دوران بارداری از جمله عوامل ایجاد‌کننده اوتیسم هستند.
مهم‌ترین اقدامات درمانی برای مبتلایان به اوتیسم

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای مبتلایان به اوتیسم چیست؟

آموزش و توانبخشی نقش موثری در بهبود شرایط و توانایی‌های مبتلایان به اوتیسم دارد؛ برای تعادل حواس پنجگانه افراد دچار این عارضه می‌توان از آموزش‌های مختلف بهره‌مند شد؛ گفتار و کار درمانی هم تاثیر چشمگیری در بهبود توانایی‌های این اشخاص دارند.
مواد غذایی مفید برای مبتلایان به اوتیسم

مصرف چه مواد غذایی برای مبتلایان به اوتیسم مفید است؟

مصرف گروه ویتامین‌های B به ویژه B۶ و B۱۲، منیزیم، سلنیوم و پروتئین‌ها نقش موثری در بهبود اختلال اوتیسم دارند؛ از منابع غنی از منیزیم و پروتئین می‌توان به لوبیای سویا، اسفناج، بادام درختی، تخم کدو و آفتابگردان، عدس، جو و کلم بروکلی اشاره کرد؛ استفاده از حبوبات و مغز‌ها به علت اینکه سرشار از گروه ویتامین‌های B هستند برای مبتلایان به اوتیسم مفید است؛ افراد دچار این عارضه باید آب و آب‌میوه‌های طبیعی را به مقدار کافی بنوشند؛ طبق مطالعات انجام شده روی گیاه جینگو مصرف این گیاه تاثیر مثبتی در تقویت حافظه و تکامل مغز دارد.

 
پرهیزات غذایی برای مبتلایان به اوتیسم

مبتلایان به اوتیسم باید از مصرف چه مواد غذایی خودداری کنند؟

مبتلایان به اوتیسم باید از مصرف زیاد شیرینی‌جات قنادی، بیسکوییت و ماکارونی به علت داشتن ماد‌ه‌ای به نام گلوتن (پروتئین گندم) خودداری کنند؛ استفاده زیاد از لبنیات و بستنی برای افراد دچار این عارضه ممنوع بوده زیرا در لبنیات و بستنی ماد‌ه‌ای به نام کازئین (پروتئین شیر) موجود است؛ مبتلایان به اوتیسم باید از مصرف غذا‌های کنسرو شده، فست‌فودها، شکلات و محصولات تراریخته پرهیز کنند.

 
رژیم درمانی ۱۲۰ روزه برای مبتلایان به اوتیسم

یا رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به اوتیسم وجود دارد؟

مبتلایان به اوتیسم برای رفع مشکلشان باید ۱۴ عدد بادام درختی، یک لیوان آب، یک سوم لیوان عرق بیدمشک، یک سوم لیوان گلاب، یک سوم لیوان عرق بهار نارنج و ۲ قاشق غذاخوری عسل را باهم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه ۲ بار (صبح و عصر) هر بار یک استکان از این ترکیب را میل کنند.

 
سایر اقدامات درمانی برای مبتلایان به اوتیسم

آیا روش‌های دیگری برای درمان مبتلایان به اوتیسم وجود دارد؟

مبتلایان به اوتیسم برای رفع مشکلشان باید سرشان را شب‌ها با روغن سیاه‌دانه ماساژ دهند؛ افراد دچار این عارضه همچنین باید هر یک از گیاهان اسطوخودوس و سنبل‌الطیب را باهم ترکیب کنند و یک قاشق چای‌خوری از این مخلوط را به همراه یک لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید شب‌ها همراه با عسل میل شود؛ جویدن روزانه هفت عدد مویز برای مبتلایان به اوتیسم مفید است؛ استشمام عطر‌هایی مانند گل محمدی، یاس و نرگس نقش موثری در بهبود اختلال اوتیسم دارند.
برچسب ها: سلامت ، طب سنتی ، اوتیسم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: