کد خبر: ۱۹۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 03
دکتر سیدحسن هاشمی در جمع اعضای هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که به محتوای مأموریت آن علاقمندم

شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت خواستار تشکیل سازمان رفاه اجتماعی در کشور شد و تاکید کرد: در حوزه رفاه اجتماعی خیلی عقب ماندگی داریم.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در جمع اعضای هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه،  اظهار کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که به محتوای مأموریت آن علاقمندم. رشته‌های این دانشگاه با رشته تحصیلی وزرا و مدیران وزرات بهداشت یکی نیست. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مشغول انجام وظایف خودش است و معمولا مدیران نظام سلامت خودشان را درگیر این دانشگاه نکرده‌اند. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی باید یکی از بهترین دانشگاه‌های وزارت بهداشت باشد.

 هاشمی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه حوزه ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی پیشرفت خوبی داشته‌است، اما باید به توانبخشی و روانپزشکی توجه ویژه‌ای شود. مطلع هستم که اقدامات خوبی در بحث روان‌پزشکی در بیمارستان روانی رازی انجام شده است. امیدواریم با حضور دکتر کمالی در این دانشگاه شاهد اتفاقات خوبی در بحث توانبخشی باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات رفاه اجتماعی در کشور، تصریح کرد: ای کاش سازمان رفاه اجتماعی در کشور تشکیل شود تا در این زمینه هم کار علمی انجام شود و هم این موضوع در جمهوری اسلامی معنا پیدا کند. به نظر من مهم‌ترین رنگ وعده‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب داده می‌شد، در حوزه رفاه اجتماعی بود. متاسفانه در این موضوع خیلی عقب‌ماندگی داریم.

وی با بیان اینکه رفاه اجتماعی نیاز به افراد باسواد و علمی دارد، اما متاسفانه این‌گونه نیست، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌ها و قسمت‌ها این‌گونه است. رفاه اجتماعی در کشور متولیان زیادی دارد که برای کشور هزینه زیادی تراشیده‌اند و خروجی کار هم که مشخص است. برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی چه کرده‌ایم؟ چه دستگاهی باید تصمیم‌گیری کند؟ درمان چیست؟  در  این بحث همه صاحب‌نظر هستند و نتیجه را هم می‌بینیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه در این حوزه باید از کانال علمی پیش برویم، ادامه داد: یکپارچه کردن اعتبارات رفاه اجتماعی و دستگاه‌هایی که در این زمینه ماموریت دارند و انجام کار علمی، اقدامی کارساز است. وزارت بهداشت به صورت مستقیم در این حوزه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، طرح تحول سلامت است که همگی شاهدیم که چقدر سنگ اندازی، وعده‌های بی عمل و مشکل ایجاد می‌کنند.

هاشمی افزود: دولت بیش از سه سال است که مصمم به جدایی وزرات رفاه از وزارت کار است، اما فقط مصمم است. اساتید و اعضای هیئت علمی در این زمینه اگر پیشنهادی دارند مستقیما به رئیس جمهور ارائه دهند.

بخش خصوصی در حوزه توانبخشی ورود کند

وزیر بهداشت با اشاره به تنگناهای مالی دولت در احداث و تجهیز بیمارستان‌های توانبخشی گفت: در حوزه توانبخشی با وجود حرف‌های زیادی که زده شده، اما شاهد اقدام و عمل کمتری هستیم. آنجایی که دولت امکان حضور کمتری دارد، راه را برای بخش خصوصی باز کنیم.  دولت امکان احداث بیمارستان، تجهیز و ارائه خدمات را ندارد. می‌توانیم با تعیین تعرفه و حمایت به بخش خصوصی برای ورود به حوزه توانبخشی کمک کنیم.

اصلاح آیین‌نامه تاسیس مراکز توانبخشی بر اساس بازخوردها

هاشمی با اشاره به تنظیم و ابلاغ آیین‌نامه تاسیس مراکز توانبخشی، بیان کرد:  اگر این آیین نامه اشکالی دارد، اصلاحات را براساس بازخورد از محیط انجام دهیم. آیین‌نامه‌ها وحی منزل نیستند. از هلال احمر و بنیاد شهید انتظار داشتیم تا در بحث توانبخشی وارد میدان شوند، اما اقدامی نکردند.

هاشمی در پاسخ به درخواست یکی از اعضای هیئت علمی مبنی بر آموزش مسائل اجتماعی به پزشکان تاکید کرد: توجه نکردن به مسائل اجتماعی در آموزش پزشکان یکی از گرفتاری‌های ماست. مشکل از انتخاب‌هایمان در مراکز تحصیلی آغاز می‌شود. در آموزش و پرورش مشکل بیشتر است؛ افراد با آموزش کتبی وارد حوزه پزشکی می‌شوند و بعد هم محفوظات، بیشتر از مهارت‌ها به ویژه مهارت‌های اجتماعی اهمیت دارد.

وزیر بهداشت درباره تعرفه‌های روانشناسی نیز گفت: در این زمینه وزارت بهداشت تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد اصلی را می‌دهد. اما سازمان روانشناسی پیشنهاد خود را برای اصلاح ارائه کند
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: