کد خبر: ۱۹۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 31
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد و با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برنامه ملی کنترل اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است و با هدف تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه در 10 استان کشور اجرا می شود.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا رفیع پور افزود: با اجرای این برنامه ملی تمام اطلاعات تالاب ها و آبگیرهایی که پذیرای پرندگان مهاجر است، جمع آوری شده و نمونه برداری های مکرر در زمان های مقرر در شعاع 50 کیلومتری این تالاب ها و آبگیرها انجام می شود.

به گفته وی این برنامه ملی در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان و فارس اجرا می شود.

رفیع پور با بیان اینکه صنعت طیور و اقتصاد کشور با ابتلا به این بیماری متحمل خسارت بسیاری شده است، افزود: تاکنون 13 میلیارد ریال غرامت توسط صندوق بیمه و 750 میلیارد ریال خسارت توسط سازمان دامپزشکی پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در 2 سال گذشته که کشور با این بیماری مواجه بوده، بیش از 35 میلیون قطعه از طیور و هزاران تن تخم مرغ معدوم شده که 25 میلیون قطعه از این میزان مربوط به سال گذشته بوده است.

رفیع پور اظهار کرد: در 2 سال گذشته 618 کانون در کشور وجود داشت و 22 استان با این بیماری مواجه شد اما اقدامات ارزشمندی برای مقابله به آن به عمل آمد.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد و با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.


بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن 60 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

آنفلوآنزای پرندگان، گونه ای بیماری ویروسی بوده که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: