شفا آنلاین>اجتماعی>بیماری افسردگی، زنان را صرف‌نظر از ویژگی‌های نژادی، قومی یا طبقاتی، ۲ برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند.


به گزارش شفا آنلاین:عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد افسردگی < Depression>نقش داشته باشند. عواملی مانند وراثت (ژن‌ها)، شخصیت مستعد افراد (افراد وسواسی، احساساتی، مضطرب، انعطاف ناپذیر)، سرگذشت نامناسب زندگی (از دست دادن عزیزان، رفتار والدین، تنبیه شدن، سو استفاده‌های بدنی، مشکلات زناشویی، حوادث غیرمترقبه)، استرس‌ها و فشارهای عصبی، الگوهای نامناسب فکری، بیماری‌های مزمن جسمی و محیط نامناسب زندگی (خانه‌های کم نور، نم‌ناک، دکوراسیون نامناسب و تیره، نبود وسایل فرح‌بخش، نداشتن تفریحات منظم  کمبود رفاه).

هر یک از این عوامل می‌تواند دلیلی برای ایجاد افسردگی باشد. خیلی از این عوامل از کنترل ما خارج است. مثل عوامل ارثی یا رویدادهای ناخواسته زندگی، ولی بسیاری از عوامل مثل کاهش فشارهای عصبی، افزایش برنامه‌های فرح‌بخش، تغییر محیط زندگی و الگوهای نامناسب فکری قابل کنترل است که برای این موضوع راه‌کارهایی پیشنهاد می‌شود.

 

درجه‌ها و انواع افسردگی

افسردگی را به طور کلی می‌توان به ۴ درجه تقسیم کرد:

  1. افسردگی خفیف
  2. افسردگی متوسط
  3. افسردگی شدید
  4. افسردگی بسیار شدید

البته طبقه بندی‌های دیگری نیز برای افسردگی شده و انواع بسیاری از افسردگی شناخته شده است. به طور مثال افسردگی دو قطبی (مانیا) حالتی است که فرد گاهی بسیار شوخ، خوش‌حال و پر انرژی است و گاهی افسرده و ناراحت. افسردگی فصلی نیز در فصل‌هایی که نور کم است مثل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد که فرد حالتی افسرده دارد. افسردگی مادر شدن، افسردگی پس از زایمان و افسردگی یائسگی که این موارد به علت تغییرات هورمونی در خانم‌ها اتفاق می‌افتد.

 

افسردگی در زنان

از هر ۴ زن، یک نفر افسردگی شدید را در مرحله‌ای از زندگی خود تجربه می‌کند. بیماری افسردگی، زنان را صرف‌نظر از ویژگی‌های نژادی، قومی یا طبقاتی، ۲ برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. افسردگی عامل شماره ۱ ناتوانایی و فعالیت‌های مختلف در زنان است. به طور کلی زنان متاهل بیش از زنان مجرد به افسردگی مبتلا می‌شوند. همچنین افسردگی در میان مادران جوانی که ناگزیر هستند تمام وقت در منزل و در کنار فرزندان کوچک خود باشند بیشتر رایج است.

حداقل ۹۰ درصد از تمامی اختلالات مرتبط با غذا خوردن، در زنان روی می‌دهد و به طور کلی یک ارتباط قوی بین اختلالات غذا خوردن و افسردگی وجود دارد.

افسردگی ممکن است زنان را در معرض خودکشی قرار دهد. در حالی‌که تعداد بیشتری از مردان نسبت به زنان در نتیجه اقدام به خودکشی می‌میرند، اما تعداد زنانی که دست به خودکشی می‌زنند، ۲ برابر مردان است. فقط یک پنجم از زنانی که از افسردگی رنج می‌برند، در پی درمان بر می‌آیند.

 

افسردگی بعد از شکست عشقی و زناشویی

این نوع از افسردگی بعد از پایان یک رابطه عاطفی بین زن و مرد به وجود می‌آید و بنا به نسبت عمق رابطه، میزان افسردگی بعد از شکست و قطع رابطه بیشتر خواهد بود. این اتفاق در خانم‌ها بیشتر شایع و آسیب‌زا است.

بعد از پایان یک رابطه، معمولا مدت محدودی افسردگی شدید یا نسبت شدید وجود خواهد داشت که می‌توان این مدت را «برزخ عشق» نامید که افراد باید آن را به عنوان بخشی از ماجرای عشق بپذیرند.

صبر، تحمل، فراموش کردن خاطره‌ها و یافتن جایگزین و در صورت عدم تسکین، مشاوره با متخصص توصیه می‌شود.

 

افسردگی بعد از مرگ یا مهاجرت عزیزان

بدیهی است بعد از درگذشت عزیزان یا سفر آن‌ها در تمام انسان‌ها حالت داغ و سوزگداز ناشی از این جدایی‌ها ماه‌ها یا حتی سال‌ها انسان را آزار می‌دهد. به خصوص مردم ایران به علت عاطفی بودن، بیشتر از این ناحیه رنج می‌برند و به راحتی نمی‌توانند خود را با وضع جدید وفق دهند تا جایی‌که پس از مرگ عزیزان خود دچار بیماری‌های جدی شده و سلامت‌شان به شدت به خطر می‌افتد. به این افراد توصیه می‌شود بدانند زندگی در جریان است و مرگ و هجرت نیز بخشی از دوره یک زندگی است و باید به خواست خدا و تقدیر احترام گذاشت و آن را قبول کرد. حتما اشخاص دیگری هستند تا به مرور جایگزین عزیزان از دست رفته شوند. صبر و شکیبایی و در صورت لزوم مشاوره و درد و دل با دوستان در تسکین دردها موثر خواهد بود.

 

افسردگی بعد از ضرر و زیان و ورشکستگی

کمتر پیش می‌آید که افراد در یک جامعه زندگی کنند، خرید و فروش و تجارت کنند و دچار ضررهای مادی نشوند. طبیعی است که افراد بنا به سبک زندگی و شغل، کمتر یا بیشتر دچار این گونه معضلات شوند.

پس اگر افراد دچار چنین مشکلاتی شدند باید آن را به عنوان بخشی از زندگی تجاری خود قبول کنند و درس‌هایی که از این ضررها می‌گیرند بسیار با ارزش بدانند. اکثر تاجران موفق نیز در دوره‌ای دچار چنین مشکلاتی شدند. اگر به این مشکل دچار شدید به سلامتی خود و خانواده اهمیت بدهید و با شکیبایی و تدبیر بیشتر و کاهش کارهای ریسکی، به دنبال سر و سامان دادن به کارها باشید.