کد خبر: ۱۹۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 30
در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع است و می‌تواند منجر به بیماری شدید کبدی موسوم به استاتو هپاتیت غیرالکلی شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>طبق نتایج یک آزمایش اولیه، داروی مورد استفاده در درمان دیابت نوع ۲ می‌تواند به کاهش چربی کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی و قندخون بالا کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع است و می‌تواند منجر به بیماری شدید کبدی موسوم به استاتو هپاتیت غیرالکلی شود.

محققان مشاهده کردند بزرگسالان میانسال که داروی empagliflozin دریافت کردند، بعد از ۲۰ هفته درمان به طور متوسط ۱۶.۲ تا ۱۱.۳ درصد کاهش در میزان چربی کبدی‌شان مشاهده شد.

از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد گروه کنترل فقط شاهد کاهش حداقل از ۱۶.۴ تا ۱۵.۶ درصد در میزان چربی کبدشان بودند.

امبری میتال، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان مدانتا هند، در این باره گفت: با وجود این حقیقت که استاتو هپاتیت غیرالکلی ممکن است به سیروز کبدی و سرطان کبد تبدیل شود، تاکنون هیچ دارویی برای درمان کبد چرب غیرالکلی یا استاتو هپاتیت غیرالکلی تایید نشده است و داروهای نظیر متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامین E دارای موفقیت محدودی در کاهش چربی کبد بودند.

میتال ادامه داد: نتایج ما نشان می‌دهد داروی empagliflozin ممکن است به درمان کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

مطالعات قبلی پتانسیل داروی دیابت empagliflozin را در کاهش چربی کبد در موش‌های مبتلا به کبد چرب نشان داده بود.

وی تاکید کرد: هنوز یافته‌های ما اثبات نکرده که empagliflozin به درمان کبد چرب غیرالکلی کمک کرده یا از استاتو هپاتیت غیرالکلی پیش‌گیری می‌کند، اما نتایج اولیه امیدبخش بوده و احتمال وجود فواید بیشتر این دارو را نشان داده است.

 
در مطالعه جدید، بیماران ۴۰ سال به بالا که مبتلا به دیابت نوع ۲ و کبد چرب غیرالکلی بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

این دارو عمدتا با افزایش دفع گلوکز از طریق ادرار عمل می‌کند و منجر به کاهش میزان گلوکز خون و وزن بدن می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: