کد خبر: ۱۸۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 26
سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها در ایران است که سالانه 3 هزار و 600 میلیارد تومان برای درمان 30 هزار بیمار دچار سوختگی در کشور هزینه می شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات لازم برای درمان پیشرفته سوختگی سالانه سه هزار نفر را در کشور به کام مرگ می کشد، گفت:این مساله سبب عقب ماندگی 40 ساله ایران ازکشورهای پیشرفته دنیا شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدجواد فاطمی افزود: یکی از دلایل مرگ و میر بالای بیماران سوخته و عقب ماندگی در درمان این بیماران، کمبود امکانات و تجهیزات درمانی به ویژه تخت های استاندارد سوختگی است.

سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها در ایران است که سالانه 3 هزار و 600 میلیارد تومان برای درمان 30 هزار بیمار دچار سوختگی در کشور هزینه می شود.

همچنین سوختگی شانزدهمین عامل معلولیت شناخته شده است و به طور میانگین در مرحله حاد درمان بیمار سوخته 20 میلیون هزینه دارد که حدود پنج برابر این میزان (100 میلیون تومان) صرف هزینه های درمان مراحل مزمن سوختگی می شود.

وی اظهار کرد:تعداد تخت های استاندارد سوختگی در کشور ما بسیار محدود است و علاوه بر کم بودن تعداد تخت ها، استاندارد بودن تخت ها نیز زیرسوال است.

سالانه 30 هزار نفر بیمار سوخته در بیمارستان ها و مراکز سوختگی سراسر کشور بستری می شوند که حدود سه هزار نفر از آنها جان خود را از دست می دهند.

فاطمی توضیح داد: حدود هزار و 150 تخت سوختگی در کشور داریم که تعداد تخت های استاندارد شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نباشد.

به گفته وی، طبق برنامه ریزی های انجام شده باید تا انتهای سال 1394 در کشور 2 هزار و 400 تخت سوختگی و 450 تخت آی سی یو دایر می شد؛ این درحالی است که اکنون تعداد تخت های آی سی یو 150 تخت است؛ بنابراین از نظر تعداد تخت سوختگی بسیار مشکل داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: علاوه بر این از نظر فضای فیزیکی مناسب در بیمارستان ها، پرسنل مورد نیاز، پانسمان های لازم و امکانات اتاق های عمل بسیار در وضعیت نامطلوبی هستیم؛ به همین دلیل میزان مرگ و میر بیماران سوخته در کشور ما بسیار بالا است و عوارضی نیز که برای بیماران ایجاد می شود، بسیار زیاد است.

شایع ترین علت سوختگی کودکان و بزرگسالان
رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران شایع ترین علت سوختگی در کودکان را سوختگی با مایعات داغ مانند آب جوش و غذای داغ دانست و گفت: شایع ترین علت و زمینه بروز این نوع سوختگی ها، سهل انگاری والدین و مراقبین کودکان است که به راحتی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

فاطمی افزود: در برخی آمارها حتی 80 درصد موارد سوختگی کودکان به علت سهل انگاری والدین و مراقبین کودکان بوده است.

وی شایع ترین علت سوختگی در بزرگسالان را نیز سوختگی های حرارتی ناشی از شعله عنوان کرد و افزود: علاوه بر این 10 تا 15 درصد علت سوختگی های بزرگسالان نیز سوختگی های الکتریکی است و درصد کمی را نیز سوختگی های شیمیایی مانند حوادث ناشی از استفاده نادرست از اسید یا اسیدپاشی تشکیل می دهد.

به گفته دکتر طیب قدیمی قائم مقام و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، به طور کلی شایع ترین نوع سوختگی در ایران، سوختگی حرارتی است که بیشتر در اقشار کم بضاعت جامعه رخ می دهد که در تامین انرژی استاندارد حرارتی دچار مشکل هستند. همچنین بیشتر کودکان و سالمندان کشور در معرض سوختگی های حرارتی هستند چراکه توان کمتری برای مراقبت از خود و دوری از خطر دارند.

قدیمی با تاکید بر لزوم همکاری رسانه ها در ارتقای سطح آگاهی عموم درخصوص سوختگی و عوارض آن، اظهار کرده است: آگاهی در مورد رعایت اصول مراقبت از بیماران می تواند، عوارض بیماری را کاهش دهد که در نتیجه تبعات اقتصادی و اجتماعی آن برای بیمار و جامعه نیز کمتر می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: