کد خبر: ۱۸۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 24
بیماری سل یکی از 10 علل مرگ و میر در سراسر جهان است و با توجه به افزایش مبتلایان به نوع مقاوم به دارو، توجه به این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است
شفا آنلاین>سلامت>سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: هفت کشور هند، اندونزی، چین، فیلیپین، پاکستان، نیجریه و آفریقای جنوبی 64 درصد مبتلایان به سل را در خود جای داده اند.

به گزارش شفا آنلاین، بیماری سل یکی از 10 علل مرگ و میر در سراسر جهان است و با توجه به افزایش مبتلایان به نوع مقاوم به دارو، توجه به این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیست و چهارم مارس به منظور افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی سل نامگذاری شده است. رابرت کخ در چنین روزی در سال 1882 میلادی اعلام کرد که موفق به کشف باکتری عامل سل شده است. سل (TB) یک بیماری عفونی(infectious disease) ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند.

با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و 500 نفر در روز تسلیم آن می‌شوند.

پایان دادن به سل نیازمند اتحاد و مشارکت تمام افراد در تمام سطوح اعم از افراد عادی، بیماران مبتلا به سل، پرستاران و پزشکان، نمایندگان مجلس و سیاستمداران و سازمان های غیر دولتی است. در این راستا شعار امسال 'نیازمند رهبرانی برای جهانی بدون سل هستیم' انتخاب شده است.

حقایق منتشر شده از سل توسط سازمان جهانی بهداشت
-بیماری سل یکی از 10 علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است.

-در سال 2016 میلادی، 10.4 میلیون نفر به سل مبتلا شدند و 1.7 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند (از بین این آمار 0.4 میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا بودند). بیش از 95 درصد از مرگ و میر ناشی از سل در کشورهای کم درآمد و متوسط اتفاق افتاد.

- حدود 95 درصد مرگ های ناشی از سل در کشورهای کم در آمد و درآمد متوسط اتفاق می افتد.

-هفت کشور هند، اندونزی، چین، فیلیپین، پاکستان، نیجریه و آفریقای جنوبی 64 درصد مبتلایان به سل را در خود جای داده اند.

-در سال 2016 میلادی، حدود یک میلیون کودک به سل مبتلا شدند و 250 هزار کودک جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

-سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز(AIDS) است. در سال 2016 میلادی، 40 درصد از مرگ و میر ناشی از HIV به دلیل سل بود.

-بین سال های 2000 تا 2016 میلادی، 53 میلیون نفر به دلیل تشخیص و درمان سل از مرگ حتمی نجات یافتند.

-پایان دادن به سل تا سال 2030 میلادی، یکی از اهداف توسعه پایدار است.

با توجه به اینکه بیماری سل نسبت به داروهای مختلف مقاوم است و درمان آن با دشواری صورت می گیرد، پیشگیری و ریشه کن کردن آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق نهادها و دولت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: