کد خبر: ۱۸۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 23
پتاسیم یکی از مهمترین الکترولیت های موجود در بدن است که باعث بهبود عملکرد سلول های عصبی و عضلانی و نیز باعث حفظ تعادل آبی و اسید بدن و همچنین عملکرد بهتر کلیه ها، غدد فوق کلیوی، قلب، می شود
شفا آنلاین>سلامت>پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و موجب عملکرد بهینه عضلات در ورزشکاران می شود.

به گزارش شفا آنلاین، پتاسیم یکی از مهمترین الکترولیت های موجود در بدن است که باعث بهبود عملکرد سلول های عصبی و عضلانی و نیز باعث حفظ تعادل آبی و اسید بدن و همچنین عملکرد بهتر کلیه ها، غدد فوق کلیوی، قلب، می شود.

در مورد اهمیت نقش پتاسیم در عملکرد ورزشی مطالب زیادی تاکنون منتشر شده است اما مطلب زیر شاید در نوع خود جالب توجه باشد.

یک پزشک آمریکایی در گزارشی اعلام کرد یک دونده زن که در دوی مسافت های طولانی معمولا نتایج خوبی کسب می کرده بدلیل کاهش توانایی و عملکردش به پزشک مراجعه کرده است.

پس از آزمایش های مختلف متوجه شدند در حالیکه دیگر فاکتورهای خونی در حد مجاز است اما میزان پتاسیم موجود در خون وی کم است، همچنین مشخص شد میزان دفع پتاسیم این ورزشکار از طریق ادرار سه برابر حد مجاز است؛ که البته دلیل کاهش پتاسیم موجود در خون خانم ورزشکار دفعات زیاد استفراغ بوده است. زیرا پس از تحقیقات پزشک مشخص شد این دومیدانی کار دچار پرخوری عصبی(Nervous overeating) است و پس از خوردن غذا اقدام به استفراغ می کند و از آنجاییکه اسهال و تهوع مکرر باعث کمبود پتاسیم می شود، او نیز به ان مشکل دچار شده است.

البته مصرف داروهایی مثل دیورتیک ها و کورتیکواستروئید ها می توانند باعث کمبود پتاسیم در بدن شوند.

پس از پیگیری های پزشک و جلسات مشاوره خانم ورزشکار دیگر اقدام به تهوع نکرد و دوباره توانست در مسابقات نتایج خوب قبلی اش را تکرار کند.

معصومه بیک وردی کارشناس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی در مورد اهمیت نقش پتاسیم در عملکرد ورزشکاران گفت: نقش پتاسیم در انقباض عضله و حفظ فشار خون(blood pressure) طبیعی حائز اهمیت است. این ماده ی معدنی یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود.

مقدار مصرف مجاز و کافی برای پتاسیم در حدود ۴۷۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان است. علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی و ضعف عضلانی هستند.

انجام ورزش (چه هوازی یا بی هوازی) نیازمند انقباض عضلانی است، در جریان ورزش های منظم، سطح خونی پتاسیم افزایش می یابد که این موضوع، وابسته به شدت ورزش است. طی ورزش، به خصوص با شدت بالا، پتاسیم به سرعت از عضلات آزاد می شود، غلظت پتاسیم به خارج از سلول و همچنین در جریان خون افزایش می یابد این عامل سبب افزایش خستگی در عضلات طی ورزش است. حفظ تعادل پتاسیم در داخل و خارج سلول عامل مهمی در عملکرد عضله است.نیاز به پتاسیم پس از فعالیت ورزشی ممکن است افزایش یابد زیرا بلافاصله پس از فعالیت ورزشی میزان جذب بسیار سریع پتاسیم به وسیله عضله اتفاق می افتد. و می تواند به ورزشکاران در حمایت از عملکرد بهینه عضلات یاری رساند.

پتاسیم در غذاهای سبوس دار و تصفیه نشده یافت می‌شود. برخی از منابع عالی پتاسیم شامل سبزیجاتی با برگ سبز، آووکادو، برگه زردآلو، سیب زمینی پخته، آلو خشک، طالبی، موز، اسفناج و حبوبات است.

مصرف مقدار مناسب پتاسیم از طریق منابع غذایی آن می تواند به بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان و شکستگی در ورزشکاران کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: