کد خبر: ۱۸۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 23
عدم توجه به نظام مقدس خانواده و بی اعتنایی به اصول و ارزشهای اخلاقی و ارتباطی خانواده می تواند سرنوشت انسان را به تباهی بکشد و در این میان توقع یک جامعه سالم بدون اصلاح نظام خانواده توقعی نابجا و بی مورد است
شفاآنلاین>سلامت جنسی> در عصر کنونی که دوران بیگانگی انسان از خود بتدریج افزایش می یابد و ارتباط خانواده ها نیز به دلایل مختلف رو به سردی می گردد.

به گزارش شفاآنلاین، عدم توجه به نظام مقدس خانواده و بی اعتنایی به اصول و ارزشهای اخلاقی و ارتباطی خانواده می تواند سرنوشت انسان را به تباهی بکشد و در این میان توقع یک جامعه سالم بدون اصلاح نظام خانواده توقعی نابجا و بی مورد است.

فلذا آگاهی دادن به افراد و خانواده ها در خصوص نابسامانی های خانواده و یا تأمین سعادت آنان نقش مهمی دارد که از جمله ی این موضوعات می توان به بحث کم صحبتی یکی از زوجین یا هر دو در زندگی مشترک اشاره کرد که بتدریج کانون خانواده را سرد و بی روح می کند.

انسانها از طریق گفتار با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. حال در یک زندگی مشترک، زوجین قطعاً بایستی با هم ارتباط برقرار کنند یعنی بتوانند خواسته های خود را بیان کنند و نظرات خود را درباره مسائل مختلف زندگی برای هم بازگو کنند.

در همین رابطه یک کارشناس(Expert)  روان شناسی اظهار داشت:  اگر در یک خانواده ای یکی از اعضای آن کم حرف باشد احتمال بروز روابط سرد و بی روح و ابتلاء به افسردگی در اعضاء آن خانواده متصور است.

سیما مارانی ادامه داد: امروزه گسترش رسانه ها که بخش عمده ای از وقت زوجین را به خود اختصاص می دهد نیز یکی از عوامل عمده کم توجهی و کم صحبتی زوجین با یکدیگر است.

وی با اشاره به گسترش و توسعه تکنولوژی  افزود: این گسترش تکنولوژی ممکن است بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی زوجین تأثیر منفی نیز داشته باشد اما آنها می توانند بگونه ای منظم برنامه ریزی کنند تا تأثیر و نفوذپذیری زیاد تکنولوژی بر روابط عاطفی خود را کاهش دهند.

وی عوامل موثر بر کم حرفی زوجین در خانواده را عوامل روانی و محیطی عنوان کرد و گفت: عوامل روانی موثر بر کم حرفی طلاق عاطفی در بین زوجین، خستگی ذهنی و بی حوصلگی ناشی از سختی کار زوجین، ابتلا زوجین به بیماریهای روانی از قبیل افسردگی ، ناراحتی های مکرر و قهرهای طولانی مدت و ضعف در بیان و گفتگوی دو طرف و عوامل بیرونی یا محیطی موثر بر کم حرفی نیز خستگی جسمانی ناشی از کار زیاد، سرگرم شدن با وسایل ارتباط جمعی از جمله« رادیو، تلویزیون، روزنامه و اینترنت » و  ورود مشکلات و دغدغه های محل کار به خانه را در پی خواهد داشت.

مارانی افزود: اگرچه رشد و توسعه تکنولوژی باعث گسترش(Extend) وسعت ارتباطات روزمره در زمینه های مختلف شده اما متأسفانه سطح ارتباطات در خانواده کمتر شده یا جایگزین شدن ارتباط مجازی و یا ارتباط با ابزار ماشینی که محور تماس و ارتباط افراد قرار گرفته بطور کلی سطح ارتباطات روانی و عاطفی خودبخود کمتر شده است.

این کارشناس روانشناسی نقش خانواده را در این میان بسیار پررنگ عنوان کرد و خاطر نشان کرد: خانواده ها با مدیریت مناسب می توانند از اثرات مخرب این ارتباط ناسالم در محیط خانواده جلوگیری کنند.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای مناسب برای حل این  مشکل خاطر نشان کرد: برنامه ریزی و قرار دادن وقت مناسب برای خانواده، وادار نمون طرف مقابل به حرف زدن زمانی که یکی از زوجین کم صحبت است، استفاده مناسب و به اندازه وسایل ارتباط جمعی درخانواده ،زوجین باید بجای قهر کردن و ارتباط خشک و سرد به دنبال راه حل مناسب برای رفع مشکل ایجاد شده باشند، هر روز موضوع های مختلفی برای گفتگو می تواند وجود داشته باشد که تکراری نبوده و سبب ارتباط موثر می گردد باشد (اتفاقات روزانه و حوادث به وقوع پیوسته، گفتگو راجع به رفتارهای فرزندان و آینده آنها ، مسائل گذشته که مثبت هستند و بیان آنها باعث نشاط زوجین می شود.) و در صورتی که راهکارهای فوق موثر واقع نشدند می توانید جهت بهبود رابطه از مشاور خانواده یا روان شناس کمک بگیرید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: