کد خبر: ۱۸۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 20
سال ۹۶ برای جامعه پزشکی کشور به طور عام سال تلخی بود، این جامعه تأثیرگذار در کشور بیش از ۴۰ نفر از اعضای خود را از دست داد
شفا آنلاین>سلامت>سال ۹۶ با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌های خود برای جامعه پزشکی تلختر از هرگروه دیگر بود؛ چرا که در این سال بیش از ۴۰ نفر از اعضای خود از جمله سه پیشکسوت و اسطوره اخلاق پزشکی و یک مدیر ارشد ستادی را از دست داد.

به گزارش شفا آنلاین، سال ۹۶ برای جامعه پزشکی کشور به طور عام سال تلخی بود، این جامعه تأثیرگذار در کشور بیش از ۴۰ نفر از اعضای خود را از دست داد.

در این میان برخی از این افراد از نامداران و چهر‌ه‌های ماندگار این مرز و بوم بودند، که خود پیش‌آهنگ اخلاق پزشکی(Medical ethics) و شیوه‌های نوین در این علم بودند.

پژوهشگر فقید قرآن و سلامت و پدر طب ایرانی در دوران جدید
روز‌های نخست پس از تعطیلات نوروز ۹۶ بود که جامعه پزشکی یکی از اساتید و اسطوره‌های خود را از دست داد، محمد مهدی اصفهانی، رئیس «مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و سلامت» دانشگاه علوم پزشکی تهران و چهره برگزیده قرآنی وزارت بهداشت صبح روز پنجشنبه ۲۴ فروردین‌ماه در اثر بیماری گوارشی درگذشت.

اصفهانی از پژوهشگران برجسته در زمینه پژوهش‌های «قرآن و سلامت» است که افزون بر ۴۵ کتاب در زمینه‌های گوناگون به رشته تحریر درآورد و سال گذشته نیز به عنوان چهره برتر قرآنی وزارت بهداشت (Ministry of Health)در حوزه پژوهش انتخاب شد. وی دارای دکترا در علوم تندرستی؛ فوق لیسانس علوم بهداشتی در تغذیه ((M.S.P.H؛ لیسانس علوم تغذیه و شیمی مواد غذایی؛ گواهینامه طب شرقی و اسلامی است. این استاد فقید علوم پزشکی همچنین برنده جایزه استاد نمونه کشوری (۱۳۹۰) و جایزه اخلاق پزشکی در چهاردهمین جشنواره ابن سینا (۱۳۹۱) شده بود.

مدیری که جانش را در جاده‌‎های ایران گذاشت
جمعه ۲۴ آذرماه روز خوبی برای ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نبود، در این روز صادق حضرتی مدیرکل بهداشت محیط و رئیس دانشگاه اردبیل درگذشت در اثر سانحه تصادف رانندگی درگذشت.

اسطوره اخلاق پزشکی و پدر پزشکی بیماری‌های عفونی
سالی که بهارش با مرگ استاد اصفهانی آغاز شد پاییز آن نیز با سکوت ابدی اسطوره اخلاق پزشکی همراه شد، شب یلدای ۱۳۹۶، علیرضا یلدا استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران و پدر پزشکی بیماری‌های عفونی در ایران برای در سن ۸۷ سالگی همیشه چهره در نقاب خاک کشید

یلدا متولد سال ۱۳۰۹ تهران و تحصیل‌کرده رشته تخصصی پزشکی بیماری‌های عفونی بود. از جمله افتخارات وی را می‌توان، عضویت در هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و تحقیق و تدریس در دانشگاه‌ها و نظارت بر روی تألیف پایان نامه‌ها و ترجمه کتب علمی، ارتقا به رتبه استادی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت تحریریه نشریه‌های معتبر علمی، عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار عرصه پزشکی (بیماری‌های عفونی) در نخستین همایش چهره‌های ماندگار سال ۱۳۸۰ و پدید آوردن کتاب‌هایی، چون «درمان بیماری‌های عفونی» در شش جلد، همکاری در تدوین چندین مقاله بین‌المللی و اثر «نکته‌ها در زمینه اخلاق پزشکی» نام برد.

شهیدان خدمت
پاییز ۹۶ پیش از آن هم قربانی‌های دیگری از میان جامعه پزشکی گرفته بود، همزمان با زلزله کرمانشاه پزشکان، امدادگران و پرستاران و دیگر کادر‌های بهداشتی عازم این شهر شده و به زلزله زدگان شدند، بسیاری از این افراد تا دیر هنگام مشغول مداوای بیماران بودند، و خستگی ناشی از کار مداوم حتی یکی از این افراد را که از کادر‌های پزشکی ارتش بود به کام مرگ فرستاد، همانند دو نفر دیگری که در حین خدمت به مردم در مکان‌های دیگری جان خود را از دست داده بودند.

تصادف رانندگی
تصادف رانندگی نیز یکی از سوانحی بود که بسیاری از پزشکان، پرستاران و دیگر کادر‌های پزشکی را نیز جان ستاند و مردم را از خدمت‌های آنان محروم کرد، ۸ تن از اعضای جامعه پزشکی امسال در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیما و مرگ دسته جمعی کادر پزشکی
شاید بدترین حادثه در سال ۹۶ برای جامعه پزشکی سقوط هواپیمای تهران – یاسوج بود، که ۷ تن از اعضای جامعه پزشکی در آن به همراه دیگر مسافران این هواپیمای یکطرفه جان خود را از دست دادند.

پایان سال و مرگ پدر چشم پزشکی ایران
اما سال ۹۶ قرار نبود بدون مرگ برای جامعه پزشکی تمام شود چرا که در روز‌های پایانی سال، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه مشهور‌ترین چشم پزشک ایرانی معروفت‌ترین جراح قرنیه جهان در سن ۸۲ سالگی درگذشت، این پزشک نام‌آور که لقب پدر چشم پزشکی ایرانی را داشت. خدادوست به توصیف وزارت بهداشت یکی از آن نام‎آوران و از اهالی قافله دانش‌پژوهان شریف و انسان‌دوست بود که ۸۲ سال پیش، وقتی در شیراز چشم به جهان گشود؛ کسی نمی‎دانست آن دستان کوچک در پس تلاشی خستگی‎ناپذیر و عشقی وافر، روزگاری التیام بخش ده‎ها هزار چشم دردمند خواهد شد. وی صبح روز شنبه ۱۹ اسفند ۹۶ در شیراز درگذشت.ایکنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: