کد خبر: ۱۸۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 17
تا کنون ثابت شده است که در برخی از قهوه‌خانه‌ها از مواد مخدر و روانگردان در قلیان‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل از قوه قضاییه و مجلس درخواست می‌کنیم که به صورت ویژه به این موضوع توجه داشته باشند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از مجلس درخواست کرد که به طرح خروج قهوه‌خانه‌ها از زمره اماکن عمومی رای ندهد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد جنیدی در مانور سلامت نوروزی نیروهای بهداشت محیط که امروز برگزار شد، گفت: ما از مجلس درخواست می‌کنیم که به طرح خارج شدن قهوه‌خانه‌ها از زمره اماکن عمومی رای ندهند. تا کنون ثابت شده است که در برخی از قهوه‌خانه‌ها از مواد مخدر و روانگردان در قلیان‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل از قوه قضاییه و مجلس درخواست می‌کنیم که به صورت ویژه به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت(Ministry of Health) تضمین سلامت جامعه و مسافران را جزو وظایف نیروهای بهداشت محیط ذکر کرد و گفت: ما از کسانی که در اصناف مختلف فعالیت می‌کنند درخواست می‌کنیم که استانداردهای لازم بهداشتی را برای شهروندان تامین کنند چون ممکن است از سال آینده محل کار کسانی که تخلف می‌کنند در تمام ایام سال پلمب نگه داشته شود. ما از آنها خواهش می‌کنیم که قبل از اقدامات حاکمیتی و اداری خودشان نسبت به عرضه مواد غذایی سالم و سالم سازی محیط اقدام کنند.

وی ادامه داد: نیروهای بهداشت محیط در قالب ۲۷۰۰ اکیپ بازرسی در ایام اداری فعالیت می‌کنند. در روزهای تعطیل نیز ۱۲۰۰ اکیپ از ۸ صبح تا ۲۰ و در مناطق حساس تا ساعت ۲۲ به فعالیت خود ادامه می‌دهند. طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تعزیرات مقرر شد تا در این ایام در صورت لزوم بازرسی‌ها به صورت مشترک و ویژه انجام شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه بازرسی‌های بهداشت محیط تصریح کرد: امسال در تهران دفاتر خدمات سلامت نسبت به ممیزی اماکن اقدام می‌کنند. همچنین با کمک این دفاتر پیش بینی شده است که بازرسی اکیپ‌های بهداشت محیط تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. با کمک دولت، مجلس همچنین طرح تحول نظام سلامت تجهیزات مناسبی برای این حوزه فراهم شده است. از حوزه‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) نیز درخواست می‌کنیم که در این ایام با ما همکاری کنند.

جنیدی با اشاره به فعالیت سامانه ۱۹۰ برای گزارش‌های مردمی از تخلفات بهداشتی گفت: از ۱۵ تا ۲۳ اسفند ماه حدود ۲۴۴ هزار و ۶۳۴ بازرسی توسط نیروهای بهداشت محیط انجام شده است. ۶۷۸ مورد تخلف به مراجع قضایی اعلام، ۴۸۱ مورد اخطار، ۵۶ هزار مورد سنجش با وسایل پورتابل انجام و حدود ۱۶ تن مواد غذایی ناسالم معدوم شده است.

وی ادامه داد: با کمک وسایل پورتابل نیروهای بهداشت محیط، شناسایی اماکنی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کردند ۲۰۰ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش یافته است علاوه بر آن معدوم سازی مواد غذایی فاسد نیز بیش از ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توسعه دفاتر سلامت رتبه بندی بهداشتی رستوران‌ها و هتل‌ها، پالایش آلاینده‌های هشت محصول کشاورزی، ایمنی آب آشامیدنی و فاضلاب، توجه جدی به بهداشت هوا همچنین حوزه مواد دخانی و قلیان را از جمله اولویت‌های حوزه بهداشت محیط در سال آینده اعلام کرد.

در ادامه این برنامه، مسعود ناصری پور - رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران - با اشاره به انجام بیش از ۷۵۰۰ مورد بازرسی توسط نیروهای بهداشت محیط این دانشگاه از زمان آغاز طرح سلامت نوروزی، اظهار کرد: از نیروی انتظامی و قوه قضائیه درخواست می‌کنیم مانند گذشته همکاری‌های لازم را برای رسیدگی به تخلفات این حوزه انجام دهند. امیدواریم اشد مجازات برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: امسال برای اولین بار بخش خصوصی و سازمان تعزیرات به کمک ما آمدند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: