کد خبر: ۱۸۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 18
لخته های خونی گاهی خود به خود رفع می شوند ولی اگر متوجه تورم پاهای آسیب دیده، درد پا و به خصوص متوجه درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، تنگی نفس، غش و غیره شدید با اورژانس تماس بگیرید چون همه این ها علایم آمبولی ریه هستند.
ترومبوز وریدی عمیق Deep vein thrombosis یا لخته خون در رگهای عمقی پا می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. معمولا لخته خون ژلاتینی و جامد است. این وضعیت منجر به تورم، گرفتگی ماهیچه، تغییر رنگ پوست و ... می شود.
9 درمان خانگی برای لخته های خون پا

شفا آنلاین>سلامت> ترومبوز وریدی عمیق Deep vein thrombosis یا لخته خون در رگهای عمقی پا می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. معمولا لخته خون ژلاتینی و جامد است. این وضعیت منجر به تورم، گرفتگی ماهیچه، تغییر رنگ پوست و ... می شود.این لخته های خون در صورتی که درمان نشوند از دیواره رگ ها جدا شده وارد جریان خون شده و منجر به مشکلات جدی می شوند. اگر این لخته های خونی به ریه ها برسند آمبولی ریه ایجاد می شوند.


به گزارش شفا آنلاین: آمبولی ریه یک بیماری اورژانسی است که اغلب منجر به مرگ می شود. لخته های خونی گاهی خود به خود رفع می شوند ولی اگر متوجه تورم پاهای آسیب دیده، درد پا و به خصوص متوجه درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، تنگی نفس، غش و غیره شدید با اورژانس تماس بگیرید چون همه این ها علایم آمبولی ریه هستند.


1 . بالا نگه داشتن پا و ایجاد فشار

بالا گذاشتن با و پوشیدن جوراب واریس بخشی از درمان ترومبوز ورید عمقی است. این کار به علایم مشخصه اینجاد لخته در پا یعنی کاهش تورم و درد کمک میکند. زمانی که جوراب فشرده سازی می پوشید مطمئن شوید که کاملا اندازه شما باشد و هر زمان که امکانش وجود داشت پاهایتان را بالاتر از باسن بگذارید با این کار گردش خون و جریان لنفاوی را به سمت قلب تحریک می کنید.




2 . درمان لخته خون پا با ورزش های فیزیکی منظم


ورزش منظم برای سلامت کلی بدن از جملمه پاها مفید است. ورزش های فیزیکی متوسط گردش خون را بهبود می دهد. برای این منظور حداقل 5 با در هفته به مدت 30 دقیقه پیاده روی کنید. اگر وقت خود را صرف خوابیدن یا نشستن می کنید مطمئن شوید که هر 2 تا 3 ساعت یک بار 10 دقیقه پیاده روی داشته با شید. برای ایجاد گردش خون بهتر می توانید از دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا فعالیت های مشابه استفاده کنید. تمرینات پا روزانه به مدت 15 دقیقه بسیار سودمند است.


3 . درمان لخته خون پا با زنجبیل


زنجبیل حاوی سالیسیلات salicylate طبیعس است که با تجمع ویتامین K و ایجاد لخته خون مقابله می کند. همچنین باعث بهبود گردش خون در سیستم گردش خون می شود. همچنین از بالا رفتن سطح کلسترول پیشگیری می کند که عامل مهمی برای پیشگیری از آترواسکلروز Atherosclerosis  است. آترواسکلروز بیماری است که با تشکیل پیاک در رگ های خونی مشخص می شود که به طور معمول جریان خون را کاهش داده و خطر ایجاد لخه های خونی را افزایش می دهد.

برای درمان لخته شدن خون در خانه می توانید زنجبیل تازه را بجوید یا روزانه از چای یا مکمل زنجبیل استفاده نمایید. با این حال قبل از مصرف حتما باید با پزشکتان مشورت نمایید.



4 . درمان لخته خون پا با زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با خاصیت رقیق کنندگی خون است. ماده فعال زنجبیل کورکومین curcumin است که از ایجاد لخته های خونی پیشگیری کرده و خطر ایجاد پلاک آترواسکلروز در رگ های خونی و سایر عوامل ایجاد کننده ترومبوز عمیق پا را کاهش می دهد. همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی درد و تورم را نیز کاهش می دهد.

می توانید روزانه یکی دو بار مکمل زردچوبه یا آب آن را به همراه شیر یا عسل میل نمایید.


5 . درمان لخته خون پا با سیر

سیر به عنوان کاهش دهنده فشار خون شناخته می شود ولی باید بدانید که از ایجاد لخته خونی هم پیشگیری می کند. می توانید سیر را به صورت خام یا مکمل مصرف کنید یا از روغن سیر برای ماساژ پاهای و کم شدن آسیب های ایجاد شده استفاده نمایید.



6 . درمان لخته خون پا با فلفل کاین


فلفل کاین Cayenne یک رقیق کننده طبیعی خون است که برای لخته های خونی عمقی هم مفید است. کپسایسین Capsaicin موجود در فلفل کاین سبب بهبود گردش خون و پیشگیری از ایجاد لخته خونی می شود. سطح کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد و به طبیعی شدن سطح فشار خون کمک می کند. رگ های خونی و سیستم گردش خون را تقویت می کند. زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف فلفل کاین اجتناب کنند.
برای درمان لخته خون در پا می توانید به همراه غذاها فلفل کاین بخورید و یا از کرم هایی که بر پایه فلفل کاین ساخته شده اند روی منطقه آسیب دیده استفاده کنید یا در روز یکی دو بار یک لیوان آب اسفناج و فلفل کاین میل نمایید.



7 . درمان لخته خون پا با  روغن ماهی


روغن ماهی به دلیل اسیدهای چرب امگا3 خواص فیبرینولیتیک fibrinolytic و آنتی بادی دارد. سطح کلسترول و فشار خون را پایین می آورد. خوراکی های غنی از امگا3 عبارتند از سالمون، شاه ماهی، ماهی خال خالی، دانه آفتابگردان، دانه کدو، گردو و روغن کانولا.سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: