کد خبر: ۱۸۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 15
آندومتریوز یکی از علل عمده درد لگن در زنان سنین باروری است، اما گاهی نوجوانان را نیز درگیر می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به جزئیات بیماری آندومتریوز،گفـت: این بیماری یکی از علل عمده درد لگن در زنان در سنین باروری است، اما گاهی نوجوانان را نیز درگیر می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، عاطفه گرگین متخصص زنان و زایمان در خصوص «بیماری آندومتریوز»، اظهار داشت: آندومتریوز یکی از علل عمده درد لگن در زنان سنین باروری(Fertility) است، اما گاهی نوجوانان را نیز درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: این بیماری است که سلول‌های پوشاننده جدار داخلی رحم (آندومتر)، در جای دیگر، معمولاً در لگن و اطراف رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی یافت می‌شوند و در تمام طول دوران باروری و در تمامی سنین، زنان را از هر طبقه اجتماعی و نژادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

گرگین خاطرنشان کرد: علائم مهم آندومتریوز عبارتند از درد لگنی، قاعدگی‌های دردناک، درد در حین اجابت مزاج، خون ریزی زیاد قاعدگی(Menstruation) و یا خون ریزی‌های همراه لکه بینی،  درد حین دفع ادرار و مدفوع در زمان قاعدگی، کیست‌های ناحیه لگنی مقاوم به درمان‌های طبی و در برخی زنان ناباروری است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: هرچند در بسیاری از زنان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد؛ البته درد علامت شایع آندومتریوز است و ممکن است به صورت مبهم در پایین شکم، لگن یا پایین کمر باشد؛ ضمن اینکه درد در زنان متفاوت است و مکان درد، زمان و میزان درد فرق نیز می‌کند.

وی بیان داشت: آندومتریوز ممکن است بسیاری از جنبه‌های زندگی زنان مثل سلامت کلی، احساسی، و زندگی روزمره و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

گرگین متذکر شد: اندومتریوز بر روی تخمدان‌ها می‌تواند ایجاد کیست کند و اغلب به عنوان «کیست شکلاتی» نامیده می‌شود و در درون یا روی لوله‌های رحمی، رحم، دیواره‌های لگن، روده، مثانه باشد؛ ضمن اینکه اندومتریوز به صورت نسبی یک بیماری ژنتیک(Genetics) است.

این متخصص زنان وزایمان عنوان کرد: ابتلاء بستگان درجه اول در اندومتریوز 8 برابر برآورد شده است؛ ضمن اینکه «لاپاراسکوپی»، آزمایش استاندارد طلایی تشخیص اندومتریوز است.

وی ابراز داشت: گزینه‌‌های درمانی شامل درمان‌های دارویی و جراحی لاپاراسکوپی است. درمان این بیماری با توجه به سن بیمار، نوع، شدت، طول مدت علائم و در‌گیری ارگان‌های دیگر تعیین می‌شود.

گرگین خاطرنشان کرد: داروهای مسکن برای کاهش درد و دارو‌های کاهنده واکنش اندومتر نسبت به نوسانات هورمونی پیشنهاد می‌شوند؛ در صورتی که بیمار نابارور باشد، روش‌های کمک باروری برای وی در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: درمان انتخابی اندومتریوز، جراحی به روش لاپاراسکوپی است که ضایعات اندومتریوزی از روی ارگان‌ها بر داشته می‌شود و این اقدام روش تشخیصی و درمانی اندومتریوز محسوب می‌شود .

وی افزود: در صورتی که اقدام مقتضی در زمان مناسب صورت نگیرد، در مواردی بیماری پیشرفت می‌کند و گستردگی و عمق بیشتری می‌یابد که به مراتب درمان را دشوارتر می‌کند و اقدام تهاجمی‌تری برای از بین بردن آن باید اتخاذ شود.

گرگین ادامه داد: گاهی قابلیت باروری بیمار با خطر جدی مواجه می‌شود. هدف جراجی برداشتن تمام ضایعات قابل رؤیت اندومتریوز و چسبندگی‌ها، کیست‌های تخمدانی اندومتریوز و ضایعات عمیق لگن و نهایتاً بر گرداندن ساختمان طبیعی لگن است؛ ضمن اینکه میزان کلی عود اندومتریوز در مطالعات با مدت پیگیری طولانی تر از 2 سال 5 تا 25 درصد  بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: