کد خبر: ۱۸۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 13
بیماری های زیادی وجود دارند که می توانند خلق و خوی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهند که در این جا برخی از نمونه های جدی را بررسی خواهیم کرد
شفا آنلاین>سلامت>شکایت بیماران، همیشه از دردهای جسمی نیست، بسیاری از آن ها از این موضوع گله مندند که چرا اغلب احساس زودرنجی و بی حوصلگی دارند، چرا نمی توانند احساسات و حالات روحی خود را کنترل کنند .

به گزارش شفا آنلاین، بیماری های زیادی وجود دارند که می توانند خلق و خوی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهند که در این جا برخی از نمونه های جدی را بررسی خواهیم کرد.

اختلال تیروئید
اگر بدن را مانند یک ماشین در نظر بگیریم، غده تیروئید(Thyroid)، یکی از موتور های اصلی این ماشین محسوب می شود. این غده هورمون هایی تولید می کند که به تنظیم همه چیز از درجه حرارت بدن، وزن و سلامت پوست و مو گرفته تا سطح انرژی و خلق و خوی انسان کمک می کند. بنابراین این نکته قابل فهم است که اگر این غده (به عنوان یکی از موتورهای ماشین بدن) خاموش شود، شما نیز خاموش می شوید! به عنوان مثال تیروئید بیش از حد فعال می تواند به شما این احساس را بدهد که به انتهای راه خود رسیده اید و یا شما را بسیار مضطرب سازد. در حالی که تیروئید کم کار و ضعیف، می تواند شما را ناامید و افسرده سازد. بنابر این هر دو می توانند بر خلق و خوی شما اثر گذار باشند.اگر اختلال تیروئید برای شما دردسر ساز شده باشد، یک آزمایش خون ساده می تواند آن را نشان دهند.

آپنه خواب
فقط کافیست از یک پدر و مادری که به تازگی صاحب نوزادی شده اند بپرسید کمبود خواب تا چه حد بر خلق و خو اثر می گذارد.

کیفیت خواب (و نه فقط کمیت آن) می تواند خلق و خوی تان را تحت کنترل خود در آورد. بنابراین هر آن چه که به کاهش این کیفیت می انجامد، بر حالات شما اثرگذار خواهد بود. برای مثال، آپنه خواب می تواند میزان سرعت تنفس تان را کم کرده و یا آن را متوقف کند، حتی تا 30 بار در هر ساعت! این در حالی است که ممکن است شما اصلا متوجه این حالت نشده و گمان کنید خواب خوبی داشته اید. برای تشخیص آپنه خواب، که شایع و قابل درمان است، پزشکان ممکن است تاریخچه پزشکی تان را بررسی کرده، یک معاینه فیزیکی انجام دهند یا یک مطالعه خواب را توصیه کنند.

سکته مغزی
چهره ای پژمرده، بازویی ناتوان و افتاده و اشکال در صحبت کردن، همه از علائم سکته مغزی هستند. اما از عواقب بعدی این مشکل، مانند هر مشکل دیگری که در مغز رخ می دهد، تاثیر بر خلق و خو (MOOD) است که کمتر شناخته شده است. به عنوان مثال، اگر سکته مغزی در لوب راست مغز باشد، ممکن است شمااحساس شعف بسیار زیاد یا هیجان نامناسب داشته باشید، در حالی که بروز سکته مغزی در نیمکره چپ افراد ممکن است باعث ناراحتی و اضطراب آن ها شود، شواهد زیادی وجود دارد که احساسات و خلق ها توسط بخش هایی از مغز به نام سیستم لیمبیک کنترل می شود. اگر سکته مغزی داشته اید و احساس ناخوشایندی می کنید، با پزشک خود در مورد درمان ها صحبت نمایید.

بیماری پارکینسون
مانند سکته مغزی، علائم شناخته شده تر پارکینسون(Parkinson) است و شامل: لرزش دست، حرکات آهسته، سختی اندام ها و مشکلات تعادل می باشد. اما در این بیماری به علت انحطاط و تخریب عصبی، میزان مواد شیمیایی مغز که تنظیم کننده خلق و خوی هستند، کاهش می یابد. البته در پارکینسون می توان حالت روحی را جبران کرد. در واقع، 40 تا 50 درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون افسردگی را تجربه می کنند. در حالی که درمان برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، درمان های مربوط به حالات بد روحی شامل دارو، درمان رفتاری و تغییر شیوه زندگی است.

آلرژی
اگر دچار آلرژی(Allergy) باشید، حتما از این مشکل خود به نحوی اطلاع پیدا خواهید کرد، برای مثال آلرژی به دانه گرده یا به مواد غذایی، مانند مواد حاوی گلوتن، علائمی از خود نشان خواهند داد. اما خوب است بدانید گاهی یک عامل محیطی، نیز، می تواند موجب تاثیری بر حالات روحی و خلق و خویتان شود.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که آلرژی یا حساسیت به گلوتن به علایم افسردگی مرتبط با رژیم غذایی بدون گلوتن ربط دارد. هر گونه آلرژی که به خوبی مدیریت نشود می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد، که خود می تواند موجب از بین رفتن آرامش، بیماری مکرر و سایر مشکلات سرکوبگر شادی شود.

کمبود ویتامین
کمبود ویتامین ها می تواند بر حالات شما اثر گذر باشد. ویتامین D و ویتامین B12 از شایع ترین این ویتامین ها هستند که کاهش مقادیر آن ها در بدن تاثیر سویی بر حالات روحی خواهد گذاشت. کارشناسان تاکید می کنند که مصرف رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده و شیرین می توانند در این باره نیز اثر منفی بگذارد. همان طورکه بدن ما وقتی به اندازه کافی غذا نمی خوریم، رنج می کشد، مغز ما نیز چنین است.

اختلال پیش از قاعدگی
شرایطی با نام سندروم قبل از قاعدگی زنان یا PMS، و سپس PMDDوجود دارد که موجب سلب شادی در زمانی قبل از قاعدگی می شود. این اختلال می تواند باعث شود که زنان در طول هفته قاعدگی یا حتی قبل از دوره هایشان احساس ناراحتی و تحریک پذیری (و همچنین پریشانی و اضطراب) کنند. این بسیار رایج است که زنان تغییرات خلقی و نوسانات خلق و خوی خود را با چرخه قاعدگی خود مرتبط سازند، اما اگر فردی دچار نوع شدید آن باشد، باید با پزشک صحبت کند. قرص های کنترل قند، داروهای ضد افسردگی، داروهای مسکن و اصلاح شیوه زندگی می توانند کمک کننده باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: