کد خبر: ۱۸۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 14
اگر مینای دندان شما ساییده شده باشد نشانه این است که از استرس رنج می‌برید و در طول شب دندان‌های خود را به هم می‌سایید.
شفا آنلاین>سلامت>در طول معاینه‌های دندانی منظم شما دندان‌پزشکتان می‌تواند سرنخ‌های مهمی را در مورد سلامت کلی شما به دست آورد. برای مثال، اگر مینای دندان <Enamel>شما ساییده شده باشد نشانه این است که از استرس رنج می‌برید و در طول شب دندان‌های خود را به هم می‌سایید.

به گزارش شفا آنلاین:لثه‌های ورم‌کرده و تورفته می‌توانند نشانه اولیه دیابت باشند و زخم‌های درون دهان که خوب نمی‌شوند می‌توانند گاهی از اوقات نشانه سرطان دهان باشند. یک دندان‌پزشک یا پریودنتیست می‌تواند اولین شخصی باشد که متوجه این علائم می‌شود و می‌تواند آزمایش‌ها و درمان‌های موردنیاز را به شما بگوید.
در بعضی از موارد، دندان‌پزشک‌ها با پزشک شما همکاری نزدیکی می‌کنند تا به مدیریت مراقبت از سلامتی شما کمک کنند. دکتر استیون آفنباچر، استاد گروه پریودنتولوژی و مدیر مرکز بیماری‌های دهانی و سیستمیک در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «نگرانی دندان‌پزشک‌ها و پریودنتیست ها تنها در مورد نجات دادن دندان‌های شما نیست، بلکه آن‌ها این مهم را نیز بررسی می‌کنند که سلامت دهانی شما آیا با سلامت کلی بدن شما تطابق دارد یا خیر.» در ادامه به مرسوم‌ترین بیماری‌هایی اشاره می‌کنیم که دندان‌پزشک‌ها به آن‌ها توجه می‌کنند، چون این بیماری‌ها روی سلامت دهانی اثر می‌گذارند.
دیابت
احتمال ابتلا به بیماری لثه در افراد مبتلابه دیابت نوع 1 و نوع 2 بیشتر است. به همین دلیل افراد مبتلابه دیابت با توانایی کاهش‌یافته در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی، من‌جمله عفونت‌های باکتریایی رخ‌داده دردهان مواجه هستند. علاوه بر این، بیماری لثه شدید امکان کنترل قند خون را برای افراد مبتلابه دیابت سخت‌تر می‌سازد.
دکتر سالی کرام، یک پریودنتیست در شهر واشنگتن دی سی و سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می‌گوید: «وقتی با بیمارانی مواجه می‌شوم که علائمی همچون آبسه‌های مکرر لثه، ورم لثه، فقدان استخوان در مدت‌زمان کم و بیماری لثه غیرقابل‌حل توسط درمان‌های نرمال دارند، برای من مشخص می‌شود که این علائم نشانه‌ای از ابتلای فرد به دیابت هستند.» او ادامه می‌دهد: «در طول سال‌ها با بیماران مختلفی مواجه شدم که با توجه به وجود این علائم آن‌ها را مبتلابه دیابت دانستم، درحالی‌که خودشان از ابتلای خود به دیابت اطلاعی نداشتند.» اگر یک‌ دندان پزشک تشخیص دهد که یک دیابت تشخیص داده نشده دارید، به شما توصیه می‌کند که برای آزمایش نزد یک متخصص غدد درون‌ریز یا پزشک مراقبت‌های اولیه بروید. وقتی‌که وجود دیابت یا پیش دیابت در شما تشخیص داده شد، دندان‌پزشک شما اطلاعات شما را به پزشک شما می‌فرستد و وضعیت شما را به او اطلاع می‌دهد. برای مثال، به پزشک شما می‌گوید که در مورد کنترل مناسب قند خون شما مظنون است، چون درمان بیماری لثه شما سخت بوده است.
علاوه بر این، اگر سابقه بیماری دیابت یا بیماری لثه داشته باشید، دندان‌پزشک یا پریودنتیست شما احتمالاً به شما پیشنهاد خواهد کرد که برای معاینه دندان‌های خود بیشتر به او (برای مثال، هر سه ماه یک‌بار) به او مراجعه کنید.
سرطان دهان
اولین نشانه سرطان دهان غالباً یک لکه یا زخم سفید یا قرمزرنگ کوچک در دهان است. این لکه‌ها یا زخم‌ها می‌توانند روی لب‌ها، لثه‌ها، زبان و دیگر بخش‌ها دهان شما پدیدار شوند. دکتر کرام می‌گوید: «غالباً بیمار متوجه این لکه‌ها نمی‌شود، چون کوچک هستند و پشت دهان و زیر زبان قرار دارند و هیچ علائمی ندارند.» دندان‌پزشک یا پریودنتیست شما معمولاً به‌عنوان بخشی از معاینه روتین دندان شما تست غربالگری سرطان دهان را انجام می‌دهد. با معاینه‌های منظم و مکرر می‌توانید احتمال تشخیص زودهنگام زخم‌های سرطانی را افزایش دهید و درنتیجه به درمان آن بپردازید. علاوه بر این، خودتان باید به پزشک خودتان بگویید که آیا در دهان شما متوجه علائمی همچون زخم‌های غیرقابل درمان شده است یا خیر. یا اگر درجایی از دهان یا لب‌های خود احساس درد یا بی‌حسی می‌کنید با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.
استرس
اگر به‌طور ناخودآگاه دندان‌های خود را به هم بسایید باعث تضعیف دندان‌ها یا خرد شدن آن‌ها می‌شوید. به هم ساییدن دندان‌ها یا دندان‌قروچه (براکسیسم) می‌تواند درنهایت باعث فقدان استخوان دندان شود که دندان‌پزشک‌ها می‌توانند از طریق عکس‌های اشعه ایکس متوجه این مشکل شوند. براکسیسم معمولاً به دلیل استرس ناشی می‌شود، اما می‌تواند به دلیل هم‌طراز نبودن دندان‌های بالا و پایین نیز رخ دهد. شاید شما از به هم ساییدن دندان‌های خودآگاه باشید یا نباشید، اما دندان‌پزشک شما می‌تواند متوجه علائم آن شود. برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های شما دندان‌پزشک شما می‌تواند یک محافظ دندان برای شما تجویز کند که باید در طول خواب در دهان خود بگذارید تا مانع به هم ساییدن دندان‌ها شوید.
تولدهای پیش از موقع و تولدهای با وزن کم
بر اساس نتایج تحقیقات زنان بارداری که مبتلابه یک بیماری لثه شدید—به نام پریودنتیت—هستند بیشتر در معرض تولد پیش از موقع کودک یا به دنیا آوردن یک کودک با وزن کم هستند. دکتر آفنباچر توضیح می‌دهد که باکتری موجود در دهان فرد مبتلابه بیماری لثه می‌تواند منجر به افزایش یک ترکیب شیمیایی به نام پروستاگلاندین (prostaglandin) و دیگر مولکول‌های التهابی مضر شود. این مواد شیمیایی می‌توانند باعث تولد زودهنگام شوند و در رشد جنین اختلال ایجاد کنند. دکتر آفنباچر نتیجه‌گیری می‌کند که در چندین تحقیق به پیوند میان پریودنتیت و افزایش خطر تولد پیش از موقع کودک اشاره‌شده است. برای تعیین بهترین روش برای مدیریت بیماری‌های لثه به تحقیق‌های بیشتری نیاز است تا بتوان خطر تولد پیش از موقع کودک را کاهش داد. برای مثال، محقق‌ها باید بهترین درمان را برای مدیریت بیماری لثه مشخص کنند و پیش از آنکه یک زن باردار شود باید در جهت درمان آن تلاش شود. باوجوداین، کارشناس‌ها می‌گویند که زنان باردار یا زنانی که خواهان باردارشدن هستند باید دندان خود را معاینه کنند و در صورت نیاز هر چه زودتر به درمان بیماری لثه خود بپردازند. دکتر دونالد اس کلم، یک پریودنتیست در شهر فولرتون ایالت کالیفرنیا و رئیس آکادمی پریودنتولوژی آمریکا می‌گوید: «اگر خواهان یک بارداری سالم و قابل پیش‌بینی هستید، تا آنجایی که امکان دارد هر چه زودتر از سلامت پریودنتال خود مراقبت کنید.»
بیماری قلبی
ازآنجایی‌که بیماری لثه خطر حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد، باید در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یا داشتن سابقه خانوادگی چنین بیماری‌هایی با پزشک خود در این مورد صحبت کنید. محققان در حال بررسی پیوندهای میان بیماری لثه و بیماری قلبی عروقی هستند. یک پیوند احتمالی این است که التهاب درون دهان خطر التهاب در دیگر بخش‌های بدن من‌جمله شریان‌ها را افزایش می‌دهد. این التهاب می‌تواند نقشی را در حمله‌های قلبی یا سکته‌های مغزی ایفا کند. دکتر آفنباچر می‌گوید که با درمان بیماری لثه و کاهش التهاب درون دهان می‌توانید خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش دهید. دکتر کرام می‌گوید: «به بیماران خود می‌گویم که اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا سکته مغزی دارید باید تا حد امکان لثه‌های خود را سالم نگه‌دارید تا به عوامل خطرزای دیگر خود اضافه نکنید.» دکتر کرام اضافه می‌کند: «صرف زمان پنج‌دقیقه‌ای در طول روز برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باارزش است، چون با از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌ها می‌توان به کاهش خطر مشکلات قلبی جدی یا سکته مغزی کمک کرد.»سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: