کد خبر: ۱۸۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
ویتامین دی یکی از ویتامین‌های مهم و محلول در چربی است که متاسفانه 80 درصد از جمعیت ایران از کمبود این ویتامین مهم رنج می‌برند
شفا آنلاین>سلامت>یک پزشک عمومی گفت: ویتامین دی با کنترل تعادل میان فسفر و کلسیم و هم چنین افزایش جذب این دو ماده از روده به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و تراکم استخوان را در حد مطلوب نگاه می‌دارد، به همین خاطر فقر این ویتامین موجب بروز پوکی استخوان می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، داریوش کیار اظهار کرد: ویتامین دی یکی از ویتامین‌های مهم و محلول در چربی است که متاسفانه 80 درصد از جمعیت ایران از کمبود این ویتامین مهم رنج می‌برند. کمبود این ویتامین گستره وسیعی از علائم در کوتاه مدت و بیماری‌ها را در بلند مدت موجب می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات ثابت کرده است کمبود ویتامین دی با بیماری‌های استخوانی و مفاصل، بیماری‌های قلبی، مشکلات دستگاه گوارش و حتی بیماری‌های روحی نظیر افسردگی(Depression) ارتباط مستقیم و معنادار دارد. هم چنین کمبود این ویتامین در برخی موارد و در صورت وجود استعداد ژنتیکی موجب آسم می‌شود.

این پزشک عمومی گفت: با وجود اینکه ایران و خصوصا شهرهای کویری و نیمه کویری مانند اصفهان از آفتاب قوی و طولانی مدت در تمام طول سال برخوردار هستند، جمعیت قابل توجهی که برخی منابع رقم آن را تا 90 درصد ذکر می‌کنند از کمبود این ویتامین رنج می‎برند.

کیار افزود: اصلی‌ترین منبع دریافت این ویتامین نور آفتاب است. پوست در معرض تابش نور آفتاب ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. اما فرهنگ پوشش حتی در مردان که معمولا شلوار و پیراهن آستین بلند است موجب فقر این ویتامین می‌شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا نیز موجب کاهش سطح این ویتامین در بدن می‌شود، گفت: چاقی، مصرف برخی داروها به صورت طولانی مدت، کار در اماکن تاریک، نور گریزی یا فوبیای نور، داشتن پوست تیره و اختلالات گوارشی خطر ابتلا به فقر این ویتامین را در فرد بالا می‌برد.

این پزشک عمومی ادامه داد: کمبود این ویتامین در زنان موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان پستان(Breast Cancer) و در مردان موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات است. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود پس از آزمایش سنجش سطح ویتامین دی، افرادی که دارای کمبود این ویتامین هستند به صورت هفتگی با تجویز پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین دی کنند.

کیار گفت: کمبود این ویتامین علاوه بر ایجاد درد در استخوان‌ها و ضعف عضلات، موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری MS نیز می‌شود. مبتلایان به بیماری MS باید به طور منظم از این ویتامین استفاده کنند. تخم مرغ، ماست و پنیر، روغن ماهی و جگر گاو سرشار از این ویتامین است، اما بهترین شیوه دریافت این ویتامین حمام آفتاب است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: