کد خبر: ۱۸۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
احساس میکنید سوخت و ساز بدنتان در یک نقطه متوقف شده است؟ با اینکه ورزش کردن و ساخت عضله بیشترین کمک را به تقویت سوخت و ساز میکند اما راه های دیگری نیز برای سوزاندن موثر تر کالری وجود دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>افزایش متابولیسم با کاهش وزن و سلامت کلی بدن ارتباط مستقیمی دارد. با چند تغییر ساده در زندگی می توانید سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید.

به گزارش شفا آنلاین:احساس میکنید سوخت و ساز بدنتان در یک نقطه متوقف شده است؟ با اینکه ورزش کردن و ساخت عضله بیشترین کمک را به تقویت سوخت و ساز<Enhance metabolism> میکند اما راه های دیگری نیز برای سوزاندن موثر تر کالری وجود دارد.

از اضافه کردن مواد اضافی به آبمیوه تا دیدن یک کلیپ خنده دار همه میتواند به شعله ور شدن سیستم سوخت وساز کمک کند. این عادات را به زندگی خود اضافه کنید تا بتوانید موتور سوخت و ساز را روشن نگه دارید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن به اسموتی خود پروتئین وی اضافه کنید

وقتی اسموتی درست میکنید در کنار میوه، یخ و دیگر مواد آن چیزی اضافه کنید که به سوخت و ساز بدنتان کمک کند، پودر آب پنیر یا پروتئین وی. پل آرسیرو، پروتئین وی whey متابولیسم را تقویت و استفاده از چربی را بالا میبرد، کمک میکند بدن عضلات خود را حفظ کند و باعث میشود مغز احساس کند سیر هستید. تمام انواع پروتئین باعث تقویت سوخت و ساز میشود – پروتئین اثر گرمازایی دارد، یعنی باعث میشود بدن گرمای بیشتری تولید کند و درنتیجه کالری بیشتری بسوزاند – اما پروتئین وی بیشترین تاثیر را دارد، این پروتئین حیوانی نیست، همچنین در مصرف آن باید دقت کنید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن قبل از خوردن بنوشید

تحقیقات نشان داده رژیم گیرندگانی که قبل از یک وعده غذایی 2 لیوان آب مینوشیدند در طول سه ماه نتیجه ای بهتر از کسانی که این کار را نمیکردند گرفته اند. در طول روز چندین بار آب خوردن و تامین آب بدن نیز به افزایش سوخت و ساز بدن کمک میکند. همچنین اگر در طول روز همیشه بدن را از آب تامین کنید احساس پر انرژی بودن خواهید داشت


برای بالا بردن متابولیسم بدن از حرکت نایستید

اگر همکارتان از شما پرسید چرا دائم پای خود را تکان میدهید، میتوانید برایش توضیح دهید که در حال انجام حرکت تولید حرارت غیر ورزشی هستید. تحقیقات نشان داده این بی قراری کمک میکند روزانه 350 کالری بیشتر بسوزانید. حرکات انفجاری کوچک مانند بالا رفتن از پله ها، راه رفتن هنگام صحبت با تلفن، و یا جا به جا شدن روی صندلی میتوانند ازا ین دسته فعالیت ها به حساب بیایند. پس سعی کنید از هر فرصتی برای حرکت استفاده کنید تا میزان کالری سوزی را بالا ببرید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن یک فنجان قهوه دم کنید

کافئین باعث بالا رفتن سرعت سیستم عصبی مرکزی و در نتیجه سوخت و ساز را تقویت میکند. امی گودسون، متخصص تغذیه در تگزاس میگوید: دانه های قهوه دارای آنتی اکسیدان و ارزش سلامتی بالایی هستند. قهوه ی خود را پر از خامه و مواد شیرین کننده نکنید، قهوه به تنهایی میتواند به شما انرژی و آنتی اکسیدان بدهد. قهوه نشان داده است که باعث بهبود سطح انرژی در طول ورزش، به ویژه فعالیت های استقامتی، و سخت تر کار کردن افراد در طول روز و در نتیجه سوزاندن بیشتر کالری میشود. خوردن قهوه بعد از ورزش نیز میتواند سودمند باشد. مصرف کافئین بعد از ورزش باعث میشود گلیکوژن موجود در عضله تا 66% افزایش پیدا کند، که باعث میشود عضلات به سرعت منابع انرژی خود را دوباره تامین کنند.


برای بالا بردن متابولیسم بدن کافئین بیشتری نیاز دارید؟ چای سبز را جایگزین کنید

اگر روزانه 3 مرتبه قهوه مینوشید، میتوانید به جای یکی از این سه مرتبه چای سبز بنوشید. علاوه بر اینکه متابولیسم را تقویت میکند، چای سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان به نام کاتچین Catechin است. تحقیقات نشان داده نوشیدن چای سبز در کنار3 ساعت ورزش هوازی در طول هفته میتواند طی 3 ماه چربی شکمی را کم کند. مصرف چای سبز بدون شکر میتواند تا روزانه 100 کالری به سوخت و ساز بدن کمک کند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است از چای سبز تازه استفاده کنید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن میان وعده ماست بخورید

پروبیوتیک باکتری سالمی است که در ماست خیارشور و دیگر غذاهای تخمیری وجود دارد و اگر خانم باشید میتواند به کاهش وزنتان کمک کند. در یک تحقیق زنان و مردانی که اضافه وزن داشتند یک رژیم کاهش وزن 12 هفته ای را دنبال کردند. نصف شرکت کنندگان روزانه یک کپسول پروبیوتیک استفاده میکردند. خانم هایی که در گروه پروبیوتیک بودند بیشتر وزن کم کردند، پروبیوتیک در مردان تغییری ایجاد نکرد. مصرف پروبیوتیک به صورت موجود در غذا نیز مزایایی برای کاهش وزن دارد. ماست نیز مانند دیگر محصولات لبنی پر چرب دارای اسید چربی است به نام اسید لینولئیک inoleic acid، که مطالعات نشان داده است میتواند چربی سوزی را بهبود ببخشد. همچنین از خوردن ماست های میوه ای اجتناب کنید چون میتواند دارای قند اضافی باشد.


برای بالا بردن متابولیسم بدن استراحتی توام با خنده داشته باشید

کمی استراحت به خود بدهید، در طول استراحت کلیپ های خنده دار ببینید و یا متن های طنز بخوانید. با این کار در طول استراحت هم کالری میسوزانید. تحقیقات افزایش 10 تا 20 درصدی در مصرف انرژی و ضربان قلب را نشان میدهد. این یعنی در طول 10 تا 15 دقیقه خندیدن میتوانید 10 تا 40 کالری اضافی بسوزانید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن به وعده ی خود کمی تندی اضافه کنید

بالا بردن متابولیسم بدن با چند روش ساده

اگر میخواهید به غذای خود مزه اضافی کنید نمکدان را کنار بگذارید، ( به صورت عادی زیاد نمک مصرف میکنید ) به جای آن از سس تند یا پودر فلفل استفاده کنید. فلفل تند حاوی کپسایسین Capsaicin شیمیایی است. کپسایسین موجود در فلفل تند دارای اثر گرمازایی است. خوردن غذای تند باعث میشود دقیقا بعد از تمام شدن وعده 90 کالری اضافی بسوزانید. یک تحقیق نشان داد که کپسایسین چربی قهوه ای را فعال میکند، که موجب میشود بیشتر کالری بسوزانید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن از وعده های کوچک استفاده کنید

ساعت 3 ظهر است و معده غر غر میکند، اگر بخواهید تا وعده ی شام منتظر بمانید ممکن است هنگام شام پرخوری کنید و بیش از حد پیش بروید. خوردن یک عصرانه ی کوچک میتواند از این اتفاق جلوگیری کند و همچنین سوخت و ساز را تکان بدهد. به متابولیسم بدنتان مانند یک آتش نگاه کنید. برای برپا کردن آتش با چند تکه چوب شروع میکنیم، سپس هرچند ساعت کمی چوب اضافه میکنیم تا آتش خاموش نشود و به سوختن ادامه دهد. هر موقع از میان وعده های کوچک استفاده میکنید متابولیسم خود را برمی افروزید. کلید کار این است که هر بار از پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید نه غذاهای فرآوری شده یا تنقلات بی ارزش. به عنوان مثال: پنیر دلمه و میوه، سیب و کره بادام زمینی، ماست و انواع توت.


برای بالا بردن متابولیسم بدن به سالاد خود غذای دریایی اضافه کنید

داشتن یک سالاد سرشار از فیبر و مواد مغذی برای ناهار یا شام بسیار مهم است، و البته اضافه کردن چیزی دیگر به آن میتواند حسابی سوخت و ساز را تحت تاثیر قرار دهد: ماهی قزل آلا، از قبل تاثیر پروتئین بر متابولیسم را گفتیم، اما با خوردن ماهی قزل آلا دوز بالایی از اسید چرب های امگا 3 دریافت خواهید کرد. در یک مطالعه که در مجله جامعه بین المللی تغذیه ورزشی به چاپ رسید محققان به این نتیجه رسیده بودند که، استفاده از روغن ماهی به عنوان مکمل غذا به مدت شش هفته باعث افزایش حجم عضلانی و کاهش چربی میشود. دیگر تحقیقات نیز نتایجی مشابه را نشان میدادند. دانشمندان معتقد هستند این یک واکنش به روغن ماهی است که سطح آنزیم های ذخیره چربی بدن را پایین می آورد.


برای بالا بردن متابولیسم بدن نتان زنگ میخورد از جای خود بلند شوید

در حالی که یک مکالمه تلفنی دارید بنشینید بهتر است یا بلند شوید و راه بروید؟ این ترفند بسیار ساده میتواند میزان سوزاندن کالری توسط بدن را دو برابر کند. حتی اگر فقط بلند شوید و بایستید هم بیشتر از زمانی که نشستید کالری میسوزانید. حال اگر به آرامی در اطراف خانه یا اداره قدم هم بزنید دیگر میزان کالری سوزی بسیار بالا میرود. در این حالت بدن وزن بیشتری را تحمل و حمل میکند و در نتیجه بیشتر کالری میسوزانید. این کار را تبدیل به یک عادت کنید هر زمان تلفنتان زنگ خورد بلند شوید و راه بروید و سعی کنید هر ساعت حداقل یکبار از جای خود بلند شوید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن محصولات طبیعی استفاده کنید

اگر به فروشگاه میروید سری به راهرو محصولات طبیعی بزنید. البته بعضی از آفت کش ها شاید باعث کند شدن سوخت و ساز و یا حتی اضافه شدن وزن شوند. سموم یکی از دلایل جلوگیری از کاهش وزن میتواند باشد. سعی کنید هنگام خرید محصولات طبیعی پاک ترین و باکیفیت ترین آنها را بخرید.


برای بالا بردن متابولیسم بدن هر بار فقط یک گاز

شاید این مورد زیاد به سوخت و ساز بدن مربوط نشود، با سرعت خوردن یک غذا ممکن است میلتان به پرخوری را بیشتر کند. همچنین تحقیقات نشان داده کاهش استرس و آرامش فکری از چاقی پیشگیری میکند. حدود 20 دقیقه طول میکشد تا هورمون کوله‌سیستوکینین Cholecystockinin به مغز پیام متوقف کردن خوردن را ارسال کند. وقتی غذایی را با عجله میخورید به کوله‌سیستوکینین این اجازه را نمیدهید که این پیغام را برساند به همین دلیل پرخوری میکنید. همچنین سریع غذا خوردن باعث بالا رفتن انسولین ذخیره چربی میشود. به همان اندازه که انجام یک برنامه غذایی مهم است، آرام خوردن و داشتن ذهنی آرام هنگام غذا خوردن نیز مهم است.


برای بالا بردن متابولیسم بدن گوشی خود را خاموش کنید

در یک مطالعه کوچک که توسط دانشگاه نورث وسترن انجام شد محققان دریافتند، قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از تلفن های هوشمند، رایانه ها، و تبلت ها بلافاصله قبل و بعد از شام باعث افزایش گرسنگی در افراد میشود. محققان این تحقیق میگویند هنوز دلیل این رابطه برایشان کامل روشن نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری است.kermany


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: