کد خبر: ۱۸۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
تغییر رنگ لثه ها از شکایات رایج بیماران دندانپزشکی است. درحالت طبیعی لثه ها دارای قوام سفت،با رنگ صورتی روشن و حالت پوست پرتقالی هستند که گاها تغییر رنگ می‌دهند و باعث نگرانی بیماران می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک دندانپزشک گفت: یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر رنگ لثه‌ها سیگار است؛ به واسطه عوامل موجود در دود سیگار و نیکوتین تولید ملانین بیشتر شده و رنگ لثه‌ها و سطح دندان‌ها را تیره‌تر می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، روناک نیکان‌فر دندانپزشک اظهار داشت: تغییر رنگ لثه ها از شکایات رایج بیماران دندانپزشکی است. درحالت طبیعی لثه ها دارای قوام سفت،با رنگ صورتی روشن و حالت پوست پرتقالی هستند که گاها تغییر رنگ می‌دهند و باعث نگرانی بیماران می‌شوند.

وی افزود: لثه های تیره در افراد دارای پوستهای تیره تر و سیاه پوستان با توجه به پیگمان‌های پوست آنها،طبیعی و عاری از مشکل است.اما ضایعات قهوه ایی،آبی یا سیاه رنگ در مخاط دهان و لثه ها باید به صورت دقیق بررسی شوند.ایجاد این ضایعات میتواند دلایل متعددی داشته باشد.

نیکان‌فر افزود: یکی از شایعترین دلایل تغییر رنگ لثه ها سیگار است که به واسطه عوامل موجود در دود سیگار و نیکوتین تولید ملانین بیشتر شده و رنگ لثه ها و سطح دندانها را تیره تر میکند.علت شایع بعدی خال آمالگام است که پس از درمانهای دندانپزشکی(Dental) دیده میشود.دراین حالت ضایعه ایی بدون درد و علامت به رنگ تیره روی لثه ایجاد می‌شود این ضایعه دائمی است و به علت ترمیم دندان با ماده امالگام و خراشیده شدن لثه حین کار و ورود آمالگام به زیر لثه ایجاد می‌شود.

این دندانپزشک ادامه داد: تغییر رنگ در لثه ها بعد از ضربه و حوادث ناگهانی هم شایع است و معمولا در بیماران پس از تصادف ،جراحی یا حتی تزریق ماده بی حسی دیده میشود.علاوه بر دلایل مذکور یک سری از تومورهای بدخیم و بیماری های خطرناک مثل ملانوم هم ایجاد تغییر رنگ در مخاط دهان می‌کنند.

وی گفت: در نتیجه تغییر رنگ لثه ها و مخاط دهان نیاز به بررسی دقیق دارد؛گاها مسمومیت با فلزات سنگین مثل جیوه و سرب هم باعث ایجاد رنگ قهوه ایی و آبی در لثه ها میشود غالبا فلزات سنگین به صورت نواری تیره رنگ روی لبه لثه ملتهب ته نشین می‌شوند.

نیکان‌فر تصریح کرد: این حالت معمولا در بیمارانی که نزدیک کارخانه ها و مراکز تولید مواد شیمیایی زندگی میکنند شایع است.تیرگی و بد رنگی لثه ها رامی‌توان با استفاده از جراحی یا لیزر درمان کرد.در لیزر سلولهای تولید کننده ملانین که عامل تغییر رنگ لثه ها هستند از بین می‌روند و جای خودرا به لثه ایی روشن تر میدهند.این روش یکی از کارامد ترین درمانهای بد رنگی لثه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: