کد خبر: ۱۸۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 08
بیماری التهابی روده (IBD) برای تمام افراد مضر است؛‌ ولی مضرات آن برای کودکان دو چندان است؛ چراکه سبب کاهش جذب مواد مغذی می‌شود و رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
       

شفا آنلاین>سلامت>مطالعه محققان دانشگاه کالگری کانادا نشان می‌دهد ِکرم‌های نواری یک روش برای پیشگیری و درمان بیماری التهابی روده هستند.

به گزارش شفا آنلاین:بیماری التهابی روده (IBD) برای تمام افراد مضر است؛‌ ولی مضرات آن برای کودکان دو چندان است؛ چراکه سبب کاهش جذب مواد مغذی می‌شود و رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین محققان کرم‌های نواری را یک گزینه درمانی برای حل این مشکل می‌دانند.محققان دانشگاه کالگری در کانادا برای بررسی تاثیر کرم‌های نواری بر پیشگیری و درمان بیماری‌های روده، دو گروه از موش‌ها را بررسی کردند. گروه اول با کرم‌های نواری Hymenolepis diminuta آلوده شدند و گروه دوم بدون کرم‌ها باقی ماندند. پس از 10 روز، سیستم ایمنی موش‌های گروه اول با انگل‌ها مقابله کرد و آنها را دفع کرد.
پس از این آزمایش تمام موش‌ها در معرض موادی قرار گرفتند که می‌توانست منجر به بروز کولیت شود. کولیت نوعی بیماری التهابی روده است. موش‌هایی که در معرض کرم‌های نواری قرار گرفته بودند، به کولیت خفیف‌تری مبتلا شدند. محققان معتقدند دلیل بروزکولیت، حافظه ایمونولوژیک موش‌ها بود. اگر بدن با تهدیدی روبرو شود و پس از آن در معرض یک تهدید جدید و مشابه قرار گیرد، پاسخ ایمنی بدن حافظه ایمونولوژیک نام دارد. این پاسخ منجر به تولید سلول‌های سفید بیشتر در سیستم ایمنی می‌شود. پس از بروز کولیت، برخی از موش‌های گروه اول عصاره کرم نواری دریافت کردند. این عصاره helminth نام دارد. مطالعات نشان می‌دهد این عصاره حافظه ایمونولوژیک موش‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به تولید پروتئین‌های ضد التهابی بیشتر می‌شود و در نتیجه علایم کولیت کاهش می‌یابد. این دستاورد برای آزمایش انسانی نیازمند مطالعه بیشتر است. سپید
Medica- Science

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: