کد خبر: ۱۸۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
کاربرد مکرر یا طولانی مدت (بیش از 3 ساعت پیاپی) از داروهای بیهوشی عمومی برای انجام اعمال جراحی‌ در کودکان زیر 3 سال و یا برای جنین در مادر حامله در 3 ماهه سوم حاملگی ممکن است تاثیراتی بر روی رشد و نمو مغزی کودکان داشته باشد
شفاآنلاین>سلامت> یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های بدن که رشد و نمو آن بعد از دوران جنینی ادامه دارد، سیستم اعصاب مرکزی است؛ بدین صورت که حتی تا دوران جوانی، رشد و نمو بخش‌هایی از این سیستم ادامه دارد.

به گزارش شفاآنلاین، بر اساس اعلامیه سازمان غذا و داروی آمریکا که در 27 آوریل 2017 منتشر شده است، کاربرد مکرر یا طولانی مدت (بیش از 3 ساعت پیاپی) از داروهای بیهوشی عمومی برای انجام اعمال جراحی‌ در کودکان زیر 3 سال و یا برای جنین در مادر حامله در 3 ماهه سوم حاملگی ممکن است تاثیراتی بر روی رشد و نمو مغزی کودکان(children) داشته باشد.

البته در همین اعلامیه رسمی بیان شده است که اگر انجام بیهوشی کوتاه مدت باشد، (بخصوص وقتی به یک مرتبه محدود شود) امکان اختلال آتی در رشد و نمو کودک بسیار کاهش می‌یابد؛ البته از آنجایی که انجام تحقیقات بر روی مغز انسان دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، لذا این گروه از مطالعات، بیش از همه معطوف به مطالعات انجام شده بر روی حیوانات است.

در عین حال، در همین اعلامیه رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا‌ به طور مشخص تاکید شده است که اگر نوزاد، کودک یا مادر باردار در هر زمان از بارداری، نیازمند انجام عمل جراحی باشد، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید سلامت و زندگی او را به دلیل این اعلامیه به مخاطره انداخت. فقط و فقط در مواردی که به تاخیر انداختن عمل جراحی و بیهوشی منجر به عارضه‌ای نمی‌شود و باعث تهدید حیات و سلامتی نوزاد یا کودک یا جنین در رحم مادر باردار نمی‌شود، باید در مورد تاخیر بیهوشی و جراحی به بعد از 3 سالگی تصمیم گرفت؛ به بیان دیگر‌ اعلامیه رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا نباید به هیچ وجه هیچ گونه مانعی برای انجام عمل‌های جراحی لازم برای سلامت مادر باردار یا نوزاد یا کودک زیر 3 سال پدید آورد.

قابل توجه این که این اطلاعیه پس از انتشار، بازتاب گسترده ای در روزنامه‌های عمومی و مجلات پزشکی (medical)کشور آمریکا ایجاد کرد. لازم به ذکر است امروزه در کشور عزیز ما، رشته بیهوشی یکی از علمی‌ترین و پیشرفته‌ترین رشته‌های پزشکی است و توانسته خود را به خوبی در سطح بسیار ممتاز جهانی مطرح کند و جالب‌تر اینکه داروهای مورد استفاده برای بیهوشی در کشور ما در طراز اول داروهای بین‌المللی در این رشته و با کیفیتی بسیار عالی قرار دارند.

لینک اطلاعیه سازمان غذا و داروی آمریکا که در 27 آوریل 2017 منتشر شده است:
https://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm532356.htm
https://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/ucm554634.htm
سپید-علی دباغ-استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص بیهوشی قلب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: