کد خبر: ۱۸۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 06
شب کوری در ایران و کشورهای درحال توسعه متاسفانه به دلیل ازدواج‌های فامیلی شیوع زیادی دارد و به طور کلی شیوع خطای انکساری در ایران بیش از ۳۰ درصد است که با افزایش سن این موضوع افزایش بیشتری پیدا می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>رئيس انجمن چشم پزشكی ايران با اشاره به افزایش شب کوری در ایران به دلیل ازدواج‌های فامیلی گفت: بهترین راه پیشگیری از این عارضه  مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر هرمز شمس  درباره بیماری شب کوری <Blindness sickness>اظهار کرد: شب کوری در ایران و کشورهای درحال توسعه متاسفانه به دلیل ازدواج‌های فامیلی شیوع زیادی دارد و به طور کلی شیوع خطای انکساری در ایران بیش از ۳۰ درصد است که با افزایش سن این موضوع افزایش بیشتری پیدا می‌کند.


وی با بیان اینکه شب کوری به دلیل کمبود ویتامین A و بیماری‌های ارثی، می‌تواند منجر به کوری دائم شود، افزود:این بیماری یک خطر بسیار مهم برای شبکیه محسوب می‌شود و در چرخه گیرنده‌های بینایی تاثیر می‌گذارد و موجب از بین رفتن پرده بینایی می‌شود.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران خاطرنشان کرد:شب کوری در تمام سنین شیوع دارد که البته در سن ۱۰ تا ۳۰ سالگی شیوع بیشتری دارد و می‌تواند باعث خشکی چشم شود.

شمس عنوان کرد: راه پیشگیری از شب کوری امتناع از ازدواج‌های فامیلی به خصوص در شهرستان‌هاست و ضرورت دارد خانواده‌هایی که به واسطه ازدواج فامیلی ۴ تا ۵ نفر از فرزندان خانواده به شب کوری مبتلا هستند از ازدواج فامیلی خودداری کنند  و حتی افراد تا حد امکان از ازدواج با افرادی که سابقه این بیماری در خانواده آنها وجود دارد نیز امتناع کنند.

وی با اشاره به این که ممکن است افراد ژن نهفته این بیماری را داشته باشند،خاطر نشان کرد: از طریق آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج و قبل از بارداری، امکان تشخیص بیماری‌های ژنتیکی وجود دارد و در مواردی پزشک حاذق به مراجعان می‌گوید فرزند چندم خانواده ممکن است به بیماری شب کوری یا سایر بیماری‌های ژنتیکی مبتلا شود.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران بیان کرد: درمان کامل شب‌کوری شروع درمان‌های ژنتیکی و سلول درمانی است که متاسفانه هنوز در ایران نیامده است که به زودی خواهد آمد و افراد پس از بررسی ژنتیکی مورد درمان قرار می‌گیرند.

شمس یادآور شد: افرادی که دچار شب کوری هستند باید بیشتر از ویتامین A که در هویج، جگر، دل، قلوه و گوشت قرمز وجود دارد مصرف کنند و بهترین راه پیشگیری از این عارضه  مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج است.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: