کد خبر: ۱۸۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 04
به علت روحیه جدی و علاقه‌مند تیم جدید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت٬ ایده تشکیل کنسرسیوم شکل گرفت تا هر تشکل بخشی از مسئولیت‌های دولت را بر عهده بگیرد
شفا آنلاین>سلامت>رییس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور گفت: به علت روحیه جدی و علاقه‌مند تیم جدید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت٬ ایده تشکیل کنسرسیوم شکل گرفت تا هر تشکل بخشی از مسئولیت‌های دولت را بر عهده بگیرد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد مسلمی در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره فعالیت‌های جدید انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) گفت: این انجمن در سال ۹۱ تاسیس شد و رسالت آن نیز دفاع از حقوق صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی است. تاکنون دو بار انتخابات هیئت مدیره انجمن برگزار شده و اهداف بسیار خوبی نیز برای این انجمن تعریف شده است. طی این ۵ سال با توجه به جوان بودن انجمن٬ رشد بسیار خوبی داشتیم و ۲ هزار عضو اصلی با کارت عضویت داریم و ۳۴۰۰ نفر به شکل‌های مختلف با ما در ارتباط هستند و در ۱۴ استان نیز دفتر نمایندگی داریم.

وی افزود: این شبکه گسترده در اکثر استان‌ها مثل فارس و خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و اصفهان وجود دارد و دفاتر فعالی در استان‌ها داریم. این انجمن ۹ رشته مرتبط با حوزه تجهیزات پزشکی را می‌پذیرد. رشته مهندسی پزشکی٬ برق و الکترونیک٬ مکانیک٬ پرتو پزشکی و فیزیک پزشکی و مهندسی بافت و غیره که به صورت مستقیم با تجهیزات پزشکی در ارتباط هستند می‌توانند عضو این انجمن باشند.

مسلمی ادامه داد: با وجود این‌که تعداد اعضا زیاد است٬ اما بالغ بر ۷ تا ۸ هزار متخصص تجهیزات پزشکی داریم و می‌خواهیم به هدف عالی تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی ایران برسیم. البته تشکیل یک سازمان کار بسیار دشواری است و با چند نفر نمی‌توان این کار را انجام داد. البته با روندی که انجمن طی می‌کند می‌توانیم این کار را طی سال آتی انجام دهیم.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور بیان کرد: تلاش کردیم ساختار فعلی فعالیت‌های انجمن را شبیه ساختار سازمان نظام مهندسی(Engineering system) ساختمان کنیم٬ هرچند تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: مسئولیت آموزش مسئولین فنی تجهیزات پزشکی کشور ۳ سال است که بر عهده انجمن گذاشته شده٬ اما از اوایل امسال علاوه بر آموزش٬ تایید صلاحیت مسئولین فنی نیز بر عهده انجمن گذاشته و این کار نیز انجام شد و پورتال مسئولین فنی طراحی شد و در حال حاضر فقط در فرآیندها و رتبه‌بندی نظرهایی وجود دارد و تا قبل از عید امسال این پورتال رونمایی خواهد شد. یعنی علاوه بر آموزش و تایید صلاحیت٬ به هر مسئول فنی یک رتبه اختصاص پیدا می‌کند و حیطه اختیارات بر اساس این رتبه خواهد بود که انجمن به مسئول فنی اختصاص می‌دهد.

مسلمی اظهار کرد: سه کاری که به تازگی به انجمن واگذار شده٬ اولا بحث ثبت شناسنامه شرکت‌ها و نمایندگان کمپانی‌هاست که از دوره اولی که دکتر مسائلی مدیرکل تجهیزات پزشکی بودند پایه‌گذاری شد. دوم بحث ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌هاست که بر عهده انجمن گذاشته شده است. هر کمپانی که می‌خواهد محصولی را وارد کند یا هر شرکتی که می‌خواهد محصولی را تولید کند باید آمادگی ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشد. تاکنون این ارزیابی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شد و از این پس توسط انجمن انجام خواهد شد. موضوع سوم نیز رتبه بندی شرکت‌های تجهیزات پزشکی خواهد بود. طی این سال‌ها همکار اداره کل تجهیزات پزشکی برای رتبه بندی بودیم و تجربه جدیدی نیست٬ اما تاکنون این کار به صورت مشترک انجام می‌شد و اکنون به انجمن برون‌سپاری شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور با بیان این‌که در مورد این موارد ابهاماتی وجود دارد که نیازمند پاسخ‌گویی است٬ گفت: واگذاری این کارها توسط وزارت بهداشت اولا بر اساس برنامه ششم توسعه مربوط به خصوصی سازی است. حتی بحث دفاتر سلامت نیز بسیار جدی شده و این ایده را نیز مطرح کردیم که علاوه بر این چند کاری که به انجمن واگذار شده٬ دفاتر خدمات سلامت نیز ایجاد شود تا مراجعه کنندگان به این مراکز برای دریافت برخی خدمات مراجعه کنند. البته وزارت بهداشت(Ministry of Health) برخی از فعالیت‌های خود را در بخش‌های دیگر از جمله بهداشت نیز به بخش خصوصی واگذار کرده است.

تسهیل فرآیند کاری شرکت‌ها
وی ادامه داد: یکی از قصدهای ما این است که فرآیند کاری شرکت‌ها را تسهیل کنیم تا بخش خصوصی نیز متوجه این تغییر شود و ثابت کنیم بخش خصوصی می‌تواند چابک‌تر از دولت عمل کند. بحث دیگر ارتقای کیفیت خدمات است. به طور مثال شاید پرونده‌هایی که به کارشناسان ارجاع می‌شد به طور کامل بررسی نمی‌شد و به صورت ناقص به شرکت‌ها ارجاع می‌شد. ما این مسائل را می‌دیدیم و امیدواریم کارشناسان ما تمام این موارد را بررسی کنند و یک بار تمام اشکالات گفته شود تا مراجعات به حداقل برسد.

مسلمی در ادامه این نشست خبری با بیان این‌که در حال حاضر ۱۴ نفر کارمند تمام وقت در انجمن حضور دارند٬ اظهار کرد: برخی از خدماتی که توسط دولت در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود با تکریم ارباب رجوع همراه نیست. تلاش ما این است که تکریم ارباب رجوع را با ارائه برنامه‌های آموزشی در صدر فعالیت‌های خود قرار بدهیم.

محرمانگی اطلاعات شرکت‌های تجهیزات پزشکی
وی درباره محرمانگی اطلاعات نیز گفت: در حال حاضر اصل بر شفاف سازی است و همه اطلاعات در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وجود دارد و جای نگرانی برای شرکت‌ها وجود ندارد. در واقع اطلاعات محرمانه‌ای وجود ندارد که جای نگرانی برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی داشته باشد. حتی دفاتر خدمات الکترونیک دولت و پیشخوان دولت و غیره نیز تمام اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دارند و این مطالب دیگر به معنی محرمانگی نیست. این اطمینان به شرکت‌ها داده می‌شود که خارج از اطلاعاتی که وزارت بهداشت مجاز دانسته را در اختیار بازار و دیگران قرار نخواهیم داد.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور با بیان این‌که دولت برای برون سپاری بودجه‌ای تعیین نکرده٬ افزود: در قانون ششم توسعه گفته شده که اگر موضوعی به بخش خصوصی واگذار شد٬ بخش خصوصی می‌تواند تعرفه‌ای تعیین کند. در این راستا رایزنی‌هایی با اتحادیه‌های صنفی و متخصصین انجام دادیم و برای خدمات جدید تعرفه‌هایی تعیین کردیم که طی یک هفته تا ده روز آتی این تعرفه‌ها اعلام خواهد شد.

تشکیل کنسرسیوم تجهیزات پزشکی
مسلمی درباره تشکیل کنسرسیوم تجهیزات پزشکی نیز بیان کرد: به علت روحیه جدی و علاقه‌مند تیم جدید اداره کل تجهیزات پزشکی٬ ایده تشکیل کنسرسیوم شکل گرفت تا هر تشکل بخشی از مسئولیت‌های دولت را بر عهده بگیرد. ما نیز تلاش کردیم کاری که اداره کل تجهیزات پزشکی خواسته را جدی بگیریم و این کار را انجام بدهیم. البته حین انجام این کار٬ ایده‌ای شکل گرفت تا یک کنسرسیوم شکل بگیرد و تمام این کارهای برون سپاری توسط این کنسرسیوم انجام شود. انجمن نیز از این موضوع استقبال و حمایت کرد و قرار شد صنف تجهیزات پزشکی یک صدا داشته باشد.

وی افزود: پیش نویسی برای این کار تهیه و امضا شده است. توافقی که در روز ششم اسفند انجام شد٬ قرار شد هر وقت این کنسرسیوم تشکیل و هیئت مدیره یا هیئت امنای آن مشخص شد٬ انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی نیز از این کنسرسیوم حمایت خواهد کرد. اگر منافع صنفی ما تامین شود و با اساس‌نامه مغایرتی وجود نداشته باشد٬ کارهای محوله به انجمن انجام خواهد شد.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار درباره آینده این کنسرسیوم و وجود همگرایی بین انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف تجهیزات پزشکی برای تشکیل این کنسرسیوم گفت: در اکثر تشکل‌های تجهیزات پزشکی برای تشکیل کنسرسیوم همگرایی وجود دارد و از ۶ تشکل جدی تجهیزات پزشکی٬ ۴ تشکل این کنسرسیوم را امضا کرده و قبول دارند. اتحادیه بازرگانان نیز ممتنع است. متولیان کنسرسیوم باید جلساتی را تشکیل بدهند و دغدغه‌های تشکل‌ها برطرف شود و فکر می‌کنم حتی از طرف انجمن تولیدکنندگان نیز مخالفت جدی با تشکیل کنسرسیوم نخواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر بنا بر بی اعتمادی یا سو ظن باشد٬ همانند کنسرسیوم‌ها و تشکلات دیگر خواهد بود. در نتیجه باید ابهامات برطرف شده و اعتمادی نیز ایجاد شود تا این کنسرسیوم بتواند موفق عمل کند. در مجموع خوش بین هستیم و فکر می‌کنم اگر دکتر مسائلی و تیم فعلی حضور داشته باشند٬ این کار به نتیجه خواهد رسید.ایران پزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: