کد خبر: ۱۸۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 04
زمانی تصور می شد در ایران بیماری سیلیاک وجود ندارد، درصورتیکه ما با بررسی های متعدد متوجه شدیم، این بیماری در ایران وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تحقیقات بر روی بیماری سیلیاک موفقیت آمیز بوده است، گفت: با بررسی های متعدد متوجه شده ایم این بیماری در ایران وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده در مراسم معرفی دستاوردهای پژوهشکده گوارش و کبد و دو داروی جدید سووداک با خاصیت ضد هپاتیت C و داروی پلی پیل با خاصیت ضد انعقاد خون و کاهنده فشار و چربی خون افزود: زمانی تصور می شد در ایران بیماری سیلیاک وجود ندارد، درصورتیکه ما با بررسی های متعدد متوجه شدیم، این بیماری در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران سه مرکز تحقیقاتی دارد، گفت: بیمارستان شریعتی حدود ٤٠ سال عمر دارد که ما از ٢٤ سال پیش کار راه اندازی مرکز گوارش و کبد را در این بیمارستان آغاز کردیم و اکنون قریب به ٦ سال است که این مرکز به عنوان پژوهشگاه گوارش و کبد تلقی می شود.

ملک زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات این مرکز این است که آموزش، پژوهش و درمان در این مرکز وجود دارد. ما در این مرکز ١٢٠ فوق تخصص گوارش و کبد تربیت کرده ایم که در اقصی نقاط کشور مشغول خدمت هستند، از طرفی در این مرکز مراقبت های پزشکی(Health Care) نیز به عمل می آید و تنها مرکزی است که فلوشیب ها شب ها مقیم هستند و مراقبت های پیشرفته ای را در زمینه گوارش و کبد ارائه می دهند. در عین حال در این مرکز کارهای تحقیقاتی در جریان است و درصدد هستیم مشکلاتی که مردم با آنها دست به گریبان هستند را ریشه یابی کرده و حل کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درخصوص اهمیت پژوهش گفت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، پژوهش یک تجمل و یا کالای لوکس نیست که فقط در مواقعی قابلیت اجرایی داشته باشد که منابع مالی به حد کافی موجود باشد، بلکه یک ضرورت دائمی است و این ضرورت هیچگاه حتی با منابع مالی محدود کم نمی شود.

ملک زاده با بیان اینکه هدف ما در تمام پژوهش ها درک چالش های سلامت است، تاکید کرد: در پژوهشگاه گوارش و کبد یک کمیته اخلاق پزشکی هم وجود دارد که تمام تحقیقات باید مورد تایید این کمیته باشد، این کمیته جزو موسسات اخلاقی در سطح جهان است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که روی آن کار می کنیم سرطان های دستگاه گوارش است و نیمی از بودجه و امکانات ما به این مقوله اختصاص پیدا می کند زیرا این سرطان ها در کشور بسیار شایع است و در این زمینه مطالعه بزرگی را از ٢٠ سال قبل آغاز کردیم که اکنون تا حدود زیادی پیش رفته و تاکنون مقالات متعددی در مورد آن درسطح جهان تولید کرده ایم و دانش جدیدی خلق کردیم.

معاون وزیر بهداشت درباره جدیدترین یافته ها در زمینه سرطان های گوارش و کبد گفت: سلامت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی است که بر ایجاد سرطان های گوارش و کبد تاثیر دارد و علاوه بر آن تغذیه، مسایل ژنتیکی و سیگار نیز از جمله عوامل خطر موثر بر این سرطانها است که در آینده روی آنها تحقیق و پژوهش صورت می گیرد.

وی درخصوص بیماری سیلیاک گفت: زمانی تصور می شد در ایران بیماری سیلیاک وجود ندارد، درصورتیکه ما با بررسی های متعدد متوجه شدیم ، این بیماری در ایران وجود دارد و بیش از ٢٥ سال کار علمی کردیم تا بفهمیم سیلیاک چیست، بعداز آن به دنبال آزمایشگاه تشخیص سیلیاک رفتیم و حتی توانستیم، از مجلس برای این بیماران یارانه بگیریم و انجمن حمایت از بیماران سیلیاک را تشکیل دهیم، همچنین صنعت را تشویق کردیم تا محصولاتشان را برای این بیماران مناسب تولید کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه محققان ما در تمام مجلات معتبر دنیا مقاله چاپ کرده اند، گفت: پژوهشگاه گوارش و کبد با ٥٠ دانشگاه درجه یک دنیا همکاری مشترک داشته و همچنین با دانشگاه ایران و سایر مراکز دانشگاه تهران نیز همکاری دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: