کد خبر: ۱۸۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
در کشور شیوع 10 درصدی دیابت را داریم و این بیماری در رده های سنی مختلف دیده می شود که بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر می گذارد
شفا آنلاین>سلامت>پور عباسی گفت: در جشنواره دانشجویی دانشجویان به طراحی سامانه‌های هشدار قند خون برای اولین بار در ایران خواهند پرداخت.

به گزارش شفا آنلاین، عطااله پور عباسی رئیس گروه ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری جشنواره دانشجویی استارتاپی ها به دیابت حمله کنید گفت: در کشور شیوع 10 درصدی دیابت(Diabetes) را داریم و این بیماری در رده های سنی مختلف دیده می شود که بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی علاوه بر دارو به تجهیزاتی نیاز دارند که بتوانند قند خون خود را کنترل و از عوارض بیماری جلوگیری کنند؛ برخی از این تجهیزات با هزینه های بالا در دسترس است و برخی از این تجهیزات در کشور وجود ندارد.

رئیس گروه ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: پژوهشگاه علوم غدد علاوه بر پژوهش منجر به تولید علم توجه ویژه ای به پژوهشگاه محصول محور دارند و در این راستا در قالب طرحی به نام مخترع سلام ارزیابی هایی از بیماران مبتلا به دیابت صورت گرفته است و بیش از 60 خانواده دیابتی مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتند و از آنها خواسته شده تا مهم‌ترین نیاز فرزندان دیابتی خود را عنوان کنند.

پورعباسی اظهار کرد: این طرح در قالب جشنواره تعریف شده و در نهایت 12 پیام برای پژوهشگران و مخترعان تدوین شد که از این پیام ها اصلی ترین نیازهای بیماران دیابتی است.

وی گفت: مرکز ناباروری(sterility) پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران وقتی نیازهای بیماران دیابتی در قالب طرح مخترع سلام احصا شد، به دنبال پاسخگویی به نیاز بیماران دیابتی بود و یکی از راهکارهای اصلی برای پاسخگویی به نیازها استفاده از توان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی برای ساخت تجهیزات در قالب استارتاپ ها بود.

رئیس گروه ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه در این جشنواره سامانه های هشدار قند خون در این جشنواره دانشجویی طراحی و تولید خواهند شد، اظهار کرد: در بسیاری بیماران به خصوص کودکان نیاز به سامانه هایی وجود دارد که افتی و افزایش قند خون را هشدار دهند؛ در این راستا از استارتاپ ها کمک گرفتیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

 شرکت های استارت آپی سامانه های هشدار قند خون را بومی سازی کنند
وی افزود: این جشنواره برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، زیرا دانشجویان ما دریایی از انگیزه و دانش هستند، مرکز نوآوری و ایده پروری دانشگاه علوم پزشکی تهران با این فراخوان تلاش کرده است تا از گروه های دانشجویی با انگیزه دعوت کند تا در قالب گروه های استارتاپی در طراحی سامانه های هشدار قند خون(Blood glucose) فعالیت کنند، در این جشنواره یک موسسه خصوصی به عنوان پشتیبان مالی همکاری می کند.

رئیس گروه ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: 4پیام استخراج شده از طرح مخترع سلام مرتبط با سامانه های هشدار قند خون بود و به همین دلیل ما در وهله اول طراحی این سامانه را مد نظر قرار دادیم.

پورعباسی با بیان اینکه دانشجویان تا پایان فروردین ماه فرصت دارند در جشنواره دانشجویی استارتاپی ها به دیابت حمله کنید شرکت کنند، افزود: فراخوان این جشنواره کمتر از یک ماه است که اعلام شده و از گروه های استارتاپی درخواست کردیم تا طرح های تجاری خود را تا پایان فروردین ارسال کنند.

وی ادامه داد: پس از ارسال طرح ها دو ماه زمان برای داوری صرف خواهد شد و تعدادی از طرح ها به شتاب دهنده ها معرفی می شوند این شرکت های استارتاپی 6 ماه فرصت دارند ایده را به محصول تبدیل کنند و پس از 6 ماه محصول تولید شده به سرمایه گذاران معرفی می شوند تا محصول تولید انبوه و تجاری سازی شود.

رئیس گروه ایده پروری و نوآوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ادامه داد: سامانه های هشدار دیابت در دنیا وجود دارد اما به دلیل نبود پشتیبانی این سامانه ها در بازار ایران وجود ندارد، تنها چند نمونه از این سامانه های هشدار دیابت در کشور وجود دارند که قیمت آنها حدود 17 میلیون تومان است.

کودکان دیابتی باید روزانه 6 بار قندخون خود را کنترل کنند
در ادامه رامبد مدیر کلینیک دیابت و پژوهشگاه علوم  غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماران دیابتی به تجهیزاتی نیاز دارند، گفت: متاسفانه این تجهیزات در ایران وجود ندارد و به عنوان مثال یک کودک دیابتی باید روزی 6 بار انگشت خود را سوراخ و قند خون خود را اندازه گیری کند که این برای کودک بسیار دردناک است.

وی ادامه داد: شرکت های استارتاپی باید به سمت دستگاه های هشدار قند خون قدم بردارند تا مشکلات بیماران حل شود.

رامبد در ادامه به برخی خدمات کلینیک های دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: در کلینیک های دیابت خدمات مختلف در حوزه قلب، چشم، کلیه و فیزیوتراپی به بیماران دیابتی پیدا می شود.

وی ادامه داد: به تازگی در تلاشیم تا در کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پمپ انسولین را راه اندازی کند تا تسهیلات بسیاری را برای بیماران به خصوص کودکان دیابتی فراهم کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: