کد خبر: ۱۸۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
در نوجوانان ورزشکار یکی از شایعترین علت مرگ، بیماری‌های قلبی است و غربالگری زمینه‌های آریتمی، در ورزش حرفه‌ای نوجوانان از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود
شفاآنلاین>سلامت> متخصص قلب و عروق گفت: غربالگری بیماری‌های قلبی لازمه ورزش حرفه‌ای نوجوانان است تا این گروه‌ها دچار آسیب و تلفات جانی نشوند.

به گزارش شفاآنلاین، سعید کریمی متخصص قلب و عروق عنوان کرد: در نوجوانان ورزشکار یکی از شایعترین علت مرگ، بیماری‌های(Diseases) قلبی است و غربالگری زمینه‌های آریتمی، در ورزش حرفه‌ای نوجوانان از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی  افزود: بیماری‌های قلبی وعروقی رتبه نخست مرگ‌ومیر در جهان را به خود اختصاص داده است و افرادی که از این بیماری جان سالم به در می‌برند با عوارض گوناگون آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کیفیت زندگی این افراد به تدریج  کاهش پیدا می‌کند.

کریمی در ادامه ضمن اشاره به آمارهای رسمی وزارت بهداشت گفت: بیش از 30 درصد از مرگ‌ومیر‌ها در کشور به بیماری‌ها قلبی و عروقی برمی‌گردد و هزینه‌های درمانی و دارویی بیماران  قلبی آسیب‌های زیادی برای اقتصاد سلامت دارد.

این متخصص تصریح کرد: بیماری‌های قلبی در کودکان ازعلت‌هایی است که باید از سال‌های اولیه بعد از تولد مد نظر والدین باشد و والدین با بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی باید تا سنین نوجوانی فرزندنشان را به متخصص قلب و عروق ارجاع دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی  از کودکان که از ناهنجاری‌های مادرزادی در ساختمان قلب رنج می‌برند در معرض خطر هستند، بیان کرد: خوشبختانه این گروه‌ها در سال‌های اولیه تولد شناسایی می‌شوند و  مراجعه منظم به کلینیک‌های درمانی و متخصصان قلب عوارض کمتری را تجربه می‌کنند.

بیماری‌های قلبی نشانه‌های پنهان دارند


این متخصص (Expert)قلب و عروق اظهار کرد: بیماری‌های قلبی همیشه به صورت واضح خود را نشان نمی‌دهد و اگر دیده شد فردی در حالت استراحت و در حالت اضطراب همچنان از تپش‌های قلب برخوردار بود حتما باید به پزشک معالج ارجاع داده شود که متاسفانه دیده می‌شود بیماری‌های قلبی و عروقی در نوجوانان در برخی از موارد به صورت تصادفی و بعد از انجام ورزش‌های حرفه‌ای و پیداش عوارض متعدد خود را نشان می‌دهد و والدین و خود فرد در آن زمان به آریتمی و سایر بیماری‌های قلبی فرد پی می‌برند.

وی گفت: در نوجوانان ورزشکار یکی از شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی بیماری‌های قلبی است که تپش قلب شدید در اوج فعالیت ورزشی به بیمار صدمه می‌زند و بسیاری از افراد را درگیر عوارض متعدد می‌کند ولی خوشبختانه شیوع آن بسیار کم است.

کریمی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های پزشکان در جامعه امروز سواد سلامت است، زیرا متاسفانه تقلید‌های کورکورانه در گروه همسالان و در سنین نوجوانانی باورهای غلط و رفتارهای نادرست را به سایر افراد القا می‌کند و گروه متعددی از نوجوانان در این عرصه کیفیت زندگی خود را با از دست دادن سلامت به نابودی می‌کشانند.

جای خالی آموزش پیشگیری از بیماری‌های قلبی در مدارس


وی افزود: کاهش سن مصرف دخانیات از سیگار تا قلیان، استفاده از داروهای خیابانی و قرص‌های غیر مجاز در گروه نوجوانان یکی از علل اختلالات قلبی و عروقی است که باید در مدارس نیز این آموزش‌ها به نوجوانان داده شود زیرا این نوجوانان به راحتی و به دنبال فعالیت‌های ورزشی درگیر اختلالات قلبی و عروقی می‌شوند.

کریمی ضمن اشاره به برخی از گزارشات رسیده از تحقیقات پزشکی در کشور اظهار کرد: در شرایطی که روزانه بالای صد نفر در کشور بر اساس عوارض قلبی فوت می‌کنند باید بدانیم که تنها بیماری‌ها موجب مرگ‌ومیر قلبی نمی‌شود بلکه سبک زندگی اعم از استعمال دخانیات، رفتارهای پرخطر، رژیم غذای ناسالم، افزایش وزن، چاقی،کم تحرکی، نادیده گرفتن هشدارهای پزشکی، افزایش دیابت، افزایش چربی خون و غیره از عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی عروقی  است که متاسفانه مردم پس از ابتلا به عارضه و در گام‌های نهایی درمان به متخصصان قلبی عروقی مراجعه می‌کنند.

این متخصص شهرنشینی و استرس‌های ناشی از فضای شهری را از دیگر عوامل شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در جوامع شهری دانست و  اظهار کرد: با قطع مصرف دخانیات، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی،  مصرف میوه‌‌ها و سبزیجات، فعالیت جسمانی منظم و مصرف الکل می‌توانیم خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در جامعه کاهش دهیم.

زنگ خطر نبود سواد سلامت درباره بیماری‌های قلبی


وی رفتار‌های اجتماعی نادرست و نداشتن سواد سلامت در میان جوانان و نوجوانان را زنگ خطر جدی برای این گروه‌ها عنوان کرد و افزود: باتوجه به مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های قلبی عروقی متولیان سلامت و متولیان آموزش و پرورش در مقاطع گوناگون باید سواد سلامت و رفتار‌های اجتماعی درست را به جامعه آموزش دهند تا علاوه بر حفظ سلامت جسمانی شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه باشیم.

کریمی در پایان گفت: در تمام جوامع، آموزش رکن اصلی ارتقای سلامت محسوب می‌شود و با مشارکت بین بخشی باید سواد سلامت از سنین پایین‌تر به هموطنان‌ انتقال دهیم تا شاهد کاهش بیماری‌ها، کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای سلامت در عرصه‌های جسمانی و روانی باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: