کد خبر: ۱۸۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
گزارش تکان دهنده اخیر سازمان جهانی بهداشت در قبال شیوع بیماری سرخک در پاکستان تصویر بدی از این کشور در جهان بر جای گذاشته است
شفاآنلاین>سلامت>سازمان جهانی بهداشت در گزارشی نسبت به افزایش 100 درصدی شیوع بیماری سرخک در پاکستان در سال 2017 در مقایسه با سال 2016 هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین،گزارش تکان دهنده اخیر سازمان جهانی بهداشت در قبال شیوع بیماری سرخک در پاکستان تصویر بدی از این کشور در جهان بر جای گذاشته است .'سرخک' نوعی عفونت سیستم تنفسی و بیماری به شدت واگیردار بوده و علائم آن شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

احتمال مرگ بر اثر سرخک در کشورهای کمتر توسعه یافته با سوء تغذیه شایع و شرایط بهداشتی نامناسب تا 28 درصد است، اما در مناطق دیگر بسیار پائین است و در ایالات متحده از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ تنها سه دهم درصد (۱۷۷ مرگ از 67 هزار و 32 مورد) بود.

روزنامه انگلیسی زبان 'تریبیون' نیز با انتشار گزارشی از سازمان جهانی بهداشت، نوشت که پاکستان از کشورهایی است که بیشترین تعداد مبتلایان به سرخک را در خود جای داده است و این بیماری هر سال نسبت به سال گذشته در حال گسترش است.

سال 2017 میلادی 10 هزار و 540 مورد مشکوک به ابتلا به سرخک مورد آزمایش قرار گرفتند که شش هزار و 494 تن از آنها به این بیماری مبتلا بودند، در حالی که مبتلایان به سرخک در این کشور در سال 2016 میلادی دو هزار و 845 تن بودند.

آمار نشان می دهد که تعداد مبتلایان به بیماری سرخک در پاکستان حتی نسبت به کشورهای همسایه و منطقه بسیار بیشتر است و از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که مبتلایان به بیماری سرخک در افغانستان در سال 2017 میلادی هزار و 511 تن بود. آمارها نشان می دهد که این بیماری در سال 2017 در پاکستان نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است .

از سوی دیگر گفته می شود تعداد مبتلایان به بیماری سرخک در پاکستان بیشتر از تعداد اعلام شده است.

سال گذشته میلادی (2017) در نشست مجمع راهبردی جمعیت و بهداشت پاکستان که به ریاست 'سائره افضل' وزیر بهداشت پاکستان برگزار شد نسبت به شیوع بیماری سرخک در این کشور اظهار نگرانی شد . در این نشست برای ریشه کنی این بیماری در مناطق مختلف این کشور آغاز کمپین توزیع واکسن در بین مردم توافق شد.

قرار بود در سال 2016 و اوایل 2017 کمپین ریشه کنی سرخک در سراسر پاکستان آغاز شود اما به دلیل کمبود بودجه و دیگر مشکلات این کمپین در آغاز با شکست روبرو شد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی به جز ایالت پنجاب و منطقه آزاد کشمیر در پاکستان دیگر مناطق این کشور( ایالت سند، ایالت خیبرپختونخوا هم مرز با افغانستان، ایالت بلوچستان هم مرز با ایران و منطقه خودمختار گیلگیت بلتستان در شمال پاکستان) بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری سرخک را در خود جای داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: