کد خبر: ۱۸۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 01
برخی پزشکان بیماران را به شکل کالا می بینند که نشان می دهد مسائل اقتصادی به حدی پررنگ شده که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است
شفا آنلاین>سلامت>رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برخی پزشکان بیماران را به شکل کالا می بینند که نشان می دهد مسائل اقتصادی به حدی پررنگ شده که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت امروز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده با اشاره به اینکه هر پزشک جوان می خواهد یک شبه پولدار شود، افزود: باید پزشکی را اخلاق مدار کنیم.

وی گفت: متاسفانه در میان برخی پزشکان اخلاق نسبت به بیمار رعایت نمی شود؛ در حالی که باید عمومیت داشته باشد، بر این اساس از انجمن های علمی که حدود 190 انجمن است درخواست کردیم به این پزشکان تذکر دهند.

نوبخت اظهار کرد: برای عدالت اجتماعی(social justice) کارهای زیادی صورت نگرفته است و حتی ممکن است با رکودی که اتفاق افتاده و سیاست هایی که در جهان اعمال می شود، علیه کشور ما تمام شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال رییس جمهوری آمریکا در تلاش برای به هم ریختن برجام است ، اگر دولت نتواند از مزایای برجام استفاده کند آسیب های بخش سلامت بیشتر خواهد شد و نظام سلامت قدرت مهار برخی بیماری هایی را که به علت حاشیه نشینی اضافه شده، ندارد.

نوبخت گفت: مساله دیگر تهدیداتی است که در برنامه های علمی صورت می گیرد که ممکن است موجب به هم ریختن محاسبات ما شود، به عنوان مثال اکنون اندام های مصنوعی دیگر با پرتز و آلیاژ ساخته نمی شود، بلکه می توان عضله و حتی خون تولید کرد، حتی تولید انسان هایی را پیش بینی می کنند که برای خود حیات دارند از این رو باید خود را برای این تهدیدات آماده کنیم.

وی تاکید کرد: در این دریای متلاطم باید شرایطی فراهم کنیم تا دانشجویان متزلزل نشوند، اصول انقلاب و اخلاق باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش کنیم بخش پزشکی کشور اخلاق مدار بار آید تا دچار آسیب نشود.

نوبخت با اشاره به موضوع کمبود بودجه در کشور گفت: علمی که ثروت ایجاد نکند علم جهت داری نیست ، دانشگاه های نسل یک و دو کارهایی انجام دادند، اما دانشگاه های نسل سوم باید ثروت تولید کنند اگر در این زمینه ناتوان باشند خود جای بحث دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار بالای جراحی بینی(nose surgery) و زیبایی در کشور اشاره کرد و گفت: جراحی بینی در ایران از کشورهای فرانسه و آمریکا نیز بیشتر است، همچنین رتبه بالایی در عمل سزارین داریم ، در واقع این یک بیماری اجتماعی است که به آن مبتلا شده ایم.

مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده، با موضوع ضر ورت آینده نگری در مواجهه با چالش ها، برنامه ششم توسعه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و جمعی از متخصصان امر در فرهنگستان علوم برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: