تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 01
جمعیت زیادی از میکروارگانیسم‌ها روی پوست ما زندگی می‌کنند. بسیاری از این میکروارگانیسم‌ها به عنوان میکروبیوم پوست شناخته می‌شوند و به یک کارکرد حفاظتی حیاتی برای جلوگیری از پسوریازیس(بیماری مزمن پوستی)، آکنه و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دریافتند باکتری‌هایی که به طور عادی معمولا روی دست وجود دارند، تولید کننده ترکیباتی هستند که می‌توانند در برابر سرطان پوست از انسان محافظت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، جمعیت زیادی از میکروارگانیسم‌ها روی پوست ما زندگی می‌کنند. بسیاری از این میکروارگانیسم‌ها به عنوان میکروبیوم پوست شناخته می‌شوند و به یک کارکرد حفاظتی حیاتی برای جلوگیری از پسوریازیس(بیماری مزمن پوستی)، آکنه(Acne) و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

"پسوریازیس" یا "صدفک" یا "داءالصدف" بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست، یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها می‌شوند. پسوریازیس(Psoriasis) واگیردار نیست.

یک گروه تحقیقاتی از دانشکده پزشکی دانشگاه "کالیفرنیا سن‌دیگو" کشف کرده است که یک باکتری موجود در پوست انسان می‌تواند از وی در برابر سرطان محافظت کند.

"ریچارد گالو"، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما کشف کرده‌ایم که باکتری "استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس"، که یک باکتری رایج در پوست سالم انسان است، دارای توانایی انتخابی برای مهار رشد برخی از سرطان‌ها است.

این تحقیق نشان می‌دهد که خاصیت این باکتری می‌تواند یک مولکول شناخته شده به نام "6-HAP" تولید کند. این ترکیب سپس توانایی توقف انتشار سلول‌های سرطانی، به ویژه تومورهای پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را نشان داد.

"گالو" می‌گوید: این کشف منحصر به فرد باکتری‌های پوست، یک ماده شیمیایی را تولید می‌کند که چندین نوع از سلول‌های سرطانی را می‌کشد، اما به نظر نمی‌رسد که برای سلول‌های طبیعی مضر باشد.

این گروه تحقیقاتی، این باکتری را به موش‌ها انتقال دادند و آنها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در معرض اشعه‌های ماوراء بنفش، تومورهای پوستی به مراتب کمتری نسبت به موش‌هایی که حامل این باکتری نبودند، داشتند.

حتی جالب‌تر این که این مطالعه نشان داد که تزریق وریدی "6-HAP" به موش‌های پیوند شده با سلول‌های ملانوما(Melanoma)، منجر به کاهش بیش از 50 درصدی اندازه تومورها می‌شود.

مرحله بعدی تحقیق این است که ببینند آیا می‌توان از "6-HAP" در انسان برای پیشگیری از سرطان استفاده کرد یا خیر، اما در حال حاضر این مطالعه بینش قانع کننده‌ای برای یکی دیگر از رابطه‌های مهم همبستگی میان میکروب‌ها و زیست‌شناسی بدن ما ارائه می‌دهد.