کد خبر: ۱۸۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 01
بررسی سلامت دستگاه تولید مثل مردان در جهت حفظ باروری در سنین مختلف یعنی از کودکی تا بزرگسالی و خصوصا سنین باروری نیازمند بررسی و ارزیابی دقیق است و تمامی اقداماتی که برای حفظ سلامتی انجام می‌دهیم در جهت حفظ باروری نیز موثر می‌باشد.
  شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: بیشتر مردان تصور می‌کنند که توانایی باروری<Fertility ability> در آنها قطعی است، اما واقعیت چنین نیست. همه مردانی که قصد دارند در آینده پدر شوند، باید سلامت تولید مثل را در جهت حفظ باروری، خصوصا با افزایش سن، جدی‌تر بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سعید آراسته متخصص اورولوژی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص سلامت تولید مثل و حفظ باروری مردان گفت: بررسی سلامت دستگاه تولید مثل مردان در جهت حفظ باروری در سنین مختلف  یعنی از کودکی تا بزرگسالی و خصوصا سنین باروری نیازمند بررسی و ارزیابی دقیق است و تمامی اقداماتی که برای حفظ سلامتی انجام می‌دهیم در جهت حفظ باروری نیز موثر می‌باشد.

دکتر آراسته تشریح کرد: در دوران نوزادی، ارزیابی و معاینه دستگاه تناسلی توسط متخصص اطفال لازم است و در صورت غیر طبیعی بودن و وجود بیضه نزول نکرده، درمان مناسب، در سن 6 تا 12 ماهگی توصیه می شود.

این متخصص اورولوژی و ناباروری مردان با اشاره به اینکه به طور فراوان در بین بیمارانی که جهت درمان ناباروری خود به مرکز درمان ابن سینا مراجعه میکنند مشاهده می شود یکی از علل اصلی ناباروری بیضه نزول نکرده است، گفت: اگر بیماران جهت شناسایی و درمان بیماری به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند با مشکل ناباروری مواجه نمی شوند.

وی در ادامه افزود: در تمام طول مدت زندگی ممکن است فرد به بیماری های مختلفی دچار شود، مثلا در هنگام بلوغ هر ضایعه‌ای همچون التهاب بیضه‌ها و بیماری های عفونی مختلف که بیضه ها را درگیر کند، ممکن است مشکلاتی برای مردان ایجاد نماید و بر روی عملکرد بیضه ها تاثیر منفی بگذارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ابن سینا همچنین با توجه به اهمیت ابتلا و درگیری بیضه ها، به انواع بیماری ها تصریح کرد: ابتلا به برخی از بیماری ها همچون اوریون چنانچه در دوران بلوغ و پس از آن رخ دهد و باعث ایجاد التهاب در بیضه ها شود باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد چرا که ممکن است در عملکرد اسپرم سازی و باروری فرد اختلال ایجاد کند. هرچند لزوما ابتلا به این بیماری به خصوص اگر در سنین کودکی اتفاق بیفتد خطرناک و نگران کننده نیست.

دکتر آراسته با بیان اینکه بیماری های سیستمیک در بدن ممکن است اختلالاتی در عملکرد بیضه ها ایجاد کند، گفت:  تومورهایی همچون لنفوم ممکن است اشکال عملکرد بیضه ها در اسپرم سازی ایجاد کند و به خصوص روشهای مختلف درمان تومورها مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، میتواند بر روی کارکرد بیضه ها و اسپرم سازی آن و در نتیجه قدرت باروری اثرگذار باشند.ایشان با بیان اینکه در حال حاضر، حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان و بیماری های خاص در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام میشود،تاکید کرد: بیماران می بایستی قبل از شروع شیمی درمانی و پرتو درمانی حتما جهت حفظ سلول های زایشی خود به مراکز درمان ناباروری  مراجعه نمایند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حفظ سلامت باروری مردان در سنین نوجوانی و دهه دوم زندگی یعنی 11 الی 19 سالگی افزود: گاها ممکن است در این سنین پیچ خوردگی بیضه(تورشن) اتفاق بیفتد که عموما به صورت درد شدید و ناگهانی بیضه،که اگر شب هنگام باشد باعث بیدار شدن فرد مبتلا می شود، خود را نشان می دهد و باید سریعا در 6 ساعت اول درمان شود و لذا نیازمند ارزیابی سریع است و البته درمان آن به طور معمول از طریق یک جراحی کوچک صورت می پذیرد. در غیر این صورت ممکن است  سبب اختلال در عملکرد اسپرم سازی فرد شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، وارد شدن ضربات مختلف به بیضه ها در طول زندگی را از دیگر موارد قابل توجه دانست و تاکید کرد: به طور مثال افرادی که ورزش های رزمی بدون مراقبت مناسب انجام می دهند، ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند و لذا باید از محافظ مناسب برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به بیضه ها استفاده کنند.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه واریکوسل یکی از مشکلات شایع در باروری مردان است، تشریح کرد: این بیماری اهمیت بسیاری دارد و معمولا در سنین 15 تا 20 سالگی خود را نشان می دهد که ممکن است سبب مشکلات عملکرد بیضه خصوصا  اسپرم سازی آن  شود. البته در صورت لزوم، درمان به موقع  آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

دکتر آراسته همچنین خاطر نشان کردند: افرادی که سابقه ناباروری یا ابتلا به واریکوسل در خانواده نزدیک خود را دارند بهتر است توسط متخصص اورولوژی مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی همچنین با مهم دانستن وجود مشکلات چند سیستمی و فراگیر در بدن و نیز بیماری های مزمن و طولانی در مردان، گفت: این افراد باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرند و اهمیت این بررسی از آن جهت است که اگر زودتر به آن توجه شود امکان درمان بیشتر است و با افزایش سن ممکن است احتمال ایجاد اشکالات باروری بیشتر شود. مثلا کسانی  که سندروم های با پایه ی ژنتیکی و کروموزومی داشته باشد بهتر است در سنین 15 تا 20 سالگی ارزیابی شده و در صورت لزوم درمان  مناسب برای ایشان انجام شود.

دکتر آراسته در خاتمه با تاکید بر اهمیت شرایط محیط زندگی، شرایط شغلی و عادت های فردی در حفظ باروری مردان و بهداشت جنسی آنان تاکید کرد: اجتناب از کشیدن سیگار در هر سنی لازم است و بر روی آن بسیار تاکید می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: