کد خبر: ۱۸۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 28
دكتر سهيل طالبى حسينى- جراح و متخصص ارتوپدى
كاهش رغبت به متخصص شدن در پزشكى كم كم از پيدايش آگاهى واقعى و ميدانى جامعه نخبه از عواقب يك انتخاب با ريسك بالا و دستاورد كم حرف ميزند
شفاآنلاین>سلامت> تحقيقات ميدانى از خالى ماندن بعضى رشته هاى تخصص بالينى پزشكى هنگام انتخاب رشته ، تعداد زياد موارد انصراف از تحصيل رزيدنتها ، خالى ماندن تعداد قابل توجهى از ظرفيت هاى فوق تخصص پزشكى نشان ميدهد با ادامه سياست هاى انقباضى و تعهدات سنگين خدمت در مناطقى كه براى "" خانواده "" پزشكان قابل تحمل نيست ، تخصص پزشكى ديگر با توجيه علمى نسبت ريسك به مزيت سازگارى ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، كاهش واضح درآمد در بيشتر رشته هاى تخصصى پزشكى به حدى نمايان و چشمگير شده است كه هزينه مالى و عمرى داده شده در ازاى كسب اين مدارك با منطق و سياست زندگى ديگر همخوان نيست.

كاهش(decrease) رغبت به متخصص شدن در پزشكى كم كم از پيدايش آگاهى واقعى و ميدانى جامعه نخبه از عواقب يك انتخاب با ريسك بالا و دستاورد كم حرف ميزند.

اگرچه تلاش جمعى براى متخصص شدن از سالها قبل دلايل انگيزشى متعددى داشت ؛ولى يكى از مهمترين دلايل آن فرار از محدوديت ها و درآمد كم پزشكان عمومى بود .

اكنون با آشكار شدن وضعيت معيشتى پزشكان متخصص ضريب كا كه با حقوق دو ميليون تومانى بدون مزايا و كارانه واقعى با تعهدات سنگين كار در مناطق محروم مجوز كار در بخش خصوصى را هم ندارند و عدم امكان ورود به بازار كار تخصصى در شهرهاى بزرگ حتى با مدرك تخصص ، قطعاً ريزش ناگهانى و گروهى در اين لايه تحصيلى رخ ميدهد، اين آگاهى عمومى موجب تغيير رفتار جمعى نخبگان شده است.

تفاوت فرار از حوزه فيلد عمومى با تخصص اينجاست كه در تخصص ، تعهدى وجود دارد كه با محدوديت هاى جديد ديگر به صرفه نيست و امتداد آن به پشيمانى هم برخلاف عمومى ميسر نيست.

متاسفانه ريزش رغبت در لايه هاى نخبگان تدريجى نيست ،
بلكه طبقه نخبه با رفتار دفعى و ناگهانى به علت امكان درك واقعى و سريعتر شرايط بحرانى  عينى وارد تطبيق زيستى  فورى با تغيير اكوسيستم ميشود.

امروز براى همه سياست گذاران تخصص پزشكى(Medicine) چراغ خطرى روشن شده است كه بر خلاف بسيارى از رشته هاى متروك نظرى علمى در جامعه كه كرسى هايش در دانشگاه خالى مانده است؛

از حيز انتفاع خارج شدن پزشكى كه به لطف رسانه ها بسيار واضح و مبرهن شده است ، آثار و عواقب عملى و علنى ناخوشايندى در جامعه  كار خواهد داشت.

يادمان باشد،
رغبتى كه در قاعده هرم كنكور پزشكى هنوز ديده ميشود با دلزدگى در انتخاب تخصص يك پيام واضح صادر ميكند.

سياست انقباضى در كمركش كوه تحصيل پزشكى منجر به بهمنى خواهد شد كه سَرخوردگى پايين دست را با سُر خوردگى بالادست ، حتماً در پى خواهد داشت.

اينكه دانشجوى ما ببيند با متخصص شدن دستش بسته تر ميشود و حق كار ندارد ، با فقير شدن علنى پيام دستجمعى صادر ميكند.

متخصصين ضريب كا الگوى نسلى هستند كه براى پزشك شدن تلاش كرد و تلاش ميكند،

وضعيت اسفناك معيشتى اين الگوها براى دانشجوى جوان پزشكى با توجه به محدوديت هاى شغلى و كارى و تعهدات سلبى ناهمگون نسبت به ساير رشته هاى دانشگاهى ، تخصص پزشكى را از كانون رغبت و انتخاب نخبگان حذف خواهد كرد.
دكتر سهيل طالبى حسينى- جراح و متخصص ارتوپدى
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: