کد خبر: ۱۸۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 27
اندازه گیری سطوح 8-oxoGsn در ادرار انسان به پزشکان اجازه می دهد که خطر ابتلا به برخی بیماری های مرتبط با سن از جمله سرطان، آرتریت و آلزایمر را پیش بینی کنند
شفا آنلاین>سلامت>محققان چینی در نتیجه مطالعه ای متوجه شدند که با اندازه گیری سطوح یک نشانگر در ادرار انسان می توان سن بیولوژیکی را تعیین کرد.

به گزارش شفا آنلاین، اندازه گیری سطوح 8-oxoGsn در ادرار انسان به پزشکان اجازه می دهد که خطر ابتلا به برخی بیماری های مرتبط با سن از جمله سرطان، آرتریت و آلزایمر(Alzheimer) را پیش بینی کنند.

محققان دانشگاه پکن که این مطالعه را انجام داده اند می گویند، این آزمایش می تواند به تشخیص زودهنگام تر بیماری و حتی ابداع درمان های پیشگیرانه کمک کند.

به گفته این محققان، برخورداری از روشی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی انسان علاوه بر پیش بینی خطر ابتلای وی به بیماری های بالقوه کشنده ، برای ارزیابی تاثیر درمان هایی که روند پیری را آهسته می کنند نیز مهم است.

این مطالعه که امروز سه شنبه در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است، همچنین روشی را برای اندازه گیری آسان سطوح این نشانگر در نمونه های ادرار انسان نشان می دهد.

این نشانگر جدید، روشی برای اندازه گیری میزان مسن شدن بدن انسان از لحاظ بیولوژیکی و نه از لحاظ سن زمانی ارائه می دهد. این نشانگر می تواند به پیش بینی خطر ابتلای انسان به بیماری های مرتبط با سن و حتی پیش بینی خطر مرگ وی کمک کند.

بطور کلی تمام افرادی که در یک سال به دنیا می آیند از لحاظ سالی سن یکسانی دارند اما بدن این افراد با سرعت های متفاوتی مسن می شود.

این بدان معنی است که اگرچه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های با سن افزایش می یابد اما ارتباط میان سن انسان از لحاظ سالی و سلامت و طول عمر وی نسبتا کم است.

بدین ترتیب بسیاری از افراد از طول عمر طولانی و نسبتا فاقد بیماری برخوردار بوده اما بقیه به بیماری های مزمن مبتلا شده و دچار مرگ پیش از موعد می شوند.

بنابراین کشف روشی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به بیماری مرتبط با سن و حتی پیش بینی خطر مرگ افراد کمک کند.

یک روش برای اندازه گیری پیری بررسی میزان آسیب اکسیداتیو است که در طول زمان در سلول ها افزایش می یابد. در این راستا محققان آزمایش ساده ای برای اندازه گیری سطوح آسیب اکسیداتیو در انسان ها ابداع کردند.زمانی که RNA اکسید می شود نشانگری به نام 8-oxoGsn ایجاد می شود.

پیش از این محققان در آزمایش بر حیوانات متوجه شدند که میزان این نشانگر در ادرار حیوانات با افزایش سن، بالا می رود.

اکنون محققان این روش را بر انسان ها نیز آزمایش کردند؛ آنها سطوح 8-oxoGsn را در نمونه های ادرار هزار و 228 فرد میان دو و 90 ساله بررسی کردند.

نتیجه این مطالعه یک افزایش مرتبط با سن را در سطوح 8-oxoGsn در ادرار افراد 21 ساله و مسن تر نشان داد. این آزمایش که با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی فوق العاده بالا انجام می شود، سریع جواب می دهد بطوریکه در عرض یک ساعت می توان 10 نمونه ادرار را پردازش کند.

نتیجه این آزمایش نشان داد که سطوح این نشانگر در نمونه های ادرار زنان و مردان تقریبا یکسان بود. تنها سطوح این نشانگر در ادرار زنان یائسه بالاتر بود که آن نیز به دلیل ارتباط یائسگی(Menopause) با کاهش هورمون استروژن است.

محققان نتیجه گرفتند که آزمایش سطح 8-oxoGsn در ادرار انسان بهتر از سن زمانی وی می تواند وضعیت واقعی بدن انسان را نشان دهد. این آزمایش می تواند به پزشکان در پیش بینی بیماری های مرتبط با سن کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: