کد خبر: ۱۸۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 23
یادداشت وارده/دکترمریم میکانیک،جراح ومتخصص زنان و زایمان
این روزها بالاگرفتن دامنهء بحث وجدل میان جمعی از نمایندگان رادیولوژیست ها با متخصصان بیماری های زنان ،بر سر درستی یا نادرستی و ضرورت یا عدم ضرورت انجام امور سونوگرافی اولیه توسط این دسته ازمتخصصان درمطب ها، گویی مصداقی است از آنچه درمقدمه این یادداشت به آن اشاره شد

شفا آنلاین>سلامت>یکی ازمهمترین ویژگی های گفت و گودرمباحث علمی، فاصله گرفتن ازجنبه های احساسی وتمرکز وتاکید برجهات منطقی واستدلال های مبتنی برتجارب و مستندات وشواهد قابل اعتناست.

این نیازی است که باید در هر مقوله و زمینه ای به ویژه در مباحث مرتبط بادانش پزشکی مورد توجه قرارگیرد و از آن مهمتر این که تشکل ها و نهادهای مدنی مرتبط بااین حرفه حساس و صنوف متنوع آن خودرا ملتزم به رعایت چنین موازینی بدانندوهمواره به یادداشته باشند که دربحث ها وجدلهای علمی، به قول سعدی بزرگ " دلایل قوی باید و معنوی – نه رگ های گردن به حجت قوی ".

این روزها بالاگرفتن دامنهء بحث وجدل میان جمعی از نمایندگان رادیولوژیست ها با متخصصان بیماری های زنان ،بر سر درستی یا نادرستی و ضرورت یا عدم ضرورت انجام امور سونوگرافی اولیه توسط این دسته ازمتخصصان درمطب ها، گویی مصداقی است از آنچه درمقدمه این یادداشت به آن اشاره شد.درواقع این بحث ها آزمونی است برای دوسوی این گفت وگو که تاچه اندازه به معیارهای شناخته شده علمی وتجربی درجهان پزشکی تکیه می کنند ویا تاچه میزان برای به کرسی نشاندن حرف های خودشان، آسمان و ریسمان را به هم می بافند و آیا وظیفه و مسئولیت تشکل هایی که حرفه های مختلف پزشکی را نمایندگی می کنند برخوردواقع بینانه وعلمی با مسایل فیمابین و دسته بندی ،اولویت بندی ومنطقی سازی آنها وسپس پیگیری ومطرح کردن شان در چارچوبی حقوقی،مدنی و استدلالی است ویا سیاه یا سفید دیدن خواسته ها و انتظارات و سوار شدن برموج احساسات و مطالبات اعضای یک صنف،حتی به قیمت دورشدن ازمبانی علمی وتجربی درجهان امروز؟

درچنین فضای متاثرازسوء تفاهم ها ست که برخی دوستان منسوب به رادیولوژیست ها اینجا و آنجا اظهارمی کنندکه گویا هیچ یک ازاعضای جامعه پزشکی(ازهرتخصصی که باشند) حق ندارند دست به ابزارهای سونوگرافی درمطب خودبزنند، زیرااین تخصص فقط وفقط در حیطه توانایی و مسئولیت حرفه ای آنهاست وبرخی دیگرنیز باکمی تخفیف اجازه می دهنداین اتفاق درمطب ها بیفتد اما به شرط آن که وجهی ازبابت آن دریافت نشود هر چند این وجه ناچیز باشد.این فتواهای به ظاهرحرفه ای درشرایطی مطرح می شود که اهل فن می دانند فارغ التحصیلان رشته تخصصی زنان درطی آموزش های تخصصی خوددرچارچوب برنامه جامعی، فرآیند انجام سونوگرافی برای کمک به تشخیص اولیه بیماریهای زنان را طی می کنند(دست کم انجام 200مورد سونوگرافی حاملگی و 100موردسونوگرافی ژنیکولوژی دراین فرآیند دیده شده است) تابتوانند باشناختی که ازآناتومی واقسام بیماری های زنان دارند درتشخیص اولیه ابعاد بیماری وتدوین برنامه درمانی متناسب، به درستی و بادقت علمی لازم گام بردارند و ازارجاعات کور، غیرضرور و مکرر بیمار به مراکز تشخیصی خودداری کنند و البته درصورت نیاز به پیگیری بیشتربرای دستیابی به اطلاعات معین ،جامع و کاملتر و تشخیص نهایی،از همکاران رادیولوژیست(radiologist) خود کمک بخواهند.هدف اصلی همه این آموزشها اینست که متخصصین زنان برخوردار از کفایت و کارآمدی استاندارد باشند.این استانداردها چه در میان متخصصان زنان وچه رادیولوژیستها مکمل یکدیگر ونهایتا" در خدمت تضمین سلامت بیماران است.

بنابراین انجام سونوگرافی اولیه درمطب متخصص زنان، نه موازی کاری با رادیو لوژیستهاست ونه کاری تشریفاتی وزائد، ونه مانعی برای فعالیتهای پردامنه، حساس و پیچیده تشخیصی مانند سونوگرافی های پیشرفته، سی تی اسکن و یا ام. آر.آی که درحیطه تخصص رادیولوژیستهاست.

علاوه براین همه می دانیم حساسیت بیماری های زنان و زایمان و بارداری به گونه ایست که نمی توان درموارد فوریتی، دست روی دست گذاشت و به جای کمک به تسریع مراحل شناخت اولیه ازنوع ودامنه بیماریی های که جان مادرو نوزاد،هردو را تهدید می کند،بیمار را پیشاپیش وچشم بسته به حوزه های تشخیصی دیگرحواله داد. آن هم مراکزی که چه بسا به لحاظ مکانی یا زمانی دردسترس فوری نیستند.

نکته دیگراین که درصورت کنارگذاشتن ابزارهای ساده برای سونوگرافی درمطب متخصصان زنان، هربیماری بایدبه محض مراجعه به پزشک به طور مثال برای انجام سونوگرافی شکمی به رادیولوژی معرفی شود و اگررادیولوژیست این اقدام را کافی ندانست و مثلا" رادیولوژی واژینال را ضروری تشخیص داد بیمارباید دوباره به متخصص زنان مراجعه کند وبا دردست داشتن نسخه ای برای تصویربرداری جدیدبازگردد و اگردرمرحله بعدی بازهم بررسی بیشتری لازم بود برای بارسوم، انجام ام.آر.آی باتقاضای متخصص زنان به جریان بیفتد و...! این همان مسیرطاقتفرسایی است که بسیاری ازبیماران به ویژه درشهرهای بزرگ هرروز آن را باانواع دغدغه ها طی می کنندومتحمل هزینه های مکرر و بعضا"غیرضروروگزاف می شوند.ولی متاسفانه برخی باانحصارهمهء امورتشخیصی درمحدودهء رادیولوژی(Radiology) ها به تداوم این شرایط نامطلوب کمک می کنند و حاضر نیستند کوچکترین گامی برای تغییرآن برداشته شود.

این در حالی است که در دنیای پزشکی امروز انجام سونوگرافی در برنامه آموزشی متخصصان زنان جایگاه و ابعادتازه به تازه ای را به خود اختصاص می دهد .در کوریکولوم 2017 آموزشی کشورهای پیشرفته،سونوگرافی زنان و بارداری برای رزیدنت های زنان تا سطوح بالا هم دیده شده است و جالب اینکه در پیوست این برنامه آموزشی نام دپارتمان رادیولوژی نیزبه عنوان تایید کننده به چشم می خورد .تازه ترین مقالات علمی درممالک پیشرفته صنعتی هم همگی رزیدنت های زنان را مشخصا" تشویق به آموختن هر چه بهینه تر سونوگرافی می کنند و انجمن رادیولوژی این کشورها نیز در کنار انجمن های زنان و مامایی تایید کننده این جهت گیری هستند.این در حالیست که دراین کشورها نه کمبود پزشک و نه منطقه محرومی مطرح است ونه محدودیتی برای پذیرش زنان بیمار توسط پزشکان مرد جهت انجام سونوگرافی(sonography) واژینال وجوددارد.

بااین اوصاف همچنان روی سخن با فعالان تشکل های مدنی- صنفی درجامعه بزرگ پزشکی کشور است که انتظار می رود فراتر از صورت ظاهری بحث ها و جدل ها به ابعاد علمی مسایل نگاه عمیق تری بیاندازند و ناخواسته فضای همکاری و همدلی میان اعضای جامعه پزشکی را به سوی تقابل ورقابتهای ناسالم و زیان بار سوق ندهند.

وکلام آخراین که بزرگترین سرمایه جامعه پزشکی، اعتماد مردم است . این اعتماد را باطرح بحث های احساسی و فاقد مبانی علمی تضعیف نکنیم.

*دکترمریم میکانیک،جراح ومتخصص زنان و زایمان


غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
مریم میرپور
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
بیماران خیلی راضی اند که متخصص زنان اورا سونو کند ،چون تشخیص بیماریش بهتر داده میشود
داود محمدامینی
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
به نظر اینجانب متخصصان. زنان باید سونوگرافی هم بکنند و دستمزد ان را هم بگیرند
دكتر پيمانه دهقاني
|
Germany
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
اين مسيله انجام سونوگرافي توسط متخصص زنان ،در همه جاي دنيا انجام ميشود و كمك بزرگي به تشخيص ودرمان در يك مرحله ميكند و سبب كاهش مرگ و ميري مادري و نوزادي ميشود،
در كشورما هم چنين بوده است و از ابتداي ورود سونوگرافي به كشورعزيزمان اين متخصصين زنان بوده اند كه با اين وسيله كار كرده اند و به مردممان در تشخيص و درمان كمك كرده اند،
همه دنيا از تكنولوژي براي پيشرفت استفاده بهينه ميكند ما چرا بايد مردممان رااز اين نعمت محروم كنيم؟
استفاده از بهترين وسايل تشخيصي هم هزينه دارد كه بايد با نظر اساتيد فن هزينه مناسب براي انجام سونوگرافي توسط متخصص زنان تعيين شود.
الهام السادات میرهاشمی
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
اگر آیین نامه ها بر اساس کشورهای پیشرفته تنظیم میشود باید بپذیریم سونوگرافی جز لا ینفک در طبابت متخصصین زنان می باشد. هر خدمتی که برای بیمار انجام میشود مستلزم پرداختن هزینه است. در ضمن بیماری که با مراجعه به متخصصین رادیولوژی مبالغ بیشتری را پرداخت میکند در صورتیکه سونوگرافی رایگان انجام دهد موجی از سئوال و بی اعتمادی برایش به همراه دارد. نکته آخر این است کدام یک از همکاران محترم خدمات رایگان به بیماران ارائه می دهند که گروه زنان دومشان باشند!!!!!!!
سوزان پیروان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
بسیار عالی بود.هدف اصلی کمک به تشخیص و درمان بیماریها در حیطه ی تخصصی زنان و زایمان و طبعا سونوگرافی بعنوان یک وسیله ی تشخیصی کمک کننده است.طبعا مشکلات بین رشته ای هم بهتر هست که از مجاری مربوطه حل وفصل بشه و نه در رسانه ها.
زهرانائیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
موافقم که متخصص زنان حتما باید سونودر حیطه زنان مامایی راانجام بدهد وموارد علمی وبااندیکاسیون را طبق تعرفه وجه دریافت کند
دکتر نرجس نقش واریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
انجام سونو حق متخصص زنان و بیمار اوست و باید هزینه اش را هم در یافت کند
استدلال غلط
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
واقغا جای بسی تعجب دارد از این همه اصرار و بازی با کلمات برای اثبات کاری اشتباه!!
واقعا متخصصین زنان کاری جز سونوگرافی ندارند!!؟؟
پس درمان بیماری های زنان چه میشود!!؟
مساله این است که استفاده از سونوگرافی توسط متخصص زنان به عنوان ابزار کمک تشخیصی با توجه به امکان سواستفاده یعنی دریافت وجه اضافه بر ویزیت منجر به این شده که برخی متخصص زنانی که جهت مداوای بیماری های زنان تربیت شده اند مشغول انجام سونوگرافی شده و تخصص اصلی خود یعنی مداوای بیماران زنان را فراموش کرده اند!!
در هیچ کجای دنیا متخصصین غیر رادیولوژی اجازه دریافت وجهی برای سونوگرافی ندارند و این به این علت است که تخصص آن کار را ندارند و به علاوه خود این کار به نظرم باعث زمینه سازی جرم میشود به طوری که خودارجاعی باعث میشود متخصص زنان بارها و بارها برای خود سونوگرافی سفارش دهد!
به علاوه اگر قرار بود مثلاً با چند بار سونوگرافی و گذراندن دوره های کوتاه توانایی انجام سونوگرافی آن هم حامله ایجاد میشد پس چرا دوره آموزش رادیولوژی چند ساله است و واقعا رسالت رشته رادیولوژی چیست!!
آیا متخصص رادیولوژی میتواند با چند ماه آموزش طایمان انجام دهد؟!
آیا به این فکر کرده اید که متخصص رادیولوژی چرا برای مریضی که کیست تخمدان ساده دارد دارو تجویز نمیکند!؟و کار را به متخصص زنان می سپارد؟
عادله السادات سجادنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سونوگرافی برای رشته زنان حکم گوشی پزشکی برای متخصص قلب داردو پزشکی که بالین بیمار را میبینه وجراحی هم میکنه دید متفاوتی دارد.
و سونو اولیه در خیلی موارد پلن درمانی را در اولین ویزیت معلوم میکنه برای نمونه سونو اوایل بارداری در فردی که خونریزی دارد تکلیف پزشک را ار نظر تشخیص تهدید به سقط یا سقط یا ای پی مشخص کرده وبیماردر همان ویزیت درمان میگیرد.
مینو حلاوتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
با توجه به اموزش رزیدنت های زنان در مورد سونوگرافی و هم چنین مشکلات عدیده بخصوص در شهرستان ها(شلوغی مطب رادیولوژیست ها و نبودن رادیولوژیست زن در بسیاری مواقع) با انجام سونو توسط متخصص زنان موافقم
اتوسا جهانلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
استفاده صحیح از ابزار در چهار چوب کوریکولوم های جهانی در انحصار گروه خاصی نیست و قابل مزایده و مذاکره نمیباشد. من همانی هستم که در بدترین لحظه افت قلب باید دست به تیغ به نبرد با مرگ بروم پس حق دارم در مطب بیمارم را با تکنولوژی روز فالو و ارزیابی کنم و این کار برای من هم مانند بقیه هزینه مالی و زمانی دارد
شمیلا فرامرزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
با نظر ایشان موافق هستم انجام سونو توسط اکثر متخصصین زنان مربوط به موارد اورژانسی است که رادیولوژیستها با توجه به حجم بالای کار خود از انجام اورژانس خییلی از آنها سرباز میزنند
لیلا قضاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
عالی بود
سبد محمد رضا شاهرکنی
|
United States
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سونوگرافی زنان و مامایی را علم دارم و برا ببمارانم انجام میدم و دستمزد میگیرم/وموارد مشاوره را نیز ب رادیولوژیست صالح ارجاع میدم
دکترحوریه مرتصوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سونوگرافی وسیله تشخیصی لاینفک دررشته پرمسولیت زنان زایمان واکثرتخصصهای پزشکی است .حتی مخترعین ان هم استفاده ازانرادرانحصارکسی قرارندادند
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سلام پزشکان متخصص زنان گرامی لطفا،خواهش میکنم جواب بدید،من سي سالمه،سه ماهه در حال اقدام برای بارداری هستم،دلم میخواد پسر داشته باشم،البته هرچی خدا بخواد و سلامتی اش در درجه اول مهمه،چون خودم برادر ندارم و کمبودش خیلی احساس میشه،از طرفی اطرافیان خیلی پسر دوست هستند، واسه همین اول توکل بخدا کردم،بعدش هم روز تخمک گذاری اقدام میکنم،شاید شانسش بالاتر رفت،ماه قبل دکتر بهم لتروزول داد،روزی دوتا،به مدت ده شب،من تازه پريودم پاک شده بود که یه نزدیکی داشتم و همسرم ببخشید،جلوگیری نکرد و داخل واژن ریخت،من هم چون میخواستم روز تخمک گذاری اقدام کنم سریع دوتا اچ دی خوردم و دوازده ساعت بعدش دو تا دیگه،چون می ترسیدم که لتروزول تخمک گدازیم رو جلو بندازه، من پريودم ده روزه هست،و هفدهم هجدهم دوره ام تخمک گذاری دارم ولی با اینکه شش هفت روز مونده بود به تخمک گذاری،من اچ دی رو خوردم،یه هفته بعدش شروع شد لکه بینی،و بعد چند روز خونریزی،حالا سوالم اينه که آیا این خونریزی همون پريودم حساب میشه چون در تاریخ قبلی نیست و انگار که دو بار در ماه پریود شدم؟و اینکه آیا الان میتونم لتروزول بخورم؟آیا سيکلم درست میشه؟لطفا توضیح بفرمائید،خیلی خیلی ممنون تون میشم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سلام بنده در اصفهان زندگی میکنم خانم من که باردار است نزد یک متخصص زنان جهت زایمان رفته که خانم دکتر فرمودند علاوه بر هزینه بیمارستان ۱ میلیون تومان دستمزد میگیرم. مگر قرار نبود زیر میزی جمع شود پس این تعویض اسامی چیه؟؟؟ آیا ما باید پرداخت کنیم و بعدا شکایت یا قبل از پرداخت هم میتوان شکایت کرد؟؟؟ چون مدرکی ندارم این سوال را مطرح کردم با تشکر ۰۹۱۳۱۲۵۹۸۳۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سلام دکتر من ۲۰ سالم هست و الان۷ ماه هست که اقدام به بارداری کردم ولی نشده و دکتر به من قرص لتورزول تجویز کرده که از ۳ روز پریود تا پنج روز شبی دوتا مصرف کنم و من روز ۱۰ بعد از قاعدگی ام ام آر آی سینه با تزریق دارم میخواستم ببینم مشکلی پیش میاد یا من ام آر آی رو انجام بدم...؟
دکتر شیلا شماس
|
Germany
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
همکار گرامی حرف شما که متخصصین زنان در هیچ کجای دنیا اجازه دریافت پولی بابت سونوگرافی را ندارند صحیح نیست. من در حال حاضر به عنوان جراح و متخصص زنان و زایمان با ۱۷ سال سابقه کار در آلمان مشغول به کار هستم.
سونو وازینال و سونو دوران بارداری را در آلمان فقط متخصصین زنان انجام میدهند. سونو برست را متخصصین زنان و رادیولوزیست ها. هر معاینه و یا هر سونو در آلمان کد مخصوص خودش رو داره که میزانش از طرف اداره های بیمه و KV ( این اداره پس از ۶ ماه هزینه ما رو با کثر هزینه کاربری خود پرداخت میکند و بعد از تک تک بیمه ها پول را میگیره و بصورت یک واسطه بین پزشکان و بیمه کار میکنه ) تعیین میشود. و برای بیمارانی که بیمه خصوصی هستند هم کد مخصوص خودشون برای دریافت وجه وجود دارد که این هم از طرف اداره بیمه های خصوصی تعیین شده. همانطور که گفتم رادیولوزیست سونو واژینال یا سونو پرناتال انجام نمیده و در مورد سونو برست هم بیمه به رادیولوژیست همان مقدار را پرداخت میکند که به متخصص زنان و زایمان میدهد. ما اگر با سونویی که انجام میدهیم به مشکل برخورد کنیم یا شک داشته باشیم مریض رو به فوق تخصص زنان+ انکولوزی یا پرناتال ارجاع میدهیم. این مسئله در مورد رشته های دیگه هم صادق است. چرا که در اروپا سونوگرافی جزو ابزار ضروری و اولیه در هر مطب و در هر رشته ای میباشد. رادیولوزیست ها خودشون رو در سطوح بالاتر تشخیص مثل mRI یا CT یا
Facet joint Injection
و عیره تمرکز میدهند.
دکتر شیلا شماس
|
Germany
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
همکار گرامی حرف شما که متخصصین زنان در هیچ کجای دنیا اجازه دریافت پولی بابت سونوگرافی را ندارند صحیح نیست. من در حال حاضر به عنوان جراح و متخصص زنان و زایمان با ۱۷ سال سابقه کار در آلمان مشغول به کار هستم.
سونو وازینال و سونو دوران بارداری را در آلمان فقط متخصصین زنان انجام میدهند. سونو برست را متخصصین زنان و رادیولوزیست ها. هر معاینه و یا هر سونو در آلمان کد مخصوص خودش رو داره که میزانش از طرف اداره های بیمه و KV ( این اداره پس از ۶ ماه هزینه ما رو با کثر هزینه کاربری خود پرداخت میکند و بعد از تک تک بیمه ها پول را میگیره و بصورت یک واسطه بین پزشکان و بیمه کار میکنه ) تعیین میشود. و برای بیمارانی که بیمه خصوصی هستند هم کد مخصوص خودشون برای دریافت وجه وجود دارد که این هم از طرف اداره بیمه های خصوصی تعیین شده. همانطور که گفتم رادیولوزیست سونو واژینال یا سونو پرناتال انجام نمیده و در مورد سونو برست هم بیمه به رادیولوژیست همان مقدار را پرداخت میکند که به متخصص زنان و زایمان میدهد. ما اگر با سونویی که انجام میدهیم به مشکل برخورد کنیم یا شک داشته باشیم مریض رو به فوق تخصص زنان+ انکولوزی یا پرناتال ارجاع میدهیم. این مسئله در مورد رشته های دیگه هم صادق است. چرا که در اروپا سونوگرافی جزو ابزار ضروری و اولیه در هر مطب و در هر رشته ای میباشد. رادیولوزیست ها خودشون رو در سطوح بالاتر تشخیص مثل mRI یا CT یا
Facet joint Injection
و عیره تمرکز میدهند.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
چون انحصارطلبی ننگ بشریت و انسانیت است ان هم در عصر مدرنیته..‌ . مگر سونو هم قند و شکر ست که برای خواص باشد؟
دکتر آمنه قاسمیه
|
United States
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
متخصص زنان حق سونوگرافی و دریافت هزینه باید داشته باشد
سعیده
|
United States
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
من کاری به این بحث ها ندارم ولی به هیچ وجه اون متخصص زنانی که باعث شد بچه ام سندرم داون به دنیا آمد را نمیبخشم.هر بار من را سونو میکرد میگفت به قول خودش بچم اوکی هست تا اینکه به پیشنهاد همسرم و البته در اواخر حاملگی به راویولوژیست مراجعه کردم که ایشون تشخیص سندرم داون رو دادن.من شکایت هم کردم.اون متخصص زنان محکوم هم شد ولی چه فایده.به کی بگم.اون متخصص زنان خودش برای بچه خودش حاضره متخصص زنان سونو حاملگی کنه!خدا خیرش نده.
فقط رادیولوژیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
همکار گرامی
چرا برای اثبات حرف خود به دروغ متوسل شده اید!؟
در هیچ کجای دنیا شخصی به جز رادیولوژیست حق دریافت وجهی مازاد بر ویزیت برای سونوگرافی ندارد
ثانیا همون آلمان هم که شما گفته اید که سخت گیرانه تر برخورد میکنند
کافیست در اینترنت کلمه STARK LAW که قانونی بین المللی است را سرچ کنید
این قانون منع خودارجاعی است که متاسفانه در ایران جدی گرفته نمیشود
ضمنا انحصارطلبی دیگر چه صیغه ای است!!
مگر مثلا میتوان به متخصصین دندان پزشک ایراد گرفت که دندان را انحصاری کرده اند!!
متاسفانه متخصصین زنان که اغلب با نمرات بسیار پایین در تخصص قبول میشوند(آزمون دستیاری) فکر کرده اند میتوانند با چند ماه آموزش سلامتی جنین و مادر را تضمین کنند
واقعا بیماران اصلی ترین گروه متضرر اند.
الان برخی از متخصصین زنان به جای معاینه دقیق بیماران و بررسی مشکلات مربوط به رشته خودشان مشغول سونوگرافی اند!
مطمئن باشید ظرف کمتر از چندماه با توجه به دور شدن از رسالت اصلی آموزش تخصص زنان و شیفت به سمت سونوگرافی!! آنچنان قصورهای پزشکی بالا خواهد رفت که خود متخصصین زنان متوجه خواهند شد که آیا سونوگرافی گوشی است یا نه!
چرا با سلامت استخوان بندی جامعه یعنی مادران بازی میکنید!
آیا پول اینقدر مهم است!!؟
سونوگرافی دستگاه فشارسنج! نیست.یک علم است که نیاز به انجام هزاران هزار اسونوگرافی و کسب علم و تجربه میطلبد.
مگر جان مردم شوخیه.
حداقل وجدان خود را قاضی کنید
حاضرید عزیزانتان توسط متخصص طنان که سه ماه آموزش دیده سونوگرافی شود یا توسط متخصص رادیولوژی که چندین سال تجربه دارد؟؟!
دکتر حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
واقعیت وتجربه نشان داده است که متخصصین زنان به جز پریناتولوژیستهای محترم از سونوگرافی در چند مورد بیشتر استفاده نمیکنن. در بارداری در اوایل بارداری برای چک قلب جنین و رد کردن خارج رحمی بودن بارداری و بعد ان مخصوصا برای رشد جنین و مایع آمنیوتیک ونه در هر ویزیت. که همه نیاز به تصمیم گیری در همان ویزیت را دارد. قبلا که این کار را نمیشد انجام داد خود معضل و محل استرس برای بیماران و پزشکشان بود. در ژنیکولوژی هم یکی برای تخمک گذاری بیماران نابارور هست و دیگری درد شکم مشکوک به کیست تخمدان یا خونریزی غیر طبیعی برای ضخامت اندومتر که جایی برای اتلاف وقت برای انجام سونوی واژینال توسط دیگران با تاخیر چند روزه آن هم با هزینه چند برابری توسط همکاران رادیولوژیست محترم وجود ندارد. تازه اگر گزارشات دور از ذهن ندهند. من شخصا از هر بیماری در مورد این مساله سوال میکنم و تا به حال هیچ موردی از بیماران نخواسته اند بیرون سونوگرافی شوند. مردم و مخصوصا زنان مملکت ما انسانهای باهوشی هستند و متوجه میشوند که متخصص زنانشون با این بیست یا چهل هزار تومن که یک سوم دریافتی همان سونو توسط رادیولوژیست محترم است بیشتر به نفع چه کسی کار میکند. دیروز بود که بیمار گزارشی آورد از بیرون که فرموده بودن اندومتر ضخیم ۶ میلیمتر که در سونوگرافی اینجانب ۱۷ میلیمتر بود. یا بیمار درد شکم باز شده است با سونوگرافی مبنی بر خون فراوان و کیست ۹ سانت که نه کیستی داشت نه خونی و پارگی زخم دئودنوم بود. حالا کیست رو با مثانه اشتباه گرفته بودن بماند. من شخصا تا به حال چندین بار با طناب این گزارشات اشتباه به خطا رفته ام و دیگر به جز اینکه خودم چک کنم هیچ اقدامی نمیکنم و اجازه هم نمیدهم بیمارم برای این کار هزینه اضافه بدهد.
ناگفته نماند دوستان رادیولوژیست بسیار بسیار متبحر و با دانشی در سیر طبابت اینجانب بوده اند که در مورد مسایلی پیشرفته مخصوصا آنومالی یا داپلر ای یو جی ار و مهمتر از همه اینترونشن ها بسیار دستگیر ما و بیمارانمون بوده اند که باید از ایشان تقدیر کرد. که ایشان واقعا در حد انجام این سونوهای پیش پا افتاده نیستند و گر نه اینها رو هم برایشان میفرستادم.
زهرا شاطري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
سونوگرافي براي يك متخصص زنان. در مطب. از لوازم ضروري است. و در غير اين صورت بيمار براي كوچكترين. كار بايد اواره مطب راديولوژي و هزينه گزافي بشود. واقعا هزينه پارا كلينيك براي بيماران زياد است و ترجيع مي دهند. در يك ويزيت. كه مي ايند بعضي كارهايشان در مطب انجام شود
فقط رادیولوژیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
همکار گرامی
چرا برای اثبات حرف خود به دروغ متوسل شده اید!؟
در هیچ کجای دنیا شخصی به جز رادیولوژیست حق دریافت وجهی مازاد بر ویزیت برای سونوگرافی ندارد
ثانیا همون آلمان هم که شما گفته اید که سخت گیرانه تر برخورد میکنند
کافیست در اینترنت کلمه STARK LAW که قانونی بین المللی است را سرچ کنید
این قانون منع خودارجاعی است که متاسفانه در ایران جدی گرفته نمیشود
ضمنا انحصارطلبی دیگر چه صیغه ای است!!
مگر مثلا میتوان به متخصصین دندان پزشک ایراد گرفت که دندان را انحصاری کرده اند!!
متاسفانه متخصصین زنان که اغلب با نمرات بسیار پایین در تخصص قبول میشوند(آزمون دستیاری) فکر کرده اند میتوانند با چند ماه آموزش سلامتی جنین و مادر را تضمین کنند
واقعا بیماران اصلی ترین گروه متضرر اند.
الان برخی از متخصصین زنان به جای معاینه دقیق بیماران و بررسی مشکلات مربوط به رشته خودشان مشغول سونوگرافی اند!
مطمئن باشید ظرف کمتر از چندماه با توجه به دور شدن از رسالت اصلی آموزش تخصص زنان و شیفت به سمت سونوگرافی!! آنچنان قصورهای پزشکی بالا خواهد رفت که خود متخصصین زنان متوجه خواهند شد که آیا سونوگرافی گوشی است یا نه!
چرا با سلامت استخوان بندی جامعه یعنی مادران بازی میکنید!
آیا پول اینقدر مهم است!!؟
سونوگرافی دستگاه فشارسنج! نیست.یک علم است که نیاز به انجام هزاران هزار اسونوگرافی و کسب علم و تجربه میطلبد.
مگر جان مردم شوخیه.
حداقل وجدان خود را قاضی کنید
حاضرید عزیزانتان توسط متخصص طنان که سه ماه آموزش دیده سونوگرافی شود یا توسط متخصص رادیولوژی که چندین سال تجربه دارد؟؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
به نظرم یکی از عللی که شکایت علیه تخصص زنان در چند سال اخیر افزایش یافته پرداختن به کارهایی همچون سونوگرافی است.
برخی متخصصین زنان به جای افزایش قدرت علمی خود در رشته زنان و وقت گذاشتن بیشتر برای مریض ها مشغول به سونوگرافی شده اند و این امر بویژه در چندسال اخیر نمود بارزتری یافته است و این امر میتواند از علل مهم در صدر قرار گرفتن شکایت علیه خطاهای پزشکی در رشته زنان باشد
ارباب زاده
|
Germany
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
بهتر است حالا كه صحبت از stark law كرديد يك سري هم به مقالات متعددي بزنيد و آنها را بخوانيد كه درباره ي stark law exception است.
در ضمن ابتدائا از واژه DHS شروع كنيد.
ارباب زاده
|
Germany
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
حالا كه صحبت از STARK LAW به ميان آمد بهتر است سري به مقالات stark law exceptions هم بزنيد. ابتدائا از DHS و توضيحات ان شروع كنيد تا كه اينطور قاطعانه در مورد اجراي قانون منع خود ارجاعي در اروپا نظر بدهيم.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
در پاسخ به همکار محترم رادیولوژیست ما انحصارطلب نیستیم اگر توانستین زایمان جمع کنین و ما اجازه ندادیم بحث شما درست است . در ضمن من در دوبی متخصص زنان هستم و اینجا سونوگرافی در همه مطبهای متخصصان زنان وجود دارد. هر وقت توانستین یک زایمان low risk جمع کنین ان وقت حرف از عدم توانایی زنان در حفظ جان مادر باردار متخصصین زنان بزنین . محض اطلاع شما رتبه بنده در ازمون رزیدنتی ۱۵۰ بود و بخاطر علاقه وارد این رشته شدم کمااینکه اگر اقایان قادر به انتخاب این رشته بودند جز رشته های لوکس میبود ولی خانم ها به علت سختی کار و رزیدنتی کمتر انتخاب میکنند
مرجان حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
متاسفانه یک گروه انحصارطلبی رو پیشه کرده اند وچشم خودشون رو بروی سرعت پیشرفت علم بسته اند.ظاهرا اطلاع ندارند که سونو یک ابزار کمک تشخیصی است که هر پزشکی باید از آن در طبابت وتشخیص بیماری استفاده کندوعدم استفاده از ابزار وعلم روز دنیا یعنی ظلم به بیمار.روزی خواهد رسید که این ابزار هم از یک دستگاه بزرگ به یک وسیله جیبی ودر دسترس همه تبدیل خواهد شد.دوستان بهتر است خودشان را درزمینه های دیگر وپیشرفته تر علم رادیولوژی مسلط کرده تا سطح علم وطبابت درایران هم اندکی به جلو پیشرفت کند.
درحال حاضر هم هروسیله ای بعلت هزینه ای که جهت خرید آن میشود محق دریافت هزینه والبته تعرفه بندی مناسب ونظارت براجرای آن تعرفه ها میشود.آیا کاردیو لوژیست که تشخیص داده وخود اکو میکند خودارجاعی میکند؟آیا جراح که خود تشخیص میدهد وجراحی میکند خودارجاعی میکند؟
چشم ها را باید شست واذهان را ملعبه ی مغلطه نباید کرد.
دکتر شیلا شماس
|
Germany
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
همکار گرامی،
بلی در آلمان با خود ارجاعی به شدت برخورد میشود همانطور که با کسی که تهمت به دیگران بزند و یا به کسی توهین کند و او را دروغگو خطاب کند. خودارجاعی چیز دیگری است. ولی اگر منظورتان این است که یک پزشک زنان میتواند به خاطر مسائل مالی مریض را بی رویه سونو کرده و هزینه دریافت کند، باید بگویم که این احتمال برای رادیولوژی هم وجود دارد. رادیولوژیستی که فقط به فکر مسائل مالی است میتواند تکرار سونو بعد از سه روز سه هفته یا سه ماه را تقاضا کند. یا اصلا تقاضای CT یا MRI بکند.
احتمال انجام تخلفات در تمام مشاغل وجود دارد ولی احتمال وجود تخلفات نباید مانع از انجام آن حرفه باشد. باید قوانی برای کنترل و برخورد قانونی در این موارد تصویب و عملی شود. من نمیدانم چرا شما انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان را محدود به سه ماه کرده اید. انجام سونو در گرید یک در کوریکولوم آموزشی دوره رزیدنتی وجود دارد و رزیدنتها هم این سونو را انجام داده اند. درست همانطور که رادیولوژیست ها در دوره رزیدنتی انجام داده اند. اگر منظورتان این است که متخصصین زنان و زایمان در دوره رزیدنتی در کنار سونو کارهای تخصصی دیگری هم مثل عمل زایمان و ...انجام داده و هر روز به سونو مشغول نبودند پس تبحر کافی در این امر ندارند، باید بگویم که این در مورد متخصصین رادیولوژی هم صادق است رادیولوژیستها هم باید در کنار سونو واژینال یا بارداری سونو برای رشته های دیگر و همچنین CT و MRI و آن هم برای تمام رشته های دیگر انجام بدهند ولی این دلیل بر این نیست که ادعا بشه پس رادیولوژیست ها وقت کافی برای تسلط به سونو در رشته زنان را نداشتند. من تا جایی که مطلع شدم متخصصین در ایران اجازه قانونی انجام سونوگرافی طبق گايد لاين را دارند تا بتوانند بخصوص در موارد اورژانسی به نفع مادر و فرزند تصمیم بگیرند. مطمئن باشید که با تصویب این قانون از میزان ارجاع مریض به رادیولوژیستها کم نخواهد شد بلکه هر دو رشته با همکاری هم و بهتر به نفع بیماران تصمیم خواهند گرفت. در ضمن من همانطور که در مطلب قبلی نوشتم در آلمان متخصصین زنان هستند که تمامی سونو مربوط به این رشته را انجام داده و بابت ان هزینه هم دریافت میکنند. چون نظر من باب میل شما نیست دلیل نمیباشد که شما یک برچسب دروغ به حرف من بزنید. اتفاقا تایید من بر انجام سونو توسط متخصصین زنان در ایران فقط و فقط به منطور کمک به بیماران هموطنم هست چرا که این قانون برای من سودی ندارد. من هر روز در مطبم در المان سونو انجام داده و هزینه اش را هم بصورت کاملا قانونی دریافت میکنم. و عملا میبینم که سونو توسط خود متخصصین زنان چقدر در صرفه جویی در وقت، هزینه و سرعت درمان پر نقش است و با این وجود این امر نه تنها باعث خودکفایی این رشته از رادیولوژیستها نشده بلکه باعث همکاری بیشتر و پیشرفت علمی در هر دو رشته شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
سونوگرافی جزو ابزار تخصصی رشته رادیولوژی در تمام دنیاست و در تمام دنیا هیچ کسی غیر از رادیولوژیست حق استفاده تخصصی از این ابزار را ندارد.
قانون استارک(قانون منع خودارجاعی) قانون واضح و روشنی است.متخصص زنان نمیتواند برای خودش سونوگرافی تجویز و خودش سونوگرافی انجام داده و هزینه بگیرد و هیچ نظارت هم نباشد.در ابتدای این بحث ها عنوان شد که در برخی جاها که متخصص رادیولوژیست نیست اجازه داده شود.بعد کم کم یک قدم جلو امده شد.سلامت جنین و مادر باردار شوخی نیست که با چندماه اموزش و حتی صد سونوگرافی هم به کسی اجازه سونوگرافی مخصوصا مادر باردار داده شود.ایا واقعا شما حاضرید سلامت مادر یا خواهر خود را به سونوگرافی که توسط متخصص زنان انجام شده بسپارید؟ایا از خطاهای پزشکی که مخصوصا اخیرا در رشته زنان در حال وقوع و افزایش است مطلع هستید؟
به نظرم بهتر است کمی به دور از تعصب و یک جانبه گری به مسایل نگاه کنیم.مریض ها رو به چشم بستگان خود ببینیم.وجدان خود را قاضی کنیم.صرفا به دنبال افزایش درامد خود به هر طریق مثلا افزودن سونوگرافی به هزینه ویزیت نباشیم.
ضمنا من هم با نظر همکار رادیولوژیست موافق ام که سونوگرافی گوشی پزشکی نیست بلکه علم است و نیاز به زحمت چند ساله دارد.
کمی منصف باشیم.متخصص رادیولوژیست ویزیت جداگانه ای نمیگیرد.متخصص زنان ویزیت جداگانه میگیرد.یعنی مثلا یک حامله اگر به متخصص زنان مراجعه کند و سونوگرافی شود علاوه بر پول ویزیت مجبور به پرداخت هزینه سونوگرافی هم هست اون هم به کسی که چندماه بیشتر اموزش ندیده.ولی برای متخصص رادیولوژیست این طور نیست.به علاوه شما میدانید چه بار مالی هم به بیمه هم مریض ها وارد میشود؟
به نظرم اصلا بحث انحصار مسخره است.آیا دندان پزشکها دندان را انحصاری کرده اند؟؟!
آیا چشم پزشکها چشم را انحصاری کرده اند؟
اصلا این چه حرفی است.آیا آرایشگرها آرایش مو را انحصاری کرده اند!!؟
منصف باشیم و کمی به حال مریض های بیچاره که از همه جا بیخبرند باشیم.مریض بیچاره چرا باید هم پول ویزیت دهد هم پول سونوگرافی بیمه هم کامل پوشش ندهد!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
اگر این عوام فریبی شما رادیولوژیستها نیست پس چه معنی دیگری داره. اولا امار مرگ و میر مادر باردار ۵۰ سال قبل را با الان مقایسه بفرمایید و بعد راجع به دستاوردهای متخصصین زنان صحبت بفرمایید . دوما خود ارجاعی یعنی من مریض را به یک ازمایشگاه به خصوص یا داروخانه ی بخصوص ارجاع بدهم و پورسانت بگیرم سوما چرا همه ممالک مترقی در مطب متخصص زنان تعرفه سونو ی جدا دارند چون جداگانه معاینه میکنند رادیولوژیست کجا معاینه جداگانه میکند و کجا پلن درمانی میگذارد که تعرفه برای ویزیت هم میخواهد ضمن اینکه کلیه بیماران با توجه به هزینه بالای سونو رادیولوژیست ها و معطلی در دو مکان مجزا خودشان به سونوگرافی متخصص زنان که کم هزینه ترست واقفند لطفن شما عوامفریب و پوپولیست نباشید
ناشناس
|
Sweden
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
در اصل سونوگرافي تكميل كننده معاينه ژنيكولوژي است و به همين دليل براي رسيدن به تشخيص صحيح ضروري است. به همين جهت آموزش انجام سونوگرافي به كوريكولوم آموزشي تخصص زنان و زايمان وارد شده است. در بحث مامايي امروز ترديدي در ارزشمندي سونوگرافي در اسكرينينگ، تشخيص و همچنين درمان هاي قبل از تولد وجود ندارد. به همين دليل رشته هاي مختلف به سمت فوق تخصصي شدن پيش ميروند. پزشكي كه معاينه باليني را انجام ميدهد و به تشخيصهاي افتراقي مختلف فكر ميكند بيشترين و بهترين فرد براي تكميل معاينه باليني با سونوگرافي ميباشد بشرط انكه آموزش كافي و مهارت لازم براي اينكار را داشته باشد كه امروزه متخصصين زنان و زايمان اين ويژگي را بدست آوردند.
بنده در سوئد بعنوان متخصص زنان و زايمان و هيت علمي بيمارستان دانشگاهي مشغول بكار هستم و انجام سونوگرافي زنان و مامايي فقط توسط متخصصين زنان و مامايي و پريناتولوژيستها انجام ميشود و سالهاي سال است كه همكاران راديولوژيست سونوگرافي زنان انجام نميدهند بلكه به كارهاي تخصصي تري در رشته خودشان اشتغال دارند. بعلاوه ما همكاري بسيار ارزشمندي با گروه راديولوژي در تومور راندها، بحثهاي نمونه گيري با گايد سونو، اينترونشنها و آمبوليزاسيون داريم و هيچكس كوچكترين شكي ندارد كه انجام سونوگرافي بر بالين بيمار از وظائف متخصصين زنان و زايمان است ، بلكه تلاش بر اينست كه بهترين امكانات براي انجام اين مسئوليت و وظيفه فراهم گردد.
مريم ذوالقدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
با سلام
من نيز معتقدم براى بهبود كيفيت و سرعت درمان بيماران در هر رشته تخصصى ، افراد متخصص در ان رشته بتوانند و امكان داشته باشند تا قابليت ها و توانمندى هاى لازم و ممكن را هرچه بيشتر به دست اورند و از اان در جهت تشخيص بهتر و سريعتر و اقدام به درمان مناسب بيماران خود استفاده نمايند .
اين از أصول اوليه و اخلاق پزشكى است كه هدف خدمت رسانى به بيمار است .
و البته كه بايد افراد حائز شرايط كار باشند و در اين خصوص علم لازم را كسب كرده باشند.
مثل هر خدمت ديگرى در اين صنف و ساير أصناف ، هزينه ان نيز قابل پرداخت باشد.
در اين رابطه دو طرفه بيمار و پزشك ، با رعايت اصول و اخلاق ، هر دو طرف راضى خواهند بود و بهيچ كس اجحاف و ظلمى نخواهد شد.
و اين حق غير قابل إنكار براى پزشك و بيمار را بايد هميشه در نظر داشت.
پزشكان متخصص زنان و زايمان هم از اين قضيه مستثنى نيستند و چيزى جز حق حرفه اى خود را براى حصول به خدمت سريعتر و بهتر به بيماران خود نميخواهند.
همواره در جامعه فرهيخته پزشكان رعايت احترام به يكديگر و محترم شمردن حقوق يكديگر اصل اساسى بوده ، هست و خواهد ماند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: