کد خبر: ۱۸۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 22
سرطان معده تنها سرطانی نیست که نفس شما آشکار می‌سازد. به عقیده کلینیک مایو بوهای بد دهان متفاوت هستند و هر بوی بد دهان وابسته به یک دلیل اساسی است.
شفا آنلاین>سلامت>همه ما می‌دانیم که بوی بد دهان شرم‌آور است. اما یک بررسی سریع بوی نفس نه‌تنها شما را از یک وضعیت اجتماعی آزاردهنده نجات می‌دهد، بلکه می‌تواند زندگی شما را نیز نجات دهد. بر اساس یک تحقیق چاپ‌شده در شماره آوریل 2015 ژورنال Gut، تکنولوژی آزمایش نفس می‌تواند به تشخیص سرطان معده در مراحل ابتدایی‌اش کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:باوجوداین، سرطان معده تنها سرطانی نیست که نفس شما آشکار می‌سازد. به عقیده کلینیک مایو بوهای بد دهان <Bad smells of mouth>متفاوت هستند و هر بوی بد دهان وابسته به یک دلیل اساسی است. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که از مرسوم‌ترین دلایل بوی بد دهان هستند:

غذا. هنگامی‌که ذره‌های غذایی در دهان تجزیه می‌شوند، باکتری‌ها افزایش می‌یابند که همین امر باعث بوهای بد دهان می‌شود. پیاز، سیر و بعضی از ادویه‌ها از مرسوم‌ترین غذاهایی ایجادکننده بوی بد دهان هستند.
محصولات تنباکو. تنباکوهای دودکردنی به‌مانند تنباکوهای جویدنی باعث بوی بد دهان می‌شوند.
عادت‌های دندانی نامناسب. عدم استفاده از نخ دندان یا عدم استفاده منظم از مسواک یکی از دلایل مرسوم بوی بد دهان است. بوی بد دهان زمانی رخ می‌دهد که ذره‌های کوچک غذا در دهان شما گیر می‌کنند. اگر باکتری‌ها زبان شما را بپوشانند، زبان شما می‌تواند یکی از دلایل دیگر بوی بد دهان باشد.
دهان خشک. وقتی‌که بزاق دهان کاهش می‌یابد خشکی دهان رخ می‌دهد که همین امر می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. دهان خشک دلیل مرسوم بوی بد دهان در هنگام صبح است، مخصوصاً اگر فرد با دهان باز بخوابد.
عفونت‌های دندانی. پوسیدگی دندان، بیماری لثه، زخم‌های جراحی و دندان روبه‌زوال از دلایل بوی بد دهان هستند.
ترشحات پشت حلق. مخاطی که در لوزه‌ها سفت می‌شود می‌تواند دلیل بوی بد دهان باشد. ترشحات پشت حلق و زهکشی سینوس نیز از دلایل بوی بد دهان هستند.
رفلاکس معده به مری. یک معده اسیدی یا رفلاکس مزمن اسید معده با بوی بد دهان در ارتباط است. درمان رفلاکس معده به مری شاید به برطرف کردن بوی بد دهان شما کمک کند.
دیگر بیماری‌های خطرناک. بعضی از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های متابولیکی می‌توانند باعث بوی مشخصی در دهان شوند. اگر متوجه بوی متابولیکی یا دیگر بوها شدید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.
بعضی از افراد نگرانی بسیار زیادی در مور بوی دهان خود دارند، درحالی‌که دهان آن‌ها بوی اندکی می‌دهد یا هیچ بویی نمی‌دهد. همچنین بعضی‌ها دهان بسیار بدبویی دارند، اما خودشان هیچ اطلاعی از آن ندارند. ازآنجایی‌که تشخیص بوی دهان خود برای یک شخص سخت است، از دیگران یا آشنایان بخواهید که دهان شما را ببویند و بوی بد دهان شما را تشخیص دهند. درحالی‌که بهداشت نامناسب دندان می‌تواند دلیل اکثر بوی بد دهان‌ها باشد، اما گاهی از اوقات بوی بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. به‌طورکلی، نباید بوهای دهان را نادیده بگیرید، چون حتی تازه‌ترین بوی دهان نیز باید به‌منظور وجود یا عدم وجود مشکلات سلامتی موردبررسی قرار بگیرد.
سرطان معده یک دلیل خطرناک بوی بد دهان است
غربالگری منظم برای سرطان معده یک‌چیز نامرسوم در ایالات‌متحده است، چون روش فعلی غربالگری سرطان معده آندوسکوپی است که یک روش متجاوز است. اما با ظهور تکنولوژی آزمایش نفس که تحلیل nanoarray نام دارد برای غربالگری سرطان معده دیگر نیازی به آندوسکوپی نخواهد بود، چون این آزمایش سطوح ترکیبات خاصی را در نفس شناسایی می‌کند که با سرطان معده مرتبط هستند. محققان اسرائیلی نمونه‌های نفس 484 فرد را موردبررسی قراردادند که برای 12 ساعت چیزی نخورده بودند و پیش از انجام آزمایش حداقل سه ساعت سیگار نکشیده بودند. قبلاً سرطان معده در 99 درصد این شرکت‌کننده‌ها تشخیص داده‌شده بود، اما این افراد هنوز درمان بیماری خود را آغاز نکرده بودند. تحلیل nanoarray به‌طور دقیق و درست مراحل اولیه مختلف سرطان معده را در این افراد شناسایی کرد و به پزشک‌ها در شناسایی بیماران با خطر بالای پیشرفت بیماری کمک کرد. اگرچه این تحقیق کوچک و ابتدایی بود، اما اکنون یک تحقیق بزرگ‌تر در اروپا در حال انجام است تا از کارآمدی تحلیل nanoarray به‌عنوان یک روش غربالگری سرطان معده مطمئن شوند.
آزمایش‌های نفس می‌توانند به تشخیص سرطان ریه کمک کنند
آیا سرطان ریه می‌تواند یک دلیل بوی بد دهان باشد؟ پاتولوژیست‌ها به‌طورمعمول از بافت‌برداری و سونوگرافی برای تشخیص سرطان ریه استفاده می‌کنند، اما بر اساس یک تحقیق انجام‌گرفته در سال 2013 استفاده از آزمایش‌های نفس برای تشخیص سرطان ریه می‌تواند یک گزینه ارزان‌تر و غیر متجاوز باشد. محققان دانشگاه لاتویا با استفاده از یک «بینی الکترونیکی» از پیش برنامه‌ریزی‌شده که ویژگی‌های مختلف ترکیبات عالی فرار (volatile organic compounds;VOCS) موجود در نفس را بررسی می‌کند نمونه‌های نفس 475 شرکت‌کننده را موردبررسی قراردادند که 252 نفر از آن‌ها مبتلابه سرطان ریه و 223 نفر آن‌ها شامل افراد مبتلابه دیگر بیماری‌های ریوی و افراد سالم بودند. از میان این شرکت‌کننده‌ها 265 نفر آن‌ها سیگاری و 210 نفر آن‌ها غیر سیگاری بودند. این محققان دریافتند که این بینی الکترونیکی توانسته است در میان افراد غیر سیگاری به‌درستی وجود سرطان ریه را در 128 نفر از شرکت‌کننده‌ها تشخیص دهد و تنها در 5 مورد تشخیص بینی الکترونیکی نادرست بود. در میان سیگاری‌ها، بینی الکترونیکی توانست به‌درستی وجود سرطان ریه را در 114 نفر از شرکت‌کننده‌ها تشخیص دهد و تنها 5 مورد از تشخیص‌های بینی الکترونیکی اشتباه بود.
نارسایی قلب را می‌توان با نمونه‌های نفس تشخیص داد
بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره مارس 2013 Journa- of the America- College of Cardiology می‌توان گفت که محققان این تحقیق توانستند با استفاده از یک آزمایش نفس ساده بیمارانی را شناسایی کنند که از نارسایی قلب رنج می‌بردند. محققان کلینیک کلیولند نمونه‌های نفس 41 بیمار را جمع‌آوری کردند. 25 نفر از این شرکت‌کننده‌ها به‌طور رسمی مبتلابه نارسایی قلبی مزمن شناخته‌شده بودند.16 نفر دیگر از شرکت‌کننده‌ها دچار دیگر علائم قلبی عروقی بودند، اما هیچ نشانه‌ای از نارسایی قلبی نشان ندادند. محققان سپس از تکنولوژی طیف‌سنجی جرمی (Mass Spectrometric technology) برای تحلیل نمونه‌های نفس استفاده کردند تا وجود نشانه‌های ترکیب مولکولی و شیمیایی نارسایی قلبی را تشخیص دهند.
بوی دهان با طعم میوه یا استون می‌تواند نشان‌دهنده عوارض دیابت باشد.
مدیریت ضعیف دیابت می‌تواند شما را به بیماری لثه و دهان خشک آسیب‌پذیرتر سازد. وقتی‌که سطوح قند خون ثبات ندارند، بدن تضعیف‌شده قادر نیست با باکتری‌هایی مبارزه کند که می‌توانند باعث عفونت‌هایی شوند که به لثه‌ها آسیب می‌رسانند. این عفونت‌های مشابه دلیل بوی بد دهان هستند. اما نفسی که بویی به طعم میوه یا استون (که برای برطرف کردن لاک ناخن استفاده می‌شود) دارد می‌تواند نشان‌دهنده یک عارضه خطرناک در افراد مبتلابه دیابت باشد که نام آن کتواسیدوز (Ketoacidosis) است. وقتی‌که بدن انسولین کافی ندارد، در عوض از اسیدهای چرب برای انرژی استفاده می‌کند که همین امر باعث تولید کتون های اسیدی می‌شود که محصول جانبی سوخت‌وساز چربی هستند. این اسیدها که شامل استون، هیدرو کسی بوتیرات و استو استات هستند می‌توانند در خون جمع شوند و موجب کمای دیابتی یا مرگ شوند.
نفس با بوی ماهی می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی کلیه باشد
نفس با بوی میوه همواره به دلیل خوردن غذای دریایی نیست، بلکه دهانی که بوی آن شبیه به بوی ماهی (یا شبیه به بوی آمونیاک) است می‌تواند نشان‌دهنده نارسایی کلیه باشد. مسئولیت کلیه‌ها این است که با تولید ادرار بدن را از شر مواد سمی موجود در خون خلاص کنند. در نارسایی کلیه که معروف به بیماری کلیوی مرحله پایانی (end-stage rena- disease) نیز است، کلیه‌ها آن‌قدر آسیب‌دیده می‌شوند که دیگر قادر به تصفیه فضولات و مواد شیمیایی سمی از خون نیستند. وقتی‌که چنین چیزی رخ می‌دهد مواد سمی و فضولات خطرناک تخلیه نمی‌شوند و در بدن جمع می‌شوند و تقریباً هر بخش از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نفس با بوی ماهی می‌تواند زمانی رخ دهد که نارسایی کلیه دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث مشکلات تنفسی می‌شود.
آپنه خواب (قطعی تنفس در حین خواب) می‌تواند باعث بوی صبحگاهی دهان شود
بوی صبحگاهی دهان پس از یک خواب شبانه به نظر چیز نرمالی می‌آید. در طول خواب تولید بزاق کاهش می‌یابد و همین امر به باکتری‌های تولیدکننده باکتری فرصت تکثیر و رشد می‌دهد. اما گاهی از اوقات وقتی‌که دهان یک فرد در طول خواب طولانی باز است تولید بزاق کاهش می‌یابد. افراد مبتلابه اختلال‌های خواب مانند آپنه خواب و خرخر کردن در تنفس از طریق بینی دچار مشکل هستند و سعی می‌کنند که بیشتر از دهان خود نفس بکشند که همین امر دلیل بد بوی دهان است.
رفلاکس معده به مری می‌تواند دلیل بوی بد دهان باشد
بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس اسید و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) از دلایل بوی بد دهان هستند. این دو مورد از بیماری‌های گوارشی می‌توانند مانع فراوری موثر غذا در معده شوند یا این فرایند را به تاخیر بیندازند. وقتی‌که غذا در سرتاسر سیستم گوارشی حرکت نمی‌کند، شروع به پوسیده شدن می‌کند. مقداری کمی از غذای هضم نشده حتی می‌تواند برگشت کند و باعث بوی بد دهان شود. دندان‌پزشک‌ها می‌توانند با مشاهده یک گلوی قرمز ملتهب شده یا فرسایش اسیدی در دندان متوجه وجود رفلاکس معده به مری در بیماران شوند. اما رفلاکس معده به مری تنها مشکل سلامتی نیست که می‌تواند روی نفس شما اثر بگذارد. در سال 2008 در ژورنال Medica- Microbiology تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن باکتری‌های H Pylori که باعث زخم‌های معده می‌شوند می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.
آلرژی‌ها و ترشحات پشت حلق می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند
عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند آنفولانزا، برونشیت و سینوزیت از دلایل مرسوم بوی بد دهان هستند. وقتی‌که عفونت‌های دستگاه تنفسی بافت‌های سیستم تنفسی را تجزیه یا ملتهب می‌کنند، تولید مخاط‌ها و سلول‌های تغذیه‌کننده با باکتری حاصل می‌شود.
آلرژی‌ها و ترشحات پشت حلق می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند، چون این بیماری‌ها بینی را مسدود می‌کنند. احتقاق بینی شما را مجبور می‌سازد که از دهان خود نفس بکشید که همین موجب خشکی و رشد باکتری در دهان و درنتیجه بوی بد دهان می‌شود.
پوسیدگی دندان و ورم لثه با بوی بد دهان در ارتباط است
وقتی‌که مینای روی دندان شما ساییده می‌شود، ذره‌های غذایی می‌توانند در این سوراخ‌ها رسوب کنند. ازآنجایی‌که مسواک زدن نمی‌تواند فرد را از شر این رسوب‌های غذایی خلاص کند، درنتیجه باعث رشد باکتری‌ها می‌شوند که همین امر بوی بد دهان را به بار می‌آورد. ورم لثه (Gingivitis) یک مشکل پزشکی دیگر است که می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. وقتی‌که لثه در اثر باکتری‌ها ملتهب می‌شود، درد شدید و بوی بدی حاصل می‌شود.سپید

everydayhealth



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: