کد خبر: ۱۸۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 20
برای جبران کمبود ویتامین D، استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین D باید در اولویت قرار بگیرد
شفا آنلاین>سلامت>کمبود ویتامین D می‌تواند اثرات زیان‌آوری برای سلامتی داشته باشد. کاهش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون(blood pressure) بالا، دیابت یا راشیتیسم (نرمی استخوان) تنها بخشی از عوارض این بیماری است.

به گزارش شفا آنلاین، برای جبران کمبود ویتامین D، استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین D باید در اولویت قرار بگیرد. در این بین ماهی‌های چرب بهترین گزینه هستند، ماهی‌هایی مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه‌ماهی، قزل‌آلا، سالمون و ساردین. علاوه بر ماهی، دل و جگر و کله‌پاچه، زرده تخم‌مرغ، قارچ، شیر و ماست نیز غنی از این ویتامین هستند.

چگونه کمبود ویتامین D را جبران کنیم؟
نور آفتاب، بزرگ‌ترین تامین‌کننده ویتامین D در بدن است. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در پوست، ویتامینD تولید می‌شود، بنابراین خیلی مهم است که مخصوصا در فصل زمستان، برای جلوگیری از کمبود ویتامین D، دست‌ها و صورت در معرض پرتوهای نور خورشید باشند. چند وقت یکبار و هر بار چه مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرید؟ این موضوع به نوع پوست شما بستگی دارد، هرچه پوست شما تیره‌تر باشد، تولید ویتامین D را با سرعت کمتری انجام می‌دهد پس باید مدت بیشتری در معرض نور خورشید باشید. علاوه بر این، بستگی به شدت نور خورشید دارد که در فصول مختلف متفاوت است و به منطقه جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا و میزان انعکاس نور آفتاب در محیط بستگی دارد.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D
در مواقع کمبود ویتامین D، استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین D را مدنظر قرار دهید. در میان آنها، ماهی‌های چرب در اولویت هستند، ماهی‌هایی مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه‌ماهی، قزل‌آلا، سالمون و ساردین. علاوه بر ماهی، دل و جگر و کله‌پاچه، زرده تخم‌مرغ، قارچ، شیر و ماست نیز غنی از این ویتامین هستند.

اگر مقدار ویتامین D که به‌طور معمول در موادغذایی وجود دارد برای رفع کمبود کافی نباشد، پزشک، مکمل‌های غذایی برای شما تجویز خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: