کد خبر: ۱۸۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
متخصصان علوم پزشکی از چندین دهه قبل هشدار داده‌اند که زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها به گسترش مقاومت باکتری‌ها در برابر دارو منجر می‌شود و در نتیجه مقابله با بیماری‌های عفونی را دشوارتر می‌سازد
شفاآنلاین>سلامت> بررسی‌ها نشان می‌دهد بین افزایش فزاینده موارد ابتلا به آلرژی‌ها و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ارتباط وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین، متخصصان علوم پزشکی از چندین دهه قبل هشدار داده‌اند که زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها به گسترش مقاومت باکتری‌ها در برابر دارو منجر می‌شود و در نتیجه مقابله با بیماری‌های عفونی را دشوارتر می‌سازد.

مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا هم برآورد کرده است باکتری‌های مقاوم در برابر دارو سالانه به مرگ ۲۳ هزار نفر و دو میلیون مورد ابتلا به بیماری(Sickness) منجر می‌شود.

با این حال در بررسی‌های انجام شده تاکنون ارتباط بین زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک‌ها با خطر ابتلا به آلرژی چندان مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که در دو تا سه دهه اخیر متخصصان بر افزایش ناگهانی شیوع آلرژی‌ها تاکید کرده‌اند.

آکادمی آسم، آلرژی و ایمونولوژی آمریکا در گزارشی اعلام کرده است: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانش آموزان در سراسر جهان به یک یا چند ماده آلرژی زا حساسیت دارند. شایع‌ترین این آلرژی‌ها اگزماست و پس از آن حساسیت‌های تنفسی از قبیل آسم و حساسیت‌های غذایی قرار گرفته‌اند.

به گفته کارشناسان(experts) این افزایش تنها در آمریکا اتفاق نیفتاده و کشورهای صنعتی دیگر هم با این آمار فزاینده روبرو هستند. این افزایش منعکس کننده بالا رفتن مصرف آنتی بیوتیک‌ها بخصوص در کودکان مبتلا به عفونت‌های ویروسی همچون سرماخوردگی است. مطالعات اخیر نشان دهنده ارتباط این دو فاکتور با یکدیگر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالیکه آنتی بیوتیک‌ها با عفونت‌ها مقابله می‌کند، می‌توانند تعداد باکتری‌های طبیعی در سیستم گوارشی را کاهش دهند و بدن را با اختلال روبرو کنند. به دلیل تاثیر متقابل بین باکترهای روده و توازن سلول‌های سیستم ایمنی، میکروبیوم روده نقش مهمی در رشد واکنش‌های ایمنی در بدن بازی می‌کند.

زمانیکه این تعامل بین باکتری و سلول‌های ایمنی رخ ندهد سیستم ایمنی به مواد بی‌ضرر از جمله غذا یا ذرات گرد و غبار واکنش نشان می‌دهد و این شرایط حتی می‌تواند به شروع آلرژی‌های کشنده منجر شود.

قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها در سنین اولیه برای رشد کامل سیستم ایمنی ضروری است و کاهش این میکروب‌ها اگرچه باعث می‌شود احساس تمیزی داشته باشیم اما از سوی دیگر سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: