کد خبر: ۱۸۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 15
ترکیب مونوسدیم گلوتامات به‌خودی‌خود و در مقدار کم بی‌خطر است اما در افرادی که به آن حساسیت و آلرژی دارند حتی به مقدار بسیار ناچیز هم می‌تواند خطرزا باشد.
       

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>متخصصان تغذیه این بار نسبت به مصرف ماده سمی سفید رنگی غیر از نمک و شکر هشدار دادند.

به گزارش شفا آنلاین:مصرف مازاد «مونوسدیم گلوتامات» با افزایش اشتها، پرخوری و چاقی مرتبط است. مونوسدیم گلوتامات یکی از رایج‌ترین افزودنی‌های موجود در مواد غذایی تولید شده در کارخانه‌ها و نیز غذاهای سرو شده در رستوران‌هاست. این ترکیب البته در برخی خوراکی‌ها به شکل طبیعی وجود دارد. این ماده که بسیار به نمک و شکر شباهت دارد به عنوان طعم‌دهنده به حساب می‌آید.
ترکیب مونوسدیم گلوتامات به‌خودی‌خود و در مقدار کم بی‌خطر است اما در افرادی که به آن حساسیت و آلرژی دارند حتی به مقدار بسیار ناچیز هم می‌تواند خطرزا باشد. در واقع مقدار طبیعی آن در مواد غذایی بی‌خطر است اما وقتی به عنوان افزودنی و به طور مصنوعی در مقادیر زیاد به بسیاری از مواد خوراکی افزوده می‌شود برای بدن مضر است.
مونوسدیم گلوتامات اغلب در خوراکی‌های فرآوری شده همچون چیپس، سوپ‌های آماده و غذاهای کنسرو شده پیدا می‌شود.
کارشناسان معتقدند زیاده‌روی در مصرف این ترکیب می‌تواند به بروز مشکلاتی همچون میگرن، احساس سرگیجه، ناهماهنگی هورمونی، حالت تهوع و درد قفسه سینه منجر شود. همچنین این ترکیب بر گیرنده‌های چشایی زبان تاثیر گذاشته و باعث می‌شود طعم غذا بهتر به نظر آید که به پرخوری و چاقی منجر می‌شود.سپید
NDTV

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: